با تلاش مافیای پزشکی

بیمارستان دکتر طاهری تالش به تعطیلی کشیده شد

به گزارش تالشان نیوز ، طبق اخبار واصله مدیران تنها بیمارستان بخش خصوصی شهرستان تالش طی مکاتباتی با سهامداران و دانشگاه علوم پزشکی استان رسما اعلام ورشکستگی و عدم ادامه کار خود را اعلام داشتند .

بیمارستان دکتر طاهری تالش که با همت دکتر یداله طاهری پزشک خوشنام شهرستان تالش تاسیس و بنا شده بود در حالی به تعطیلی کشیده شد که در حدود سه دهه بخش قابل توجهی از بار حوزه درمان منطقه را برعهده داشت و منشا خدمات بسیاری برای مردم بوده است و همواره در اذهان عمومی از آن به نیکی یاد میشود

فعالیت بیمارستان دکتر طاهری تالش انجایی ارزش خود را می یابد که در نظر داشته باشیم در طی سالهای فعالیت خود ، بیمارستان فرسوده و قدیمی نورانی تالش با اندک امکانات خود توان مرتفع کردن بخش کوچکی از حوزه درمان شهرستان تالش را نداشت و بیمارستان طاهری به عنوان اولین مرکز درمانی بخش خصوصی هم محل پرورش نیروهای جوان و متخصص بود و هم مرکزی امن و قابل اعتماد برای مراجعه مردم به پزشکان متخصص و همچنین به فراخور امکانات و تجهیزات پزشکی و حضور پزشکان متخصص باعث کاهش هزینه مراجعه بیماران به مرکز استان میشد .

طبیعتا توضیح چرایی دقیق وقوع چنین اتفاق ناگواری و تشریح دلیل این تصمیم بر عهده ی خود مدیران بیمارستان طاهری است اما با بررسی حوزه ی درمان شهرستان تالش میتوان به دلایل این اتفاق پی برد.

سالهاست که مطابق اعلام نظر کارشناسان و حتی مسئولین حوزه بهداشت و درمان ، پدیده ی مافیای پزشکی و زیر میزی پزشکان رسما به رسمیت شناخته شده است و کسی نیست که وجود این عمل ناشایست از سوی برخی از اعضای جامعه پزشکی را کتمان کند همانطور که در جراید و مطبوعات و رسانه ها و حتی در برنامه های مختلف تلویزیونی مورد بحث و گفتگو و اسیب شناسی قرار گرفته است.

زیر میزی پزشکان چیست ؟

برای تشریح پدیده ی زیر میزی به زبان ساده میتوان چنین تعریف کرد فرض کنید بیماری برای عمل جراحی به پزشک مراجعه میکند

پزشک یا عوامل پزشک در بیمارستان دولتی به بیمار دو راه ساده را پیشنهاد میکنند

ابتدا اینکه یا در نوبت بمان و مطابق زمانبندی با هزینه دو میلیون تومان در بیمارستان دولتی به شما نوبت برسد یا اینکه در بیمارستان بخش خصوصی شما را جراحی میکنم با مبلغ ۱۰ میلیون تومان .

اما در این میان که بیمار نه توان صبر برای نوبت دهی دارد و نه پول برای هزینه کرد در بیمارستان خصوصی پیشنهاد سومی از سوی پزشک و یا عواملش مطرح میشود و ان اینست که به بیمار وقت جراحی در بیمارستان دولتی داده میشود به شرطی که مبلغ ۷ میلیون تومان به شماره کارت پزشک کارت به کارت شود

پیشنهاد سوم را اصطلاحا زیر میزی پزشکان مینامند و به نوعی میتوان گفت زیرمیزی مصالحه ای کاملا رضایتمندانه بین بیمار دردمند و پزشک بی انصاف محسوب میشود.

مسالمت امیز و رضایتمندانه به این جهت که اولا بیمار از شر درد و اضطراب بیماری رهایی می یابد دوما هزینه کمتری نسبت به بیمارستان خصوصی پرداخت میکند

در چنین حالتی پزشک مورد نظر نیز به منافع حداکثری خود میرسد چرا که در صورت قبول عمل جراحی در بیمارستان دولتی بدون دریافت زیر میزی باید به حقوق ثابت دریافتی ماهانه از سوی دولت و مبلغ نهایت ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان از مجموع هزینه کرد عمل جراحی که بیمار در صندوق به مبلغ دو میلیون تومان پرداخت میکند بسنده کند . در حالی که در پدیده زیر میزی بابت این عمل جراحی مثال زده شده مبلغ ۷ میلیون تومان از بیمار دریافت میکند.

لازم به توضیح است که پدیده زیر میزی برای پزشکان در بیمارستان های دولتی قابل توجیه است چرا که به دلیل هزینه های بیمارستان و کسورات ان مبلغ دستمزد پرداختی از سوی مراکز خصوصی به پزشکان به مراتب کمتر از مبلغ دریافتی از طریق زیر میزی خواهد بود.

البته پدیده ی زیر میزی تنها مختص به بیمارستان های دولتی نیست بلکه در بسیاری از تخلفات به ثبت رسیده از پزشکان مشاهده شده است که پزشکان برای عمل جراحی در بیمارستان خصوصی به دستمزد پرداختی و مقرر بیمارستان قانع نشده و عنوان میدارند که هزینه جراحی باید مستقیم به حساب پزشک واریز شود و مستقل از هزینه پرداختی به بیمارستان خصوصی است.

بی شک ضمن احترام به جامعه پزشکی تالش اما از شواهد و قرائن چنین بر می آید که پدیده ی زیر میزی به دلیل وجود شرایط و بستر مناسب برای برخی پزشکان در شهرستان رونق خوبی دارد .

و میتوان از این پدیده به عنوان یکی از دلایل اصلی به ورشکستگی رسیدن بیمارستان دکتر طاهری یاد کرد.

در کنار این عامل موثر در به چالش کشیده شدن بیمارستان طاهری میتوان به کوچ برخی پزشکان بومی و گسیل بیماران خود به مراکز بخش خصوصی مرکز استان اشاره داشت که پیشتر در مرکز درمانی دکتر طاهری تالش فعالیت داشتند

پزشکانی که با حضور چندین ساله شان در این مرکز هم زمینه فعالیت و بقای این مرکز را فراهم اورده بودند و هم سبب کاهش هزینه های مردم میشدند .

قابل پیش بینی است که با رخ دادن این اتفاق مرموز و خالی شدن بیمارستان طاهری از پزشکان متخصص که تا پیش از این با توجه به کمبود امکانات بیمارستان دولتی شهید نورانی مورد استقبال مردم نیز واقع میشد این بیمارستان خصوصی خودگردان ، با چالش مالی و زیاندهی مواجه گردد.

به هر ترتیب و به دلایل مختلفی که فعلا از نظر ها پنهان است با استمرار و تداوم شرایط فعلی و عدم ورود مسئولین و حمایت دانشگاه علوم پزشکی بیمارستان دکتر طاهری تالش به زودی با تصمیم گیری سهامداران به نقطه پایان خود خواهد رسید.

گفتنیست بیمارستان دکتر طاهری تالش با حدود ۱۶۰ پرسنل از روز دوشنبه تمام فعالیت خود را تا تعیین تکلیف از سوی سهامداران تعطیل خواهد کرد.