دکتر شیخان در گردهمایی پرشور مردم حویق تالش بزرگ:

غیرت تالشی اجازه نمی دهد برای تردد بین روستاهای خود وابسته به اردبیل باشیم / پایتخت کیوی کشور را از  شر دلالان سودجو  نجات دهیم / دلالان، کیوی را کیلویی نیم دلار می خرند و ۴ دلار می فروشند / خام فروشی کیوی به ضرر کشاورز و صنایع تبدیلی به سود اوست / مرکز تحقیقات کیوی باید از آستارا به  تالش بزرگ برگردد / اقتصاد کیوی باید زیر نظر کشاورزان اداره شود / حویق و‌ چوبر با ۴۰ هزار جمعیت یک اداره مستقل دولتی ندارند / بدون تأسیس نیروگاه در تالش، صنعت ما به دلیل افت جریان برق زمینگیر می شود

دکتر محمد شیخان فعال سیاسی امشب (پنجشنبه ۱۹ بهمن‌ماه) در  گردهمایی پرشور مردم حویق تالش بزرگ اظهار داشت: منطقه حویق و چوبر بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد و از بزرگترین بخش های استان گیلان است؛ اما با این جغرافیا و سرمایه انسانی غنی به دلیل کوتاهی و قصور عده ای ناتوان کمترین برخورداری ها را دارد.

به گزارش تالشان نیوز ، شیخان خطاب به بزرگان، معتمدان، جوانان و نوجوانان حویق  گفت اگر قرار است در این منطقه تغییر بنیادین رخ دهد ، باید در کنار هم باشیم.

وی گفت: غیرت تالشی ها اجازه نمی دهد که مردم برای تردد در مناطق ییلاقی خود از مسیرهای مواصلاتی استان اردبیل استفاده کنند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: مگر می شود مردم حویق از حداقل راه های روستایی محروم باشند؟ ایجاد راه های ییلاقی و روستایی یک ضرورت است که با حمایت شما ایجاد خواهدشد؛ به خصوص که راه روستایی سبب ارتقا بوم گردی و رشد اقتصاد منطقه می شود.

شیخان ابراز تاسف کرد که بیش از ۲۰ سال طرح هادی این منطقه محقق نشده و روی زمین مانده است و این یعنی اراده ای برای حل مشکلات وجود نداشته؛ در حالی که بازنگری در طرح هادی از تکالیف قانونی دولت است.

او با طرح این سوال که چرا تاکنون ادارات دولتی در حویق و چوبر مستقر نشده است، تصریح کرد: وضعیت برق این منطقه که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و صنعت قرار دارد، فاجعه بار است. بیش از ۵۲ سردخانه صنعتی در این منطقه فعالیت دارد و اگر دست روی دست بگذاریم ، دیری نخواهد پایید که صنعت ما به دلیل کاهش انرژی و افت جریان برق به زمین خواهد خورد و برای حل این مسأله ما نیازمند اعتبار ملی و تأسیس نیروگاه برق در تالش هستیم.

این فعال سیاسی با یادآوری این جمله که تالش ، پایتخت کشت کیوی ایران است و باید به آن افتخار کرد، گفت: کیوی تالش علاوه بر آنکه میوه ای صنعتی است؛ کالای صادراتی است که نام تالش را به برندی بین المللی تبدیل و در اذهان کشورهای مقصد ماندگار کرده است.

وی افزود: وقتی ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین زیر کشت کیوی داریم و بسیاری از کسب و کارهای دیگر مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط با این صنعت هستند؛ چرا باید به دلالان اجازه داده شود محصول کیوی را از کشاورز کیلویی ۲۰ هزارتومان بخرند و آن را با نرخ دلاری بفروشند.

شیخان گفت: در قطر کیوی به پول ایران نزدیک به ۵ دلار است و ما از این محصول را نیم دلار می فروشیم! این شکاف قیمتی به جیب چه کسی می رود؟ روشن است که اقتصاد کیوی رانتی شده و این اقتصاد باید از نو به نفع کشاورزان بازنگری شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه صنایع تبدیلی مرتبط با کیوی باید در تالش بزرگ ایجاد شود و توسعه یابد، گفت:  خام فروشی و صادرات خام برای ما ارزش افزوده اندکی دارد و راه حل آن ایجاد  زیر ساخت های صنعتی و تاسیس کارخانه های جدید است. من به مردم تالش بزرگ اطمینان می دهم مرکز تحقیقات کیوی که آن را به آستارا بردند، خیلی زود به منطقه تالش برگردد .

وی با بیان اینکه کشاورزی و کشاورزان در دنیا قدرتمندترین سندیکاها را دارند، گفت: سندیکاهای تخصصی حوزه کشت کیوی در منطقه ما باید در همه بخش ها و فرآیندها حضور داشته باشد. نمی توانیم تحمل کنیم و ببینیم که حاصل دسترنج کشاورزان ما توسط سوداگران سودجو به تاراج برود.

وی در جمع پرشور مردم حویق یاد و خاطره زنده یاد حجت الاسلام میریونس عرفانی و فرزند مرحومش مجتبی عرفانی و همچنین ابراهیم فقیر پور را گرامی داشت و اظهار کرد که ما قدردان زحمات بزرگان خود هستیم و در برابر همت و غیرت آنان سر تعظیم فرود می آوریم.