سرپرست شهرداری رشت:

بهسازی لندفیل سراوان به ریجکت نیاز دارد/ زباله خشک جایگزین مصالح می شود

سرپرست شهرداری رشت، ریجکت را جزو مصالح پروژه بهسازی لندفیل سراوان دانست و گفت: ریجکت های کارخانه کود آلی زباله خشک بوده و آلودگی ندارد.

به گزارش تالشان نیوز ، یوسف یزدانی در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه بهسازی لندفیل سراوان رشت، هدف از این بازدید را انعکاس اقدامات شهرداری دانست و اظهار کرد: مردم باید نسبت به پروژه بهسازی سراوان آگاهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه با پیگیری های استاندار گیلان و همکاری وزیر کشور و تایید رئیس جمهور در سال ۱۴۰۰ مقرر شد که پروژه بهسازی لندفیل سراوان طی یک قرارداد یکساله به اتمام برسد، تصریح کرد: این پروژه از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز و براساس برنامه ریزی ها و پیش بینی ها قرار شد که دفنگاه زباله سراوان تا پایان سال ۱۴۰۱ تعطیل شود.

سرپرست شهرداری رشت ادامه داد: متاسفانه مناقصه پروژه در اوایل سال ۱۴۰۱ با شکست مواجه و با نظر سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی قرارداد پیمانکار ابطال شد و لذا دو ماه زمان برد تا مناقصه مذکور را تجدید کنیم؛ البته صلاحیت پیمانکار در مناقصه دوم نیز توسط کمیته فنی تایید نشد.

یزدانی با بیان اینکه در ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۱ و برای سومین بار مناقصه تجدید و از اول آذر ماه کار آغاز شد، خاطرنشان کرد: این پروژه یکساله تعریف شده و لذا ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ باید به اتمام برسد؛ در این قرارداد ۳۶۰ هزار تن زباله خشک(ریجکت) برای احداث دیواره های پلکانی پیش بینی شده است.

وی تاج لندفیل را ۱۰۵ متر دانست که طی بارش باران و برف دچار رانش شده و عنوان کرد: کاور لندفیل را در دو فاز بالادست و پایین دست آغاز کردیم و در بالادست بهسازی انجام شده و آماده درختکاری است. در پایین دست نیز باید جلوی رانش زباله را بگیریم و لذا اقدام به احداث دیواره های سنگی پلکانی تا تاج مدفن خواهیم کرد.

سرپرست شهرداری رشت با بیان اینکه داخل هر دیواره پلکانی پشته سازی با ریجکت انجام می شود، اضافه کرد: این پروژه از آذر ماه ۱۴۰۱ آغاز شده و حتی در فصل زمستان عملیات را تعطیل نکردیم و طبق زمان بندی باید پیشرفت ۲۵ درصدی می داشتیم که اکنون به پیشرفت ۳۵ درصدی رسیدیم و هشت ماه دیگر نیاز داریم تا بهسازی به اتمام برسد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ریجکت ها به جای مصالح، ادامه داد: اگر بخواهیم دیواره پلکانی را با شن و ماسه پُر کنیم نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم که عملا غیر ممکن است و لذا باید از ریجکت ها که بدون شیرابه هستند، استفاده کنیم؛ ریجکت های کارخانه کود آلی زباله خشک بوده و آلودگی ندارد.

یزدانی جلوگیری از ورود ریجکتی به لندفیل سراوان را موجب توقف پروژه بهسازی دانست و اضافه کرد: شاهد حمایت کامل دولت سیزدهم از این پروژه هستیم و مشکل اعتباری نداریم و عملیات بدون توقف پیش می رود و نباید جلوی این کار خوب گرفته شود؛ پیمانکار نیاز به ریجکت دارد و مردم بدانند که ریجکت زباله نیست و با زباله تر فرق می کند.

وی ریجکت را جزو مصالح پروژه بهسازی دانست و یادآور شد: دیگر زباله تر که آلوده بوده و تولید شیرابه می کند، به دفنگاه سراوان وارد نمی شود، اما ورود ریجکت جزو قرارداد شهرداری با پیمانکار است.

سرپرست شهرداری رشت همچنین از جانمایی لندفیل جدید خبر داد و بیان کرد: لندفیل جدید یک محل دفن اصولی و بدون آلودگی خواهد بود و در کنار آن خطوط پردازش و زباله سوز و نیروگاه برق احداث می شود که قطعا اشتغالزا خواهد بود.