آیین های کهن رضوانشهر در قالب جشنواره‌های سالانه احیاء می‌شود

فرماندار رضوانشهر از برپایی جشنواره‌های سالانه در این شهرستان خبر داد و جشنواره های فرهنگی ورزشی، بومی و محلی را فرصتی برای احیای آیین ها، رسوم و بازی هایی سنتی در این شهرستان دانست.

به گزارش تالشان نیوز ، سیدنادر صفوی در نشست هماهنگی و تمهیدمقدمات برگزاری جشنواره های سالانه در رضوانشهر و پره سر اظهار کرد: بسیاری از بازی ها سنتی، غذاها، پوشش مردان و زنان و صنایع دستی که در کنار این جشنواره ها اجرا می شود یادآوری از سنت ها و فرهنگ دیرینه گذشتگان این دیار است.

وی با بیان اینکه برپایی جشنواره های بومی و محلی آداب و رسوم، فرهنگ و آئین های کهن را به نسل های کنونی منتقل می‌کند است، گفت: در راستای تحقق شعار سال مورد تأکید رهبری و با بهره گیری از این مهم و به منظور پاسداشت آئین های کهن این سرزمین جشنواره های سالانه را در این شهرستان برگزار می کنیم.

فرماندار رضوانشهر نهادینه کردن بازی در فضای واقعی به جای گسترش روزافزون سرگرمی در فضای مجازی، ترویج موسیقی های سالم و غذاهای محلی به جای غذاهای آماده از رهاوردهای برگزاری این جشنواره ها اعلام کرد.

مسئول دبیرخانه جشنواره های سالانه فرمانداری رضوانشهر نیز در این نشست گفت: به منظور احیای بازی های بومی و محلی و سنت دیرینه مردم طالش دولاب (رضوانشهر) و پرکردن اوقات فراقت مردم این مناطق، جشنواره های متعددی با همکاری مردم و سایر دستگاه های مرتبط در این شهرستان برگزار می‌شود.

چنگیز شکوری مهم ترین کارکرد جشنواره ها را احیاء سنت های قدیمی دانست و افزود: اجرای جشنواره های محلی در رشته های مختلف، نشاط و سرزندگی خاصی را برای این شهرستان به ارمغان می آورد.

وی تاکید کرد: جشنواره های شعر، عکاسی، انواع نان و شیرینی، دوشاب پزی، جشنواره های ساحلی مجسمه سازی و بادبادک ها، موسیقی، شالبافی، بازارمج، خرمن، ورزش های بومی و محلی، سوارکاری، جشنواره کوچ وعشایری، ورود دام به مرتع و غیره از جشنواره های مختلفی است که در این شهرستان برگزار خواهد شد و به پویایی اقتصادی مردم کمک شایانی خواهد داشت.

شهرستان رضوانشهر با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت از ۲ بخش پره سر و مرکزی تشکیل شده استن؛ این شهرستان ۱۲۰ روستا دارد و در ۷۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.