جنگل های بی دفاع تالش در گیرو دار بی تدبیری مسئولان در خواب تالش

مرکز اطفای حریق یگان حفاظت منابع طبیعی تالش معطل تامین اعتبار ۳ میلیاردی !

پایگاه اطفای حریق یگان حفاظت منابع طبیعی تالش با گذشت یک دهه و با وجود پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی معطل تامین اعتبار سه میلیارد تومان جهت بهره برداریست تا بلکه در مواقع بحران و آتش سوزی بتواند سوای تجهیزاتی چون دسته بیل ! با امکانات سخت افزاری مناسب فریاد رس جنگل های منطقه باشد که انتظار میرفت نماینده تالش در زمینه جذب اعتبار این مرکز حیاتی اهتمام ویژه ای میداشت!

به گزارش تالشان نیوز کارشناسان حوزه منابع طبیعی و جنگل شناسی مساحت تقریبی جنگل های کوه های تالش را چیزی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار تخمین میزنند که از پوشش جنگلی و گیاهی کم نظیری برخوردار است .

کوه های موسوم به کوه های تالش در نقشه ی جغرافیایی کشور دو سایت ثبت جهانی جنگل های هیرکانی لیسار و گشت رودخان را در دل خود جای داده است.

بنابراین با وجود این حجم از پوشش جنگلی و اقلیم خاص استان گیلان ، وقوع حوادث غیرمترقبه همچون اتش سوزی در جنگل های کوه های تالش و غرب گیلان دور از انتظار نیست.

به طور قطع چنین شرایط ویژه و حساسی تمهیدات ویژه ای را در خصوص حفاظت از جنگل ها در مواقع بحران میطلبد .

متاسفانه در طول سالهای اخیر هم به سبب افزایش حوادث غیرمترقبه طبیعی و هم عوامل انسانی شاهد آتش سوزی های مکرر در سطح جنگل های منطقه غرب گیلان بوده ایم که خسارات جبران ناپذیری را بر بدنه جنگل های چندین هزار ساله منطقه وارد ساخته است.

تجربه آتش سوزی های اخیر استان نشان میدهد یگان حفاظت منابع طبیعی به عنوان متولی اصلی مواجه با بحران آتش سوزی در جنگل ها به شدت با کمبود تجهیزات مواجه است .

در کنار کمبود تجهیزات که از عدم تخصیص اعتبارات به این زمینه نشات میگیرد ، میتوان عدم اشرافیت به شیوه های نوین مقابله با بحران در مواقع آتش سوزی را هم بدان اضافه کرد.

طوری که بسیار در فیلم ها و تصاویر منتشره از اطفای حریق توسط نیروی های یگان حفاظت دیده میشود که بی هیچ امکاناتی با یک چوب دستی تلاش میشود تا با حریق مقابله شود !

به همین منظور در میانه دهه ۸۰ مدیران و متولیان امر حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی استان گیلان ، احداث ۴ مرکز اطفا حریق مجهز به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در مقابله با حوادث در نقاط مختلف استان را پیش بینی کردند تا در صورت وقوع حوادث ، بتوان از ایجاد بحران جلوگیری نمود.

بیش از یک دهه از جانمایی و مطالعه و عملیات احداث مرکز اطفا حریق یگان حفاظت منابع طبیعی غرب گیلان در تالش به عنوان یکی از مراکز چهارگانه استان میگذرد.

با وجود انکه جنگل های تالش در سالهای اخیر هم به سبب افزایش حوادث غیر مترقبه و هم به دلیل نقش عوامل انسانی در تعرض به جنگل با بحران اتش سوزی مکرر مواجه بوده است ضرورت داشت این مرکز هرچه سریعتر به بهره برداری میرسید.

اما به گفته مدیرکل سابق منابع طبیعی استان گیلان این مرکز با گذشت چندین سال با وجود پیشرفت ۹۵ درصدی فیزیکی ، برای بهره برادری معطل اعتباری به میزان سه میلیارد تومان میباشد.

به طور قطع اهمیت حفاظت از جنگل های هیرکانی منطقه غرب گیلان به خصوص جنگل های تالش در برابر آسیب های آتش سوزی های مکرر سالهای اخیر بسیار بیش از این مبلغ اعتبار میباشد که انتظار میرفت مسئولین امر نیز به اهمیت موضوع واقف میبودند و این چنین نیروهای حفاظت خود را در مقابل بحران ها دست خالی نمیگذاشتند.

اما از انجایی که در کشور با پدیده ی توزیع ناعادلانه امکانات مواجه هستیم انتظار میرفت نماینده مردم حوزه انتخابیه تالش ماسال رضوانشهر در طول سالهای مسئولیت خود از ابزارهای نظارتی خود در جهت تخصیص اعتبار ناچیز سه میلیاردی جهت تکمیل مرکز اطفا حریق غرب گیلان در تالش استفاده مینمود تا جنگل ها و منابع طبیعی منطقه از اتش بحران کمی بدور میبود.

گفتنیست طی ماه ها و روزهای اخیر بازدید هایی از سوی مسئولین استانی همچون مدیرکل منابع طبیعی استان و همچنین معاون عمرانی استانداری گیلان انجام پذیرفته است و باید دید چه زمانی اعتبار لازم جهت بهره برداری از مرکز اطفا حریق غرب گیلان تامین میگردد.