در مراسم تجلیل از خبرنگاران در شرکت چوکا مطرح شد ؛

چوکا بحرانی ترین شرایط دهه های گذشته خود را با اتکا به توانایی مدیران بومی پشت سر گذاشته است / به پیشرفت و توسعه شرکت در سایه عزم مسئولین ، سهام داران و حمایت پرسنل امیدواریم / دستور کار افزایش دو برابری تولید برای خروج از زیان

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران چوکا در مراسم تجلیل از خبرنگاران با اشاره به سفر و بازدید وزیر کار از محل شرکت چوکا گفت :عدم یکپارچگی سهامداران شرکت چوکا یکی از بزرگترین مشکلات این شرکت در جهت اتخاذ تصمیم واحد مدیریتی بود که با تلاش های مجموعه مدیریت شرکت به دستور وزیر کار محقق شد و سهام صندوق بازنشستگی و آستان قدس رضوی به شستا واگذار شد.

به گزارش تالشان نیوز مراسم تجلیل و قدردانی از خبرنگاران به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران چوکا با حضور باقر کاظمی مدیرعامل و بهدوست کلابی معاون برنامه ریزی و مهندس خیری معاون صنعت و مهربخش مدیر روابط عمومی چوکا برگزار شد.

در این مراسم مهربخش مدیر روابط عمومی شرکت چوکا ضمن تبریک روز خبرنگار گفت : از تمام کسانی که همواره یار و یاور ما بودند و اخبار چوکا را مورد پوشش خبری قرار دادند تشکر می‌کنم و بر خود وظیفه می‌دانیم که در چنین روزی از تلاش‌های شایسته شما قدردانی نماییم.

در ادامه باقر کاظمی مدیرعامل شرکت چوکا ضمن قدردانی از زحمات خبرنگاران در راستای امر آگاهی بخشی و اطلاع رسانی گفت : مطالبه گری رسانه ها راه گشای مدیران در جهت رفع مشکلات است و ما در هر جایگاهی که بودیم همواره از انتقادات و پیشنهادات اصحاب رسانه استقبال کردیم.

باقر کاظمی مدیرعامل چوکا در ادامه به ارائه  گزارشی درباره شرکت چوب و کاغذ ایران پرداخت و گفت: شرکت چوکا در دهه ۵۰ متولد شد و با ۸۲ میلیون دلار به بهره‌برداری رسید.

کاظمی افزود: این مجموعه همواره جزو بزرگترین کارخانه‌های کشور بوده ، اما متاسفانه طی دهه‌های اخیر روند نزولی را سپری کرده و متاسفانه در دهه ۹۰  به واسطه سیاست‌های غلط گذشته آسیب های فراوان دید .

مدیرعامل چوکا بیان داشت : در طول مدتی که در خدمت مجموعه بودم باور داشتم که میتوان چوکا را با مدیران توانمند داخل مجموعه از بحران عبور داد و به روزهای خوبی رساند .

کاظمی ادامه داد : امروزه مجموعه مدیران شستا و تاپیکو نیز به توانایی پرسنل و مدیران بومی چه در صنعت و چه در ستاد باور پیدا کردند به همین جهت حمایت های خود را از مجموعه افزایش دادند‌.

مدیرعامل چوکا با اشاره به حضور وزیر کار در محل کارخانه چوکا اظهار کرد : در طول مدت یک سال اخیر با پیگیری های نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی جناب اقای محمدیاری بارها همراه مجموعه مدیران شرکت جلسات متعددی در سطح دیدار با وزیر مدیران عامل شرکت های تاپیکو و تاسیکو و سازمان تامین اجتماعی داشتیم تا بتوانیم اهمیت بقا و توسعه شرکت چوکا را تبیین کنیم .

مدیرعامل چوکا تصویب طرح تحول چوکا و یکپارچگی مدیریتی سهامداران و تزریق منابع مالی ۱۰۰ میلیاردی به عنوان سرمایه تامین مواد اولیه از دستاورد های حضور وزیر کار و جلسات متعدد مورد اشاره با سهامداران برشمرد و گفت : یکی از مشکلات اساسی چوکا عدم یکپارچگی سهامداران بود که مقرر گردیده تا سهام صندوق بازنشستگی و استان قدس رضوی به شستا واگذار گردد .

کاظمی افزود : این یکپارچگی میتواند به مدیریت و اتخاذ تصمیمات واحد و همچنین تزریق منابع مالی به شرکت بسیار تاثیرگذار باشد که این امر در طول مذاکرات اخیر محقق گشت.

مدیرعامل شرکت چوکا عدم تامین مواد اولیه را یکی از مشکلات اساسی شرکت چوکا برشمرد و خاطر نشان کرد : در گذشته ۱۲ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی به منظور تامین مواد اولیه در اختیار شرکت چوکا بود اما در طول دهه های اخیر جنگل های دست کاشت چوکا که زحمات بسیاری برای ان کشیده شده بود به منابع طبیعی و بخش خصوصی واگذار شده است و این امر چوکا را با مشکلات  فراوانی مواجه کرده است.

کاظمی در این خصوص ابراز امیدواری کرد : انتظار داریم بخشی از این عرصه های جنگلی مجدد به چوکا بازگردد تا چوکا بتواند به ماهیت اصلی خود که تولید کاغذ از خمیر چوب هست بازگردد .

مدیرعامل چوکا با اشاره به اینکه چوکا تنها شرکت تولید کننده کاغذ کرافت در کشور است اظهار داشت : متاسفانه خط تولید کاغذ کرافت چوکا به دلیل عدم تامین مواد اولیه چوب و همچنین تعمیرات خط تولید متوقف میباشد که امیدواریم با حمایت مسئولین و حل مشکلات زیرساختی چوکا مشکلات تولید کاغذ کرافت برطرف شود.

باقر کاظمی با قدردانی از زحمات پرسنل و کارگران چوکا گفت : روزهای بسیار سختی را گذراندیم تنگناهای مالی بسیاری را سپری کردیم که جز با حمایت کارگران میسر نبود

وی افزود : در طول مدت مدیریت خود همواره بر شفاف بودن مسائل و تصمیم گیری ها تاکید داشتم و همین امر همراهی پرسنل و کارگران با مجموعه مدیریت را به همراه داشت .

مدیرعامل چوکا با برشمردن نقش چوکا در اقتصاد منطقه اظهار داشت : چوکا یک زمانی بالغ بر ۴ هزار پرسنل را در خود جای میداد که امروز متاسفانه به ۷۲۹  نفر تقلیل پیدا کرده است و ما امیدواریم در صورت حمایت مسئولین در کمترین شرایط بتواند ۵۰۰ اشتغال جدید در منطقه ایجاد کند.

کاظمی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت نمی‌تواند به تیم‌های ورزشی کمک مالی کند، اظهار کرد: تا زمانی که شرکت به سوددهی ۱۰۰ درصد نرسیده این اجازه را نداریم که در این حوزه فعالیت کنیم و تنها کمکی که به تیم ورزشی انجام می‌شود اختصاص دادن زمین‌ها و سالن‌های ورزشی برای تمرین و بازی است.

دکتر بهدوست کلابی معاون طرح و برنامه ریزی مدیرعامل و عضو هیات مدیره چوکا در تشریح طرح تحول چوکا اظهار داشت : یکی از برنامه های تدوین شده برای شرکت چوکا تبدیل آن به هلدینگ سرمایه گذاری متشکل از چندین شرکت میباشد که در صورت تحقق میتواند فعالیت های اقتصادی شرکت را متحول سازد.

کلابی به بهسازی و بازسازی مهمانسرای شرکت چوکا و ویلاهای شرکت واقع در شهرک چوکا در قالب شرکت سرمایه گذاری گردشگری خبر داد و گفت : با توجه به قرار دادهای منعقد شده با برخی شرکت های بزرگ کشور این مجموعه گردشگری در قالب پارک جنگلی و اقامتگاه مجتمع تفریخی میتواند برای شرکت چوکا منبع درامد پایداری ایجاد کند .

معاون مدیرعامل چوکا همچنین به مشارکت یک شرکت سرمایه گذار بخش خصوصی در راستای تامین مواد اولیه تولید کاغذ لاینر اشاره داشت و گفت : با توجه به مشکلات و توقف خط تولید کاغذ کرافت شرکت چوکا با اتکا به مدیران صنعتی خود سعی داشته تا سبد محصولات خود را با استفاده از ظرفیت های موجود افزایش دهد که در این راستا طبق توافقات حاصله مقرر گردیده تا با ورود یک شرکت سرمایه گذار بخش خصوصی مشکلات تامین مواد اولیه اخال چوکا حل شود.

کلابی بابیان اینکه به پیشرفت و توسعه شرکت در سایه عزم مسئولین ، سهام داران و حمایت پرسنل امیدواریم عنوان داشت : در کنار اقدامات برنامه ریزی شده برای خروج از زیان شرکت چوکا و تبدیل ظرفیت های چوکا در راستای تولید و ایجاد درامد پایدار امیدواریم با تخصیص اعتبار از سوی سهامداران و با تجهیز و تعمیرات ، خط تولید کاغذ کرافت در مدار تولید قرار گیرد.

مهندس خیری معاون صنعت شرکت چوکا نیز در ادامه جلسه گفت : مسئولان باید شرکت چوکا را به عنوان تنها شرکت تولید کننده خمیر کاغذ در کشور در یک مختصات ملی ببینند.

وی با بیان اینکه چوکا را میتوان با حمایت مسئولین به نقطه اوج خود بازگرداند عنوان داشت : تمام تلاش همکاران ما در حوزه ی صنعت بر این بوده تا با توجه به نیاز بازار محصولات باکیفیت و جدیدی را تولید کنیم.

مهندس خیری اذعان داشت : برنامه ریزی حوزه صنعت پس از تعمیرات انجام شده بر روی افزایش دو تا سه برابری تولید پایه ریزی شده است و انتظار داریم با تلاش کارگران زحمتکش و حمایت مدیران و تامین مواد اولیه، تولید ۵ هزار تن در ماه محقق شود تا بتوانیم چوکا را از زیان خارج کنیم.