مدیرعامل آب منطقه ای گیلان

ذخیره سد سفیدرود به ۶۳۰ میلیون مترمکعب رسید/ آب‌گذاری کانال ها از ۱۶ اردیبهشت

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان، سد سفیدرود را تامین کننده ۷۰ درصد نیاز آبی استان گیلان دانست و افزود: ذخیره سد شاخص خوبی برای وضعیت سال آبی است و لذا هم‌اکنون شاهد ذخیره ۶۳۰ میلیون مترمکعبی در سد هستیم.

تالشان نیوز وحید خرمی امروز، سوم اردیبهشت ماه در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به آغاز فعالیت‌های کشاورزی از ابتدای سال جدید، اظهار کرد: سال آبی از مهرماه آغاز می‌شود و لذا ذخیره‌سازی را انجام داده‌ایم.

وی سد سفیدرود را تامین کننده ۷۰ درصد نیاز آبی استان گیلان دانست و افزود: ذخیره سد شاخص خوبی برای وضعیت سال آبی است و لذا هم‌اکنون شاهد ذخیره ۶۳۰ میلیون مترمکعبی در سد هستیم، در حالی که در سال آبی گذشته که سخت‌ترین سال در سوابق ۶۰ ساله سد بود، از ذخیره آبی بیشتری برخوردار بودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه گیلان، با بیان اینکه سال آبی جاری مانند دو سال گذشته سخت خواهد بود، عنوان کرد: کشاورزان در قالب تقویم زراعی شرایط کم آبی را تمرین کرده‌اند؛ البته سال گذشته سخت‌ترین سال آبی بود که خوشبختانه با کمترین خسارت و آسیب از آن عبور کردیم.

خرمی با تاکید بر لزوم کاهش مصرف و مدیریت منابع آب در قالب تقویم زراعی، اضافه کرد: هر ساله قبل از آب‌گذاری اقدام به لایروبی انهار کشاورزی می‌کنیم تا آب با سرعت به مزارع برسد.

وی از لایروبی بالغ بر ۵۰۰ کیلومتر از انهار اصلی و درجه یک خبر داد و تصریح کرد: با لایروبی انهار، آب رهاسازی شده خیلی سریع به ورودی روستاها و مزارع می‌رسد و در اختیار کشاورزان و آب سواران قرار می‌گیرد تا با لایروبی و پاکسازی انهار بین مزارع، از اتلاف آب جلوگیری کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه لایروبی انهار بین مزارع با کمک نیروی انسانی حداقل از اتلاف ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب جلوگیری می‌کند، ادامه داد: معمولا آب داخل انهار درجه سه و چهار به دلیل تبخیر و نفوذ، از دسترس کشاورز خارج  می‌شود، اما با لایروبی می‌توانیم آب را به سرعت به مزارع برسانیم.

وی شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان را دارای ۳۰۰ حلقه چاه عمیق دانست که همین تعداد در اختیار سازمان جهاد کشاورزی استان است و یادآور شد: بیش از ۹۰۰ دستگاه پمپ سنگین در ایستگاه‌های پمپاژ داریم که همه ساله تعمیر و تجهیز می‌شوند، زیرا تا پایان فصل زراعی باید در مدار باشند و هیچ پمپ خاموشی نخواهیم داشت.

خرمی از رهاسازی آب سد و آب‌گذاری کانال‌ها از صبح ۱۶ اردیبهشت ماه خبر داد و تاکید کرد: به مدت دو هفته آب‌گذاری انجام خواهد شد تا کشاورزان نشاء اراضی شالیکاری را انجام دهند؛ توصیه می شود تا پایان اردیبهشت ماه از منابع محلی همچون بارش و چاه و زهکش برای شخم و خزانه‌گیری استفاده شود، زیرا از نیمه خرداد به بعد بارش نداریم و باید از آب سد استفاده کنیم.

وی در پایان از آمادگی گروه‌های جهادی برای کمک به کشاورزان جهت لایروبی انهار و فعالیت‌های کشاورزی جهت تسریع در امور خبر داد و بیان کرد: کشاورزان بیمه محصولات کشاورزی را جدی بگیرند تا آسیبی متوجه آنان نشود.