به نام بیمارستان ، خدمات در حد مطب!

دستاورد مدیریت اتو کشیده دکتر آشوبی رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان

کمبود امکانات ، نبود پزشک ، بی توجهی و ناکارآمدی مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی ، خدمات بیمارستان شهید نورانی تالش را به اندازه یک مطب پزشک عمومی تقلیل داده است طوری که باید گفت مردم تالش بهتر است حتی الامکان در حد سرماخوردگی و اپاندیس بیمار شوند چرا که جدای از نبود پزشک ؛ آمبولانس هم در بیمارستان جهت انتقال بیمار پیدا نمیشود.

به گزارش تالشان نیوز در جامعه ی امروز با توجه به شرایط سخت اقتصادی و افزایش هزینه های درمان نقش مراکز خدمات درمانی دولتی بیش از پیش نمایان گشته است.

بیمارستان شهید نورانی تالش به عنوان بزرگترین مرکز درمانی غرب گیلان سالهاست بار حوزه ی درمان منطقه را بر دوش میکشد اما این روزها از سر بی توجهی و سو مدیریت مدیران دانشگاه علوم پزشکی با چالش های فراوانی مواجه است .

بیمارستانی با یک ساختمان عظیم که نام ۲۳۱ تخت خواب را یدک میکشد اما عاجز از ارائه خدماتی در حد یک مطب یا کلینیک درمانیست که موجبات نارضایتی شدید مردم را فراهم آورده است.

کمبود پزشک متخصص و ترویج پدیده زیرمیزی

کمبود پزشک عملا این بیمارستان را به مرکز کارآفرینی مطب ها و کلینیک های بخش خصوصی تبدیل کرده است.مشکل کمبود پزشک از سالهای دور همواره گریبانگیر این مرکز خدمات درمانی بوده است اما بررسی ها نشان میدهد در دوره جدید مدیریت دانشگاه علوم پزشکی این خلا به مراتب افزایش یافته است .

بیمارستان شهید نورانی علاوه بر عدم رغبت پزشکان برای حضور در مراکز درمانی دولتی با مشکل عدم حضور و عدم ارائه خدمات توسط پزشکان در استخدام خود نیز مواجه است.

به طور مثال به کرات در گزارش های مردمی مشاهده میشود پزشکان در استخدام دولت و حقوق بگیر وزارت بهداشت حاضر به حضور و ارائه خدمات در بیمارستان نیستند و اکثرا بیماران را یا وادار به زیر میزی میکنند و یا به مطب و یا کلینیک های خصوصی روانه میکنند.

اتمام طرح و انتقال پزشکان طرحی و عدم توزیع عادلانه پزشکان طرحی

در کنار این موضوع انتقال برخی پزشکان طرحی تخصیص یافته به بیمارستان شهید نورانی تالش به شهر های دیگر استان و کشور یکی از عواملیست که این مرکز خدمات درمانی را از پزشکان مورد نیاز خالی کرده است .

این انتقال ها در حالی است که این پزشکان میبایست سالها طرح خود در این بیمارستان میگذراندند و به مردم خدمات میدادند .

بخش دیگری از مشکلات مربوط به کمبود پزشک در بیمارستان تالش اتمام طرح برخی پزشکان طرحی و عدم جایگزینی و توزیع عادلانه پزشکان طرحی توسط دانشگاه علوم پزشکی برای بیمارستان شهید نورانی تالش است .

برای اینکه بتوان فاجعه کمبود پزشک را در بیمارستان شهید نورانی ملموستر شرح داد باید به تعداد شیفت های خالی برخی از پزشکان در طول هفته و ماه توجه کرد.

به طور مثال این مرکز درمانی در حدود ۲۰ روز از ماه به دلیل کمبود پزشک خالی از حضور پزشک متخصص طب اورژانس میباشد.

این بدین معناست که اگر بیماری بدحال به بیمارستان مراجعه کند به دلیل نبود پزشک متخصص طب اورژانس یا باید به سایر مراکز درمانی اعزام شود یا خود را به دست تقدیر بسپرد تا زمانی که پزشک متخصص به بالینش برسد.که گزارش های مردمی متعدد حکایت از تاخیر چندین ساعته حضور پزشک بر بالین بیمار دارد .

یا مثلا به دلیل کمبود متخصص قلب و ارتوپد عملا این بیمارستان تعدادی از روزهای ماه و هفته را با خلا مواجه است بنابراین اگر در این مدت قرعه به نام بیماری بخورد باید خود را به شانس بسپارد چرا که نه پزشکی هست که احوالات وی را بررسی کند و نه امبولانسی که ایشان را به دیگر مراکز درمانی منتقل کند.

البته که مسیر جایگزین دیگری نیز وجود دارد که با راهنمایی برخی عوامل داخل بیمارستان بیمار به مراکز درمانی خصوصی هدایت میشود تا عملا در این مواقع بیمارستان نقش کارآفرینی برای برخی پزشکان و جیب بری برای بیمار پیدا کند .

نکته جالب توجه دیگر در بیمارستان تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی دکتر آشوبی کمبود پزشک رادیولوژیست و سونوگرافی میباشد یعنی عملا دستگاه تشخصی سی تی اسکن که با هزار تبلیغات وارد بیمارستان شد به دلیل کمبود پزشک رادیولوژی و عدم ارائه گزارش و انالیز عملا هیچ کارایی ندارد .

کمبود و خرابی آمبولانس های بیمارستان

این تنها بخشی از هزاران خلا بیمارستان شهید نورانی تالش است که به اختصار اشاره شد اما در کنار این شرایط ، حداقل انتظاری که میتوان داشت فراهم بودن شرایط انتقال سریع و به موقع بیماران توسط امبولانس به دیگر مراکز درمانیست .

اما در کمال تعجب انهم در بیمارستان شهید نورانی به ارزو تبدیل شده است .

هفته قبل بود که خبر خرابی امبولانس های بیمارستان شهید نورانی به سوژه فضای مجازی تبدیل شد تا حتی امام جمعه تالش هم در تریبون نماز جمعه اشاره داشت اگر نمیتوانید در حوزه در مان خدمات بدهید حداقل امبولانس را برای انتقال بیماران فراهم کنید .

وضعیت بغرنج حوزه ی درمان در شهرستان تالش را میتوان یکی از عوامل اصلی ایجاد نارضایتی در عموم جامعه قلمداد کرد که با بی توجهی دستگاه های نظارتی و دانشگاه علوم پزشکی گیلان به خصوص در مدیریت جدید دانشگاه به تشدید آن دامن زده است.