دکتر شیخان در گردهمایی مردم چوبر:

تنها شهر بدون کمربندی گیلان تالش است/منابع تالش، ۱۰۰ و زیر ساخت های آن صفر است / هیاهو و جنجال برای تالش بودجه و اعتبار نمی شود / هیچ کس حق ندارد رأی خود را در انتخابات به مردم تحمیل کند / چرخه صادرات کیوی باید به نفع کشاورز تغییر کند / خام فروشی کیوی باید جای خود را به صادرات فراورده های دانش بنیان دهد / دولت موظف است کشاورزان، دامداران و زنبورداران  یارانه هدفمند بپردازد

تالشان نیوز : دکتر محمد شیخان،  فعال سیاسی با طرح این موضوع که تنها شهر  بدون کمربندی گیلان تالش است، گفت :  عده ای دو دهه است که وعده می دهند؛ در حالی که  تالش به جای وعده به برنامه نیاز دارد و‌  اعتبارات لازم برای اجرای برنامه ها را هم باید در کمیسیون های بودجه و تلفیق مجلس و با ارتباط موثر تامین کرد؛  چرا که جنجال و هیاهو تأثیری ندارد و برای تالش بودجه و اعتبار نمی شود.

دکتر محمد مجاور شیخان امشب جمعه ۲۷ بهمن ماه در گردهمایی مردم چوبر اظهار داشت: زنان سلحشور ما امروز نشان دادند که می خواهند پیشروتر از مردان در عرصه های مختلف حضور پیدا کنتد و این قابل تقدیر است.

وی با بیان این که همه  باید تلاش کنیم‌ تا  در پای صندوق های رأی، حضوری موثر و آگاهانه داشته باشیم، گفت: همه در انتخاب نامزد انتخاباتی خود آزادند و هیچکس حق ندارد خود را به مردم تحمیل کند؛  زیرا مردم  نشان داده اند که آگاه تر و هوشیارتر از همیشه  انتخاب خواهند کرد.

شیخان ابراز تاسف کرد که تالش بزرگ  به رغم  وسعت سرزمینی، منابع طبیعی غنی و نعمت های خدادادی همچون دریا، دشت، جنگل و مرتع  بهترین منطقه  از لحاظ امکانات طبیعی و  محرومترین از حیث زیر ساخت های عمرانی و تأسیساتی است ؛ به طوری که  از لحاظ زیر ساخت و فناوری تقریبا هیچ ندارد و اگر بنا باشد در منطقه ما تحولی اتفاق بیفتد،  باید همه با هم همدل و همراه شویم.

وی خاطرنشان کرد: امروز به دنبال این هستیم که توان  بالایی را به صحنه بیاوریم تا مشکلات انباشته و مسائل حل نشده در طول سالیان را حل کنیم.

به گفته شیخان  تالش زمانی می تواند توسعه یابد که ارتباطی دقیق و هدفمند با سطوح راهبردی حاکمیت، دولت، وزارتخانه ها و سازمان های ملی وجود داشته باشد؛ زیرا ما نمی توانیم با ظرفیت محلی،  پروژه های ملی را اجرا کنیم،  بلکه برای حل مشکلات محلی باید اراده ملی داشت.

وی با اشاره به ظرفیت منطقه چوبر حویق در کشت و پرورش کیوی گفت: با کمال تاسف  ما در حوزه صادرات کیوی،  نقش آفرین نیستیم و  اگر  محصول صادراتی ما توسط کشاورزان و تجار تالش به دیگر کشورها صادر نمی شود. این زیست بوم  یکبار برای همیشه باید  به نفع حلقه نخست یعتی کشاورزان تغییر کند.

این فعال سیاسی با تاکید بر این جمله که صنایع تبدیلی در همه بخش ها ارزش آفرینی به دنبال دارد، گفت: اگر بتوانیم در کنار کشت و پرورش کیوی صنایع تبدیلی ایجاد کنیم و از کیوی،  پودر، اسانس، مواد اولیه بهداشتی و درمانی تولید، کنیم کیوی می تواند تا سالهای دراز محصول پایدار و سودآور  این منطقه باشد.

وی با اشاره به توانمندی تالش بزرگ در بخش کشاورزی، دامپروری و زنبورداری گفت: ما در تامین عسل و ژل رویال باید هم نیاز پایتخت را تامین و هم  این محصولات را به خارج از کشور صادر کنیم. زنبورداران  باید زیر چتر حمایتی دولت قرار گرفته و مثل همه سطوح کشاورزی و دامپروری  یارانه هدفمند بگیرند.

شیخان همچنین  با طرح این موضوع که تنها شهر  بدون کمربندی گیلان تالش است، گفت :  عده ای دو دهه است که وعده می دهند؛ در حالی که  تالش به جای وعده به برنامه نیاز دارد و‌  اعتبارات لازم برای اجرای برنامه ها را هم باید در کمیسیون های بودجه و تلفیق مجلس و با ارتباط موثر تامین کرد؛  چرا که جنجال و هیاهو تأثیری ندارد و برای تالش بودجه و اعتبار نمی شود.