بازگشت به تنظیمات خدادادی!

حلبی آباد گیسوم جمع آوری شد

در پی ایجاد بازارچه ی حلبی آباد در جاده توریستی گیسوم و از بین رفتن طبیعت بکر منطقه ، دادستان تالش به همراه اعضای شورای تامین ضمن معرفی زمینی جایگزین ، از ایجاد هرگونه الاچیق یا بساط در حاشیه جاده گیسوم در ایام تعطیلات ممانعت به عمل آوردند.

به گزارش تالشان نیوز جاده رویایی گیسوم را شاید بتوان اصلی ترین شناسنامه گردشگری منطقه تالش در طول ۳ دهه اخیر دانست .

جاده ای که بسیاری از گردشگران لذت حضور در دالان زیبای جنگلی ان را تجربه کردند یا حداقل وصف و توصیفش را از دوستان خود شنیدند و یا زیبایی هایش را در تصاویر بی نهایتی که از ان منتشر شده است دیده اند.

در طی سالهای اخیر به سبب حضور چشمگیر گردشگران در مقاصد گردشگری تالش و همچنین افزایش مشکلات اقتصادی منطقه و رسوخ پدیده ی شوم بیکاری جوانان ، جاده رویایی گیسوم تالش را با چالش اساسی مواجه ساخت.

طوری که این جاده توریستی در نبود هیچ برنامه ای از سوی دولتمردان و مسئولین محلی برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری به محلی برای بساط های نایلونی مختلف از لباس فروشی تا رستوران و قلیان سرا تبدیل شد و رفته رفته رسما به حلبی آباد حاشیه های شهرهای بزرگ مبدل گشت.

این شرایط نگرانی های عمیقی را نسبت به اثرات سو پدیده حلبی آباد جاده گیسوم به وجود آورد تا انکه در سالهای اخیر از سوی متولیان امر دستور جمع اوری این بساط ها از سوی مقامات قضایی صادر شد اما با عملکرد نامناسب ماموران منابع طبیعی در برخورد با دستفروشان نتیجه ای عکس داد چنان که برخی این برخورد را به جای انکه در راستای حفظ و حراست از منابع طبیعی و مواهب گردشگری بدانند اجرای ان دستور را تقابل با معیشت مردم تلقی کردند.

با این حال بساط حلبی آباد جاده گیسوم در فصل زمستان سال جاری در مقطعی که رفت و امد مسافرین محدود بود و برخی از دست فروشان در گیسوم حاضر نمیشدند به طور کامل جمع اوری شد و دیگر اجازه حضور به انان داده نشد .

تا جایی که با نزدیکی به فصل بهار و آغاز مسافرت های نوروزی طی روزهای اخیر دستگاه های دولتی مربوطه و مسئولین قضایی و نظارتی شهرستان رسما با بازگشت دست فروشان به محل جاده گیسوم مخالفت نمودند.

همچنین گفته میشود با تدابیری اندیشیده شده از سوی مسئولین ، محلی در مجاورت جاده گیسوم برای دست فروشان در نظر گرفته شده است.

انچه که در موضوع حلبی آباد گیسوم به چالشی عمیق تبدیل شده است از یک سو وظیفه حفظ و حراست از موهبت الهی است که با اساس حلبی آباد موجود در دل جنگل و با تخریب های عمیق صورت گرفته در تضاد است از طرفی نیز موضوع معیشت و اشتغال افراد مشغول در بساط دست فروشان جاده گیسوم نیز حائز اهمیت است و دولت مردان مکلفند در نبود برنامه ای برای حل مشکلات مردم برای خود اشتغالی انان چاره جویی کنند.

در کنار تمام این موضوعات ،حلبی آباد گیسوم نا هنجاری های اجتماعی زیادی را نیز با خود همراه داشته است که شاید در تصمیم مسئولین امر بی اثر نبوده باشد.

گزارشات مردمی از بساط کافه ها و قلیانسرا ها و یا غذاخوری های موقت جاده گیسوم از وقوع ناهنجاری زیادی از جمله نزاع و درگیری های متعدد حکایت دارد تا حتی لذت تجربه جاده زیبای جنگلی را از خانواده های بومی نیز سلب کرده بود

به هر ترتیب انتظار میرود دستگاه های دولتی به جای انکه مردم را رو در روی یکدیگر قرار دهند برای کسب حقوق اولیه انان تدبیر کنند و با توسعه طرح گردشگری گیسوم که خود مایه ابرو ریزی شهرستان تالش است دست فروشان جاده گیسوم را در آن مستقر نمایند تا محلی برای درامد و تامین معیشت خانوار تالشی گردد