نشست خبری اعضای شورای اسلامی شهر رشت با اصحاب رسانه

رؤسای کمیسیونهای تخصصی شورای اسلامی شهر  ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۱ در جمع اصحاب رسانه شامل صد خبرنگار و عکاس از رسانه های مختلف مکتوب، خبرگزاریها و پایگاه‌های خبری،  گزارش عملکرد یکساله خود در بخش مدیریت شهر را ارائه کردند.

به گزارش تالشان نیوز ، در این نشست خبری ضمن گفتگوهایی صمیمانه بین مسئولان شهری و اصحاب رسانه گزارش عملکرد شهرداری رشت و کمیسیونهای تخصصی شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ به تفصیل اطلاع رسانی شد.

پیشرفت ۹۰ درصدی در ساماندهی دفنگاه سراوان، افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی تا سقف ۱۰۰۰ تن در روز، پیشرفت در پروژه بزرگ احیاسازی تالاب عینک، آسفالت ریزی و لکه گیری معابر اصلی و فرعی شهر، ایجاد زیرساختها برای پیوستن شهر رشت در شبکه جهانی صنایع دستی و خرید ۴۰ دستگاه اتوبوس مجهز برای پیوستن به ناوگان حمل و نقل عمومی شهری رشت از مهمترین موارد ذکر شده در این جلسه بود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در نشست خبری پایان سال در حضور حدود صد خبرنگار فعال در حوزه مدیریت شهر ضمن تبریک به حاضران جلسه به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۲ و تقارن آن با ماه پربرکت بهار قرآن اظهار داشت:

خدا را شاکر هستیم که دغدغه اصلی مجموعه مدیریت شهر جز خدمت به همشهریان و اجرای فرمایشات رهبر نبوده است و اعضای شورا بیشترین ساعات زندگی را صرف در امور جاری شهر میکنند.

وی گفت: هم اکنون از عمر شورای ششم در مرداد ۱۴۰۰ حدود ۱۸ ماه میگذرد و چالشهای زیادی در این ایام و در روند کار موجود بود که لازم است از همکاران عزیز در مجموعه بزرگ شهرداری و شورای شهر، تمامی مدیران و معاونان سازمانها. پرسنل شهرداری در تمامی سطوح مراتب سپاس و تشکر خود را اعلام دارم.

واثق کارگرنیا اشاره داشت : بنده که در شورای چهارم هم حضور داشتم،چالشها و مشکلات شورای ششم را بیشتر و خطیرتر از آن دوره دیدم و اعتقاد،دارم شورای ششم شروع بسیار خوبی را با ۱۱ عضو با انگیزه آغاز کرد و با ابقای شهردار وقت انتظار میرفت شهر سریع در مسیر پیشرفت قرار بگیرد اما در پی چالش در ابقای شهردار و انتخاب شهرداری دیگر در نهایت دچار وقفه هایی شدیم که جز فرصت سوزی عایدی نداشت.

واثق کارگرنیا در ادامه اظهار داشت: در هر حال خداوند را شاکریم که اکنون در جایگاهی قرار داریم که عملکرد سرپرستی فعلی شهرداری در سه ماه اخیر قابل قبول و چشمگیر بوده است.

کارگرنیا گفت‌:  ساماندهی دفنگاه پسماند سراوان که طی دهه ها از معضلات اساسی شهر بوده است اجرایی شد و با ورود و پیگیری استاندار و حمایت وزارت کشور و در راس آنها  ریاست جمهوری امروز شاهد پیشرفتی جلوتر از زمان‌بندی پیش بینی شده در این بخش هستیم.

رئیس شورای اسلامی توضیح داد: در بخش کود آلی نیز با افزایش ظرفیتی که ایجاد شده هم اکنون و در روزهای پیش از نوروز به ۱۰۰۰ تن ظرفیت در کارخانه کود آلی رسیده ایم که عملکرد خوبی است و یک اقدام بزرگ در راستای حفظ محیط زیست محسوب میشود.

واثق کارگرنیا همچنین در بحث مشکلات زمینهای نسقی عمدتا قشر آسیب پذیر شهر درگیر آن هستند بیان کرد: با ورود دادستان در شورای حفظ بیت المال قرار دادی صادر شد به موضوع اقدامات موثری در این راستا انجام شده است تا ضمن حل مشکلات مرتبط با صدور پروانه برای این املاک، اصول مهندسی و ایمنی در ساخت و سازها نیز اجرایی شود.

وی همچنین در رابطه با برند جدید شهر جهانی صنایع دستی با مشارکت مجموعه میراث فرهنگی و صنایع دستی گیلان گفت: نظر ارزیابان سازمان یونسکو در این موضوع مساعد بود و امیدواریم بزودی و با تکمیل زیرساختهای لازم موفق به اخذ برند جهانی صنایع دستی برای شهر رشت بشویم.

رییس شورای اسلامی در ادامه به روند اجرای تالاب عینک رشت و حل مشکلات حقوقی مالکیت تالاب اشاره داشت و گفت در سال جدید شاهد شروع عملیات اجرایی در این پروژه خواهیم بود.
وی همچنین در رابطه با پروژه ژ ۵، رینگ ۹۰ متری شهری رشت و لکه‌گیری ها و روکش آسفالت معابر شهری رشت نیز در این جلسه توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به برند رشت شهر جهانی صنایع دستی در یونسکو اظهار داشت: کسب این برند در حوزه گردشگری وتوسعه و ارتقای حوزه اشتغال و معیشت مردم در شهر بالاخص بانوان هنرمند سرپرست خانوار اتفاق مهمی خواهد بود و مجموعه مدیریت شهری رشت در کنار دیگر دستگاه های متولی تمام تلاش خود را به منظور کسب این برند جهانی به کار گرفته است.

 عملیاتی شدن پروژه عینک و افتتاح رصدخانه رشت در سال جدید

رییس کمیسیون توسعه پایدار در نشست خبری پایان سال در جمع اصحاب رسانه ضمن تبریک حلول سال جدید و تقارن نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان اظهار داشت:
کمیسیون توسعه پایدار یک کمیسیون جدید،است که با تصمیم شورای پنجم به منظور تشکیل یک اتاق فکر برای بررسی نحوه سرمایه گذاریها در رشت از ابتدای فعالیت شورای ششم شروع به کار کرد.
رمضانی با اشاره به لزوم حرکت در مسیر ایجاد یک شهر هوشمند و مونیتور شده اشاره داشت و گفت: امروزه توسعه شهرها هم‌ردیف با دیجیتالی شدن و هوشمندسازی تعریف میشود و معتقدیم توسعه شهری باید در همه سطوح اجرایی گردد.

رمضانی گفت: با هوشمند سازی در امور اداری، رفت و آمدهای اداری نیز کاهش یافته و سبب کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در مصرف انرژی نیز خواهد شد. همچنین کنترل ترافیک شهری و روان‌سازی ترددها در یک شهر هوشمند شده بسیار بهتر صورت خواهد گرفت.

هادی رمضانی همچنین با اشاره به دستور رهبری در خصوص توسعه علوم دانش بنیان و همچنین ساز وکارهای اداری مبتنی بر پدیده مفید و بدون اشتباه هوش مصنوعی گفت: اداره شهری رشت باید به سمت و سوی هوشمندسازی پیش برود.

وی گفت: شورای شهر از هدف گذاریها در راستای هوشمند سازی شهر و از نظرات صاحبنظران و راهکارهای قابل اجرا در این حیطه استقبال میکند.

رمضانی همچنین به بحث ایجاد مدیریت یکپارچه شهری به خصوص برای تسهیل سرمایه گذاریها در رشت اشاره داشت و گفت بروکراسی اداری و عدم هماهنگیها میان ادارات گاه آنقدر طولانی میشود که سرمایه گذار عطا را به لقا بخشیده و انصراف میدهد.

وی در توضیح دستاوردهای کمیسیون تحت پوشش خود اظهار کرد: پروژه بزرگ احیاسازی تالاب عینک پس از رفع موانع حقوقی، اکنون آماده برای عملیاتی شدن است. رمضانی گفت: عملیات ساخت یک رصدخانه در منطقه عینک نیز در سال جدید آغاز خواهد شد و اقشار علاقمند به خصوص قشر نوجوان و جوان در سال پیش رو میتوانند از امکان مطالعاتی یک رصدخانه در شهرشان لذت ببرند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت در نشست خبری پایان سال ۱۴۰۱ گفت: نباید درآمدهای شهرداری وابسته به ساخت و ساز باشد بلکه باید به سمت درآمدهای حاصل از توسعه پایدار باشیم.

شمس شفیعی گفت: روند مدیریت شهر و کسب درآمدهای شهرداری رشت باید بسوی ایجاد توسعه پایدار و عوارض و منابع حاصل اوراق مشارکت ، سرمایه گذاریها و تجارت پیش برود.

سید شمس شفیعی، در جمع اصحاب رسانه ضمن تبریک ایام شعبانیه و تبریک سال جدید و همزمانی آن با ماه رمضان و با درود به ارواح طیبه شهدا و رهبری گفت: این نشست سالانه با اصحاب رسانه ارزشمند است؛ وقتی صد خبرنگار حاضر در جلسه که هر یک جمعی را تحت پوشش خبری دارد، به شکلی میتوان گفت ما اینجا در حال گفتگو با تمامی اهالی شهر هستیم.

شفیعی در بیان عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی در سالی که گذشت با نمایش پاور پوینت هایی حاوی میزان درآمدها و پرداختهای شهرداری در سال ۱۴۰۱ به تحلیل وضعیت درآمدی شهرداری در چند سال اخیر پرداخت و گفت:

در شهرداری تفریق بودجه از سال ۹۴ انجام نشده بود و ما این عملیات را از ۹۴ تا ۹۹ انجام دادیم.

وی توضیح داد: این در حالی است که هر دوره از شورا موظف بوده برای برنامه ریزی شهر در سال بعد محاسبات کلی هر سال را معلوم نماید. شفیعی گفت پاورپوینت سامان یافته و به روز شده در بودجه بندی هر سال اهمیت به سزایی دارد و مراجعه به آن گویای وضعیت مالی شهرداری و خرج کردها و بستانکاریهاست.

وی گفت: هم اکنون و با تلاش همکاران شفافیت بودجه شهرداری درحال انجام است.

وی همچنین به اهمیت خدمات الکترونیک در تمامی عرصه ها در شهرداری اشاره داشت و در بخشی از سخنان خود نیز گفت: از سال ۱۴۰۳ بودجه بندی برنامه ای و هوشمند خواهیم داشت که از دستاوردهای مهم و افتخارات شورای ششم است.

شفیعی هم چنین با اشاره به اینکه کلانشهرهای دیگر از اعتبارات دولتی با ارقام بسیار بیشتری نسبت به رشت برخوردارند گفت: در این خصوص با نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی صحبت شده تا بتوان از آن طریق سهم بیشتری از منابع مالی دولتی به رشت تخصیص داده شود.

رییس کمیسیون بودجه شورای اسلامی چهار مورد
▪️تامین ردیفهای ملی حداقل بالای ۱۰۰۰ میلیارد با همیاری کمک استاندار و نمایندگان برای شهر رشت

▪️اخذ وامهایی از شرکتهای داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در  توسعه شهر
▪️راهکاری موسوم بهB.O.T که طی آن سرمایه گذار پروژه ای را در شهر آغاز میکند و در عوض برای چند سال سود حاصل از آن را برداشت میکند
▪️انعقاد قرار دادهای فایننس و وای بک برای اجرای پروژه های بزرگ مانند تراموا را از راهکارهای قابل انجام در راستای توسعه شهر اعلام کرد.

دکتر شمس شفیعی در بخشی از سخنان خود در رابطه با بررسی بودجه و درآمدهای سالیان گذشته شهرداری گفت: در بودجه نویسی سال ۹۴ یک گاف بزرگ دیده میشود. وی توضیح داد:
یک بودجه نویس کاربلد، هنگام تخمین بودجه باید اشراف داشته باشد که چند درصد از آن محقق خواهد شد و در عمل اگر رقم اختلاف  عدد تحقق بودجه بیش از ۶۰ درصد از رقم تخمین شود ، به معنای آن است که بودجه بندی ناشیانه ای صورت گرفته است. وی در ادامه گفت رقمهای بودجه ای شهرداری از سال ۹۵ به بعد واقع بینانه تر بسته شده بود.

شمس شفیعی گفت : هم اکنون عوارض ساختمانی ۲۱ درصد درآمدهای شهرداری را تشکیل میدهد و با احتساب مبالغ حاصل از تخلفات ساختمانی، باید گفت متاسفانه درآمد های مهم شهرداری عملا وابسته به ساخت و ساز است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی گفت: تلاش شده در بودجه بندی ها به رسانه ها توجه شود و تلاش میشود پرسنل شهرداری نیز از توجهات ویژه در حقوق و پاداشها برخوردار باشند.

سید حسین رضویان، عضو شورای شهر رشت در نشست خبری مدیریت شهر با رسانه های فعال گفت: وظیفه شوراهای شهر اجرا نیست بلکه ارائه دیپلماسی و دیوان سالاری برای هموارسازی فعالیت های اجرایی شهرداری در روند اجراهاست

دکتر رضویان با ذکر این مطلب که وظیفه اصلی شوراها انتخاب یک شهردار اصلح است و اگر پروژه انتخاب شهردار شکست بخورد، بحران ناکارآمدی و در ادامه بحران مشروعیت مجموعه مدیریت شهر آغاز میشود گفت: شوراهای شهر به نسبت جامعه سنتی ایران یک پدیده مدرن محسوب میشوند اما همین شوراها عملا در شهرهایی موفق تر ظاهر شده که سنت ها در آنها پررنگ تر بوده است!

رضویان توضیح داد: فرهنگ رشت به لحاظ بالا بودن باورهای سکولاریسمی و نبود قوم غالب در شهر، دارای تفوق های فرهنگی است و میتوان گفت این شهر خاستگاه طبقه متوسط،جامعه است.

وی گفت بنابراین برای پرهیز از بروز ناهماهنگی در سلایق و تصمیمات باید بر سر مسائلِ درست بحث و گفتگو کرد.

وی گفت: نیروهای خوب و کاردانی در بدنه شهرداری حضور دارند و شورا طبق وظیفه ذاتی خود سیاست گذاری صحیح، نظارت و حمایت از عملکرد شهرداری را برعهده خواهد داشت.

وی به سبب بخشی از رزومه شغلی، خود را در ردیف اصحاب رسانه دانست و ضمن تقدیر از تلاش و امانت داری قشر رسانه ای شهر گفت: همواره تلاش داشته ام که شأن جامعه خبری را حفظ کنم و تعهد ما در شورای شهر به شهروندان در دو سال نیم باقیمانده از شورای ششم نیز گام برداشتن در مسیر توسعه بدون اتلاف در وقت و هزینه است.

وی فرارسیدن سال جدید و همزمانی آن با ماه مبارک را به جمع حاضر و شهروندان تبریک گفت.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت: ۱۱۰ اتوبوس شهری فعال در سال ۱۴۰۲ در معابر شهری رشت

مسعود عباس نژاد در نشست خبری پایان سال مجموعه مدیریت شهر با اصحاب رسانه ضمن یاد کردن از نام رضا اسدی خبرنگاری که اخیرا در پی عارضه قلبی درگذشت، در بیان ارائه گزارش کار گفت:

روز گذشته در جلسه ای که با مدیریت خانه مطبوعات انجام شد، تفاهم نامه ای به امضا رسید که طی آن بتوان ضمن ایجاد فضای فرهنگ و نشاط شهروندی، آموزشها و فرهنگسازیهای عمومی در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ ترافیک فرهنگ عمومی شهروندی، مدیریت پسماند و غیره به شکلی مدون در یک تعامل دوسویه با بخش مدیریت شهر انجام شود.
وی ضمن تاکید بر اینکه آنچه از انجام وظایف در جلسه ذکر میشود حاصل تلاش ۱۱ عضو شورای اسلامی شهر است که منتخبان همشهریان هستند، گفت:
خبر خوب در بخش ترافیک ورود ۴۰ دستگاه اتوبوس جدید و مدرن به خطوط حمل و نقل عمومی شهری رشت در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ است.

عباس نڗاد گفت: از اجراهای مهم شورای ششم تجهیز کلی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر خواهد بود، عباس نژاد توضیح داد: در آغاز کار شورای ششم تعداد اتوبوسهای فعال شهر تنها ۲۵ دستگاه بود و اکنون به ۴۰ دستگاه رسیده است. وی افزود: توانستیم تعدادی اتوبوس تعمیراتی رشت را پس از مدتها از قزوین ترخیص نماییم.
این عضو شورا تاکید داشت: اگر وزارت کشور به تعهدات خود عمل کند و اتوبوس های خریداری شده شهرداری رشت را به موقع تحویل دهد در ماههای آینده تعداد اتوبوسهای فعال شهری رشت به ۱۱۰ عدد خواهد رسید که این تعداد اتوبوس برای شهر رشت رقمی عالی و بی سابقه است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت در بخشی از سخنان خود به قانونی مربوط به سال ۱۳۳۶ مبنی بر اعطای مجوز کسب برای پزشکان شهر در املاک مسکونی اشاره داشت و گفت: غولی با نام خیابان نواب و غولهای ترافیکی مانند آتیه سبب ایجاد گره های ترافیکی شدید در معابر رشت شده و لازم است با همت مسئولان بلند پایه دولتی و نمایندگان شهر رشت در مجلس شورای اسلامی، قانونی مصوب شود تا طی آن مشاغل پرترافیک ملزم به اسکان در محلات حومه شهر شوند و در آرامش آن مکان به اشتغال و حرفه های تخصصی خود مشغول شوند و گره ترافیکی مرتبط با مشاغل را به این ترتیب باز کنند.

  • عباس نژاد  فرا رسیدن نوروز و سال پیش رو را به شهروندان و اصحاب رسانه تبریک گفت.

رئیس کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت در نشست خبری پایان سال گفت:

احداث هشت چشمه سرویس بهداشتی در رشت و افتتاح ایستگاه شماره ۱۵ آتش نشانی برای خدمات دهی به شهروندان

حسن کریمی کرنق، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت در نشست خبری اعضای شورا با اشاره به اینکه از مرداد سال ۱۴۰۱ مسئوولیت این کمیسیون به بنده واگذار شد اظهار کرد: از زحمات همکار شورایی ام سید حسین رضویان به عنوان رئیس پیشین این کمیسیون تقدیر و تشکر می کنم .

حسن کریمی کرنق با بیان اینکه سازمان آتش نشانی جزو سازمان های زیر مجموعه این کمیسیون است افزود: همزمان با ایام دهه فجر  ایستگاه پانزده آتش نشانی رشت با حضور مدیران ارشد استانی افتتاح شد.

وی به بخش های از عملکرد سازمان سیما و منظر شهرداری رشت اشاره کرد و گفت : آذین بندی های سطح رشت ، دیوار نگاری ها انجام شده سطح شهر از جمله عملکردهای این مجموعه است.

رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت با بیان اینکه برای احداث سرویس بهداشتی در بسیاری از نقاط رشت بودجه مشخص در نظر گرفته شده است تصریح کرد: احداث هشت چشمه سرویس بهداشتی در دولت آباد از جمله اقداماتی است که طی این مدت انجام شده است و در تلاشیم تا سرویس های بهداشتی در برخی از نقاط رشت در سال ۱۴۰۲ احداث شود.

 نادر حسینی ، سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت نیز در این نشست با تبریک پیشاپیش فرا رسیدن سال نو اظهار کرد: برگزاری چنین نشست هایی موجب می شود تا با رسانه ها تعامل بیشتری داشته باشیم.

نادر حسینی با بیان اینکه شورای ششم رشت تلاش خود را به منظور سرعت بخشیدن به امور و اجرای پروژه های عمرانی بزرگ به کار گرفت افزود: با دغدغه هایی که پیرامون استیضاح شهردار رقم خورد نتوانستیم آن گونه که باید به اهداف تدوین شده دست پیدا کنیم.

وی به موضوع تالاب عینک رشت اشاره کرد و گفت : با تلاش های انجام شده به زودی مشکلات مربوط به تالاب برطرف می شود و همچنین درباره رودخانه های رشت نیز اتفاقات خوبی را شاهد هستیم و شورای ششم قصد دارد تا با ایجاد زیر ساخت های مناسب مسیر را برای انجام کارهای بزرگ هموار کند.

حسینی با تاکید به اینکه انتخاب شهردار جدید با وحدت و همدلی انجام شد گفت : امیدواریم با انتخاب رحیم شوقی و همدلی و همراهی که پس از این اعضای شورا دارند بتوانیم توسعه و تعالی همه جانبه شهر را رقم بزنیم.

در پایان این نشست از رسانه های حاضر در جلسه تجلیل شد. گفتنی است سرپرست شهرداری رشت به دلیل حضور در جلسه شورای تامین استان و تاج شهرستانی، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی به دلیل حضور در بازدیدی دیگر در این نشست رسانه ای حضور نداشتند.

تاج شهرستانی روز گذشته و در جمع ده خبرنگار حاضر در کمیسیون فرهنگی اجتماعی، شرح عملکرد این کمیسیون را ارائه کرده بود. /همای خبر

انتهای پیام/همای خبر