سردار دامغانی صدای مطالبه مردم تالش را بشنود

کاخ سردار امجد بی قید و شرط تخلیه و در اختیار مردم ، تاریخ ، فرهنگ و توسعه گردشگری تالش قرار گیرد

به یمن پیاده شدن تالش از قطار توسعه و افق تاریک منطقه در حوزه اقتصاد و اشتغال ، انتظار میرود سردار دامغانی فرمانده سپاه قدس گیلان با درایت خود به پایمال شدن حقوق شهروندی تالشان پایان دهد و با دستوری انقلابی ، زمینه ی تخلیه فوری و بی قید و شرط کاخ سردار امجد و تحویل آن به مردم را فراهم آورده و مسبب تحولی عظیم در حوزه تاریخ و فرهنگ و توسعه گردشگری تالش و همچنین رضایت مردم از نظام و انقلاب و ارگان سپاه گردد.

به گزارش تالشان نیوز ساختمان سردار امجد در دوره قاجار، مرکز ارگ حکومتی منطقه خمسه طوالش شامل شهرهای آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال شاندرمن و فومن و شفت بوده است.

ساختمانی که روزگاری به گواه تاریخ محل حکمرانی یکی از قدرتمند ترین حاکمان محلی سلسله قاجار در حدود ۱۵۰ سال گذشته بوده است.

نصرت الله خان یا سردار امجد که از اواسط دوره ی ناصرالدین شاه قاجار تا انقلاب مشروطه حاکم کرگانرود تالش بود, از قدرت و نفوذ زیادی در منطقه تالش برخوردار بود و برای قدرت نمایی و تدارک مکانی مناسب برای پذیرایی از بزرگان و درباریان قاجار تصمیم به ساخت بنای کاخ زمستانی می گیرد.

در گیرو دار انقلاب مشروطیت ، مشروطه خواهان تالش بر علیه سردار امجد قیام سختی میکنند و کاخ زمستانی سردار امجد را در آتش اعمال ظالمانه وی میسوزانند .

که این قیام در تاریخ مشروطیت به یکی از اولین قیام های دهقانی عصر خود مشهور شد و سردار امجد بر اثر این قیام به تهران گریخت.

فارغ از حوادث تاریخی که در این مقال نمیگنجد کاخ سردار امجد همچون سایر بناها و عمارت های قدیمی که از دل حوادث اجتماعی خود را به زمانه امروز رسانده اند هم از نظر معماری هم از نظر تاریخی و مردم شناسی دارای ارزش های بسیار زیادی هستند و هم میتوانند دارای کاربردهای فراوانی باشند.

ساختمان کاخ سردار امجد در دوران قبل از انقلاب در دهه ۴۰ جهت کاربری سازمان شیرخورشید بازسازی شد و در دوران بعد از انقلاب ابتدا مورد استفاده جمعیت هلال احمر و سپس به یکی از پایگاه های سپاه ناحیه تالش تبدیل شد و در سال ۸۴ به شماره ۱۵۲۲۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

در طول چند دهه اخیر با گسترش بازشناسی قومی در منطقه تالش و تاکید حاکمیت بر حفظ فرهنگ های بومی در مقابل فرهنگ های وارداتی غربی تاسیس موزه و فرهنگ سرای تالش به یکی از مطالبات عموم جامعه تالش تبدیل شد و انتظار ها بر این بود کاخ سردار امجد هم به جهت معماری هم جهت فضای دسترسی مناسب و هم به جهت هویت تاریخی خود توسط سپاه ناحیه تالش تخلیه و در اختیار متولیان امر قرار گیرد.

سالها از کش و قوس میان این مطالبه عمومی جامعه و تاکید سپاه بر حفظ کاربری نظامی کاخ سردار امجد گذشت تا انکه در نهایت در سالهای ۹۴ ۹۵ سپاه با تحقق این خواسته عمومی البته مشروط بر واگذاری اراضی از سوی دولت جهت ایجاد پایگاه جدید موافقت اولیه ای داشت که در نهایت باز نتیجه ای حاصل نشد.

این موضوع مجدد در سالهای ۹۹ ۹۸ مجدد در دستور کار مسئولین قرار گرفت تا در نهایت با همکاری سپاه و مسئولین میراث فرهنگی استان و فرمانداری تالش تفاهمات اولیه جهت واگذاری کاخ سردار امجد با کاربری موزه دفاع مقدس و موزه مردم شناسی صورت پذیرفت .

پیرو این تفاهمنامه در تاریخ ۶ خرداد ۱۴۰۰ مونسان وزیر گردشگری به همراه استاندار گیلان جهت آغاز فرایند مرمت و بازسازی کاخ تاریخی سردار امجد در شهرستان تالش حضور یافت و از این بنا بازدید به عمل آورد.

با وجود انکه در شهریور ۱۴۰۰ مدیر کل سابق میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان از اختصاص اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و تحویل پروژه به پیمانکار و آغاز عملیات مرمت و احیا در دو فاز خبر داده بود اما تاکنون با گذشت دو سال از این خبر هیچ اثر ملموسی مشاهده یا دست کم خبری از ان مخابره نشده است.

همانطور ‌که اشاره شد تغییر کاربری کاخ سردار امجد به موزه تاریخ و مردم شناسی و فرهنگ سرای عمومی میتواند با توجه به موقعیت جغرافیایی ، زیبایی ظاهری و هویت تاریخی آن تحول عظیمی را در شهرستان تالش ایجاد کند.

به نظر میرسد در بن بست توسعه ای که تالش به یمن سیاست ورزی های غلط و تبعیض آلود مدیران استان گیلان و همچنین ناکارامدی کارگزاران و مسئولین شهرستان قرار گرفته توسعه گردشگری و جذب توریسم مبتنی بر تقویت ظرفیت های موجود همچون تبدیل کاخ سردار امجد به یک محیط فرهنگی تاریخی جذاب برای گردشگران میتواند گره گشای وضعیت رخوت بار منطقه و ایجاد اشتغال پایدار باشد.

چه بسیار شهرها و حتی کلانشهرهایی که با اتکا به همین سازه ها و یا عمارت های قدیمی بستر جذب گردشگران را فراهم اورده اند و در کنار آن بازارچه های محلی پر رونقی را ایجاد کرده اند.

علی رغم همه تلاش ها و وعده ها در حال حاضر عملا هیچ نشانه ای در جهت تحقق این خواسته و مطالبه عمومی دیده نمیشود.

با وجود انکه تحقق این وعده درکی از جنس توسعه از سوی متولیان امر را میطلبد

اما انتظار میرود سردار دامغانی فرمانده محترم سپاه قدس گیلان با دستوری انقلابی به پایمال شدن حقوق شهروندی قومی کهن که در تمام عرصه های اجتماعی از دیرباز تا کنون حضور فعال داشته اند پایان دهند و زمینه تخلیه بی قید و شرط کاخ سردار امجد و تحویل ان به مردم را فراهم اورد.

به طور قطع این اقدام سپاه نسبت به تخلیه یک اثر ثبت ملی ضمن توسعه منطقه در همه جوانب ، میتواند به رضایت عمومی بیش از پیش مردم از حاکمیت و انقلاب و نهاد سپاه منجر شود .