ادامه بغض و کینه ۵۰ ساله!

تشییع غریبانه و غم انگیز انکه غرور و هویت تالش و تالشی ها را ققنوس وار از زیر خاکستر تاریخ زنده کرد

استاد زنده یاد علی عبدلی در بی مهری و تنگ نظری دستگاه های دولتی و حاکمیتی و بی درایتی فعالان حوزه فرهنگی تالش به خاک سپرده شد.

به گزارش تالشان نیوز مراسم خاکسپاری زنده یاد استاد علی عبدلی روز گذشته یکشنبه ۲۸ خرداد با حضور مردم و جمعی از فعالان حوزه فرهنگ و هنر و حضور کمرنگ مسئولین سیاسی اجتماعی فرهنگی استان و شهرستان های غرب گیلان در مزارستان شیخ خاصه جان ایوبی پونل شهرستان رضوانشهر برگزار شد.

در حالی که شایسته بود به پاس خدمات ارزنده دکتر علی عبدلی در حوزه فرهنگ و هنر و ادب همه فرمانداران، روسای ادارات مرتبط با حوزه فرهنگی شهر های غرب گیلان و همچنین شهرداران و دهیاران و شوراهای شهر و روستا و حتی امامان جمعه و فرماندهان نظامی و انتظامی در این مراسم شرکت میکردند اما این مراسم در بی مهری کامل از سوی نهاد های دولتی و حاکمیتی بی انکه حتی پیام تسلیتی ارسال کنند برگزار شد.

غلامی و صفرپور کاظمی رییس میراث فرهنگی گردشگری شهرستان استارا باقر کاظمی و بهدوست کلابی مدیر عامل و معاون صنایع چوب و کاغذ ایران از معدود مسئولینی بودند که در این مراسم شرکت داشتند.

باید خاطر نشان کرد امروزه کمتر مراسم تشییع برگزار میگردد که در ان چند روحانی و مسئول به چشم نخورند تا حتی میتوان حضور نماینده تالش در مراسمات مختلف تشییع افراد در نقاط دور و دراز منطقه مشاهده کرد اما دریغ از یک پیام تسلیت!

البته انتظاری بیش از این نمیرفت چرا که دکتر عبدلی مدتها در بستر بیماری بودند از نماینده مجلس گرفته تا فرمانداران و سایر مسئولین هیچ یک حاضر به حتی عیادت این چهره ی ماندگار فرهنگی نشدند.

در حالی که اثرات فعالیت های دکتر عبدلی تنها به حوزه فرهنگ معطوف نمیشد بلکه وی با بازپروری هویت قومی تالشان تاثیر شگرف حتی در مناسبات امنیتی و ژئوپولوتیکی منطقه قفقاز داشت و سد جدید و محکمی از لشگر فرهنگی قوم تالش در پیشانی مبارزه با پدیده منحوس پان ترکیسم بنیان نهاد.

اما با تمام این تفاسیر تکلیف نهاد های حاکمیتی و دولتی در بغض و کم بینی ۵۰ ساله با فردی که جز تاریخ و فرهنگ سر و کار دیگری نداشت معلوم بود اما انچه که فعالان فرهنگی در این مراسم نقش ایفا کردند کم از بی مهری نهاد های حاکمیتی نداشت .

فعالان فرهنگی که بسیاری که اشعار و هنر و موسیقی شان را در زیر هر دارو درخت و علفی از طریق فضای مجازی به نمایش میگذارند اما انقدری درایت نداشتند دور هم گردآیند تا مراسم ابرو مندی را در شان انکه آبرو و اعتبار تالش و تالشی را ققنوس وار در صفحه تاریخ زنده کرد را برگزار کنند.

تا حتی دریغ از نصب یک بنر که ان هم توسط دکتر دانش تیموری در ورودی مزارستان نصب بود تا حداقل مردم تصویر پر مهر استاد عبدلی را تداعی کنند.

به هر حال انچه در مراسم خاکسپاری استاد عبدلی گذشت قطعا قابل توجیه از سوی هیچ فرد و نهادی نمیتواند باشد انتظار میرود یاد و خاطر و اثار ماندگار استاد عبدلی مشمول تنگ نظری های دوران حیاتش نگردد

تنگ نظری هایی که در طول ۵ دهه فعالیت استاد عبدلی همواره به شکل های مختلف مشمول حال وی بوده است.