نقوش باستانی صنایع دستی گیلان بر دیوارهای شهر رشت

رشت نامزد دریافت عنوان شهر جهانی صنایع دستی شد و اینک یک شهر برآن شده است تا این فرصت را قدر بدانند وپس از اینکه قاب خیابان‌های رشت به ادبیات صنایع دستی رنگین گردید، دانش آموزان هنرمند نیز به میدان آمدند تا با نقاشی دیوارهای شهر با طرح نقوش باستانی صنایع دستی گیلان در این اقدام همیار شوند.

به گزارش تالشان نیوز ، هفت شهر و روستای گیلان با برندهای ملی و جهانی به عنوان شهر و روستاهای صنایع‌دستی معرفی شده‌اند و اینک رشت با هفت رشته بسیار فعال شامل؛ خراطی، رشتی دوزی، معرق، منبت، البسه محلی، چرم و سفال نامزد دریافت عنوان شهر جهانی صنایع دستی شده و قرار است ارزیابان یونسکو تا چند روز دیگر برای بررسی وضعیت شهر رشت به جهت ثبت آن بعنوان شهر جهانی صنایع دستی وارد گیلان شوند.

رشت با تعامل مسئولان شهر، مراحل پایانی را برای آمادگی از میزبانی ارزیابان یونسکو می‌گذراند و پس از نامگذاری برخی از خیابان ها و میادین به نشان صنایع دستی، اینک دانش آموزان هنرمند به میدان آمده اند و در حال رنگ آمیزی برخی از خیابان های شهر با نقوش و طرح های صنایع دستی هستند.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ضمن اعلام این خبر گفت: این اقدام در راستای ثبت شهر رشت به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و به همت اداره‌کل و سازمان زیبا و منظر شهرداری رشت، توسط دانش آموزان هنرستان ۱۵ خرداد در حال انجام است.

مصطفی خانعلی نژاد افزود: مسئولان و مردم دست به دست هم داده اند تا شهرشان جهانی شود و این اقدام نماد همدلی و همیاری برای یک موفقیت جهانی است.

وی اظهار داشت : پیش تر نیز این اقدام در راستای ثبت جهانی روستای قاسم آباد رودسر با محوریت چادر شب بافی بصورت خودجوش از سوی هنرمندان مردمی انجام شده بود.

روستای قاسم آباد که اصالت، رنگ و قدمت چادرشب بافی اش پای گردشگران خارجی را نیز به این دهکده – که پیش تر پوشاک محلی آن آوازه جهانی داشت – باز کرده است، در تاریخ ۱۱ تیر ماه سال ۹۷ از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به عنوان روستای ملی چادر شب بافی ثبت و نامزد ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی شد و در بهمن ماه ۹۸ با عنوان روستای جهانی چادرشب بافی از سوی شورای جهانی صنایع دستی ( World Crafts Council) به ثبت جهانی رسید.

شهره فخر جانعلی به پاس فعالیت های خودجوشش با همیاری جوانان روستا برای معرفی چادرشب بافی به عنوان یکی از سه هنرمند کارآفرین صنایع‌دستی در کشور در سال ۱۴۰۰ برگزیده و مورد تجلیل کشوری قرار گرفت و در این خصوص به ایرنا گفت: ابتدا داشته هایمان را بررسی کردیم و دیدیم اصالت قاسم آباد به چادر شب بافی مشهور است، لذا تصمیم گرفتیم ابتدا زباله های روستا را جمع آوری کنیم؛ بعد از آن شروع کردیم دیوارهای روستا را با نشانه های کهن از چادرشب بافی طرح و نقش بزنیم و این کار بازخورد خوبی داشت بطوریکه زنان مسن روستا بعد از این نقاشی ها می گفتند «ما را زنده کرده اید» و از خاطرات و قصه های طرح های بافته هایشان برایمان می گفتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز در این خصوص گفت: ارزیابان یونسکو تا چند روز دیگر برای بررسی وضعیت شهر رشت به جهت ثبت بعنوان شهر جهانی صنایع دستی وارد گیلان می شوند و با تعامل، مسئولان شهر مراحل پایانی را برای آمادگی از میزبانی می‌گذراند.

ولی جهانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مراسم میزبانی از ارزیابان یونسکو در موزه میراث روستایی گیلان انجام می شود، تصریح کرد: نامگذاری برخی از خیابان ها و میادین به نشان صنایع دستی مورد تایید شورای شهر قرار گرفت و اینک برخی خیابان شهر به نقش های صنایع دستی بارز استان رنگ آمیزی می شوند.

وی اظهار کرد: میدان گیل بعنوان میدان صنایع دستی و محله پیرسرا بعنوان گذر صنایع دستی نامگذاری شد؛ ساختمان استانداری سابق به مرکز صنایع دستی تبدیل و هنرمندان در آن مستقر شده اند.

جهانی ادامه داد:همچنین بنای تاریخی پست که یکی از آثار تاریخی گیلان است و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و چند سالی است که به موزه پست تبدیل شده‌است بمناسبت معرفی رشت بعنوان شهر جهانی صنایع‌دستی جهان، نمایشگاهی از البسه اقوام گیلان از پنجم همین ماه بمدت یک هفته در این بنای تاریخی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه توسط بخش خصوصی و با حمایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی‌گیلان برپا می‌شودگفت:این نمایشگاه البسه قدیمی و جدید مربوط به اقوام گیلانی را در معرض دید عموم می‌گذارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان همچنین یادآور شد: بازارچه دائمی صنایع دستی بهاران رشت نیز بار دیگر احیا شده است و با توجه به اهمیت بالای موضوع یاد شده و رقابت استان‌های دیگر در این خصوص لازم بود همه دستگاه‌های اجرایی استان شامل استانداری، فرمانداری، شهرداری و شورای شهر پای کار باشند تا این اتفاق مهم و مبارک هر چه سریع‌تر محقق شود که خوشبختانه کارها در حال انجام است.

رشت از دیماه ۹۳۶ هجری شمسی که به عنوان مرکز استان گیلان انتخاب شد فراز و فرود بسیاری را در طول این سده‌ها از سر گذرانده است؛ به گواه تاریخ رشت، مبنای اولین‌های بسیاری چون اولین کتابخانه ملی ایران، اولین راه آهن کشور، اولین تئاتر، اولین شعبه‌ بانکی ایران یا بانک سپه و نخستین داروخانه‌ شبانه‌روزی در ایران شد تا سال ۱۳۹۴ که به عنوان نخستین شهر خلاق خوراک ایران به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان پیوست و اینک در سال ۱۴۰۱ نامزد دریافت عنوان شهر جهانی صنایع دستی شد و قرار است ارزیابان یونسکو اوایل اسفند ماه برای بررسی وضعیت رشت به منظور ثبت عنوان شهر جهانی صنایع دستی وارد گیلان شوند. بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع‌دستی در ۴۲ رشته مختلف تولید محصولات هنرهای سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند و هفت شهر و روستای استان نیز با برندهای ملی و جهانی به عنوان شهر و روستاهای صنایع‌دستی معرفی شده‌اند.

صنعت دست بواسطه جاری شدن ذوق و هنر در تولید یادمان‌هایی از گذشته حامیان خویش را بی‌ارمغان رها نمی‌کند بلکه اصالت و قدمتی برآمده از صفای روستایی پاداشی است که در برابر این حمایت، نصیب خریداران تولیدات صنایع دستی می‌شود.

بنا به سیاست‌ها و اولویت‌های تعیین شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، پس از ثبت جهانی قاسم‌آباد رودسر با محوریت چادر شب‌بافی، برندسازی در سطح ملی با هدف رونق صنایع دستی در منطقه بیش از همیشه مورد اهتمام قرار گرفت و پس از معرفی “فشتکه خمام” با عنوان روستای ملی حصیر بافی، شهر رشت نیز بعنوان شهر ملی رشتی دوزی و چهار روستای گیلان روستای ملی اعلام شد.
رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران – میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) – به ثبت رسیده‌است؛ در این کار زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم نواز تزئین می‌شود.

پانزدهم دیماه ۹۹ طی مراسمی در کاخ‌ موزه نیاوران شهر رشت به عنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با محوریت رشتی‌دوزی، روستای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال‌بافی، روستای جیرده شهرستان شفت با محوریت سفالگری سنتی، روستای عنبران‌ محله شهرستان آستارا با محوریت گلیم‌بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با محوریت چوب‌تراشی موفق به دریافت گواهی‌نامه ملی شدند./ایرنا