رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد

معرفی گیلان برای سرمایه گذاری در بخش زراعت چوب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه نهالکاری را از آذرماه آغاز کردیم تا سبزمانی نهال ها افزایش یابد، ادامه داد: نهال های کاشته شده صنوبر در بهار سبز خواهند شد و لذا جشنواره ملی درختکاری را برگزار و گیلان را به عنوان فرصت سرمایه گذاری در بخش زراعت چوب معرفی می کنیم.

به گزارش تالشان نیوز ، صالح محمدی ، ۳ اسفندماه در پویش استانی ترویج و توسعه زراعت چوب که در راستای پویش سراسری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در روستای واقعه دشت شهرستان صومعه سرا برگزار شد، با بیان اینکه ۱۸ هزار هکتار از اراضی ملی در اختیار تولیدکنندگان حوزه زراعت چوب قرار دارد، اظهار کرد: ۳۵ هزار هکتار در بخش مستثنیات نیز توسط کشاورزان، صنوبرکاری شده است.

وی با اشاره به نیاز ۹۸ کارخانه استان به مواد سلولزی، افزود: این کارخانجات با نصف ظرفیت فعالیت می کنند، زیرا به مواد اولیه نیاز دارند؛ این در حالی است که طرح تنفس جنگل در حال اجرا بوده و ضرورت زراعت چوب را نشان می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر لزوم تقویت زراعت چوب، تصریح کرد: امسال برای نخستین بار در استان گیلان زراعت چوب را در قالب الگوی کشت اجرایی کردیم و کودهای یارانه ای به کشاورزان تعلق می گیرد؛ حواله این کودها از طریق مدیریت ها و مراکز خدمات جهاد کشاورزی قابل دریافت است.

محمدی همچنین از پوشش بیمه ای صنوبرکاران با ۱۵ درصد تخفیف خبر داد و اضافه کرد: پیگیر پرداخت تسهیلات برای زراعت چوب و صنایع سلولزی هستیم.

وی با اشاره به لزوم دریافت مجوز برداشت زراعت چوب از اداره کل منابع طبیعی توسط کشاورزان نهالکار، تاکید کرد: دریافت مجوز برداشت برای اراضی مستثنیات برطرف شد و طی هفته آینده ابلاغ می شود؛ در واقع تولیدکننده می تواند بدون نیاز به اخذ مجوز، زراعت چوب در زمین ملکی خود را برداشت کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان کشت قراردادی توسط واحدهای تولیدی و صنایع سلولزی جهت تامین مواد اولیه را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: کشاورزان طی قرارداد با صنایع، زراعت چوب را مدیریت و بهترین نهال را غرس و حجم مورد نظر را برداشت می کنند.

وی گیلان را پرچمدار طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت دانست و اضافه کرد: از دستگاه ها می خواهیم که اراضی دولتی خودشان را در اختیار بهره برداران بگذارند و یا خودشان از طریق تعاونی ها اقدام به نهالکاری کنند.

محمدی از شناسایی ۳۲ هکتار عرصه در اختیار دستگاه ها جهت زراعت چوب خبر داد و متذکر شد: با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان، تولید نهال انجام شده است؛ هشت نهالستان دولتی داریم که طی امسال چهار میلیون نهال تولید کرده اند و در ۳۴ نهالستان بخش خصوصی استان نیز ۹ میلیون نهال تولید شده است.

وی با بیان اینکه نهالکاری را از آذرماه آغاز کردیم تا سبزمانی نهال ها افزایش یابد، ادامه داد: نهال های کاشته شده صنوبر در بهار سبز خواهند شد و لذا جشنواره ملی درختکاری را برگزار و گیلان را به عنوان فرصت سرمایه گذاری در بخش زراعت چوب معرفی می کنیم