درختان شهر تالش هم حیات خود را به قمار قدرت شورا نشینان و بلاتکلیفی مدیریت شهر تالش باختند!

سربرداری درختان چند ده ساله خیابان های شهر تالش واکنش های بسیاری را با خود به همراه داشته است یکی از مخاطبان تالشان نیوز که کارشناس حوزه ی جنگلداری و منابع طبیعی و فعال اجتماعی در حوزه ی محیط زیست میباشد در یادداشتی به جنبه های حقوق شهروندی و زیست محیطی و فواید عمومی وجود درختان سطح شهر تالش که در گیرو دار مناقشات شورای شهر و بلاتکلیفی شهرداری تالش مغفول مانده ، پرداخته است.

تالشان نیوز : سربری و دونیم کردن درختان  قطور و تنومند شهر تالش، به یک رسم شومی تبدیل شده که هرساله در این فصل، بی رحمانه و در کمال ناباوری شاهد این فاجعه زیست محیطی در سطح شهر هستیم!

 به نظر می‌رسد تنها دلیل کارشناسی این تصمیم، خطرآفرین بودن این درختان می‌باشد که به هیچ عنوان نمی‌تواند یک توجیه منطقی و کارشناسی داشته باشد ،چرا که حداقل عمر این درختان بیش از نیم قرن بوده و عمق ریشه‌ی آنها به بیش از ۴ متر می‌رسد.

و درطی نوسانات اقلیمی نیم قرن اخیر و حتی در اثر وزش بادگرم سال گذشته که با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت که چند دهه‌ی اخیر کم سابقه بوده، خطرساز نشدند و سایه‌ی خود را از سر شهروندان و رهگذران دریغ نکردند!

 حال جدا از مناقشات سیاسی شورای شهر تالش و جدا از فروش و قیمت‌گذاری این درختان و نحوه‌ی هرس( که هیچ شباهتی به هرس نداشته و ندارد) بصورت اختصار به اهمیت وجود این درختان در سطح شهر اشاره می‌گردد تا بلکه منبعد در اینگونه تصمیم ‌گیریها و اقدامات فقط به جنبه‌ی مادی و مالی موضوع توجه نشود و جنبه‌های زیست‌محیطی و حقوق شهروندی نیز مورد توجه قرار گیرد:

۱-درختان تنومند به یک شهر هویت می‌بخشند و حتی گاهاً می‌توانند آن شهر را به شهرت جهانی برسانند.

به عنوان مثال خیابان خرمشهر تالش یکی از زیباترین خیابان‌های ایران می‌باشد.

۲-مطالعات متعدد نشان داده است، هرچقدر تعداد درختان و فضای سبز یک شهر بیشتر باشد، به همان نسبت نیز اضطراب در میان ساکنان اطراف آن کاهش  ‌می‌یاد و درواقع مردمی که در نزدیکی خیابان‌های سبزتر زندگی می‌کنند شادتر از سایر شهرنشینان هستند و با طبیعت پیوند بیشتری برقرار می‌کنند.

۳-خیابان‌هایی که دارای درختان بزرگ و سرسبز هستند مردم را بیشتر به قدم زدن و تماشای محیط اطراف خود جذب می‌کنند و رغبت پیاده روی را در میان شهروندان به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهند که این امر به بهبود سلامت جسمی آنها منجر می‌شود.

۴- میزان آلودگی هوا را کاهش می‌دهند و باعث کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی شهروندان می‌شوند و به عنوان مثال : هر درخت چنار با قطر بالای ۸۰ سانتی‌متر می‌تواند سالانه به طور متوسط به اندازه ۳ برابر حجم ۲ تا اتاق دی‌اکسید کربن از هوا پاکسازی کند. همچنین  درختان در کاهش میزان سرب نیز بسیار موثر هستند.

۵-درختان باعث کاهش آلودگی‌های صوتی می‌شوند بطوریکه  درختان تنومند چنار تا ۴ دسی بل آلودگی‌ صوتی را کاهش می‌دهند.

۶-درختان تشعشعات خورشید را کنترل می‌کنند و از بازتاب نورهای مزاحم مخصوصاً در فصول گرم سال جلوگیری می‌کنند.

۷-وجود درختان در اطراف آپارتمان‌ها می‌توانند هزینه‌های گرم کردن ساختمان‌ها را بین ۴ تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

۸-با کنترل جریان باد، تاثیر مستقیمی بر میزان تحمل و درجه حرارت و رطوبت محیط‌زیست می‌گذارد و از این رو بر روند آرامش انسان نیز تاثیرگذار است.

۹- درختان با جذب برگاب می‌توانند حرکت و جریان آب در سطح شهر را کند کرده و تا  3 برابر کاهش دهند و راه افتادن آب و سیل در سطح شهر را به تاخیر بیاندازند.

۱۰- درختان تا ۴۰ درصد این توانایی را دارند که آب باران را گرفته و از طریق تبخیر به فضا برگردانند.

۱۱- درختان به علت گستردگی سطح برگ می‌توانند از طریق تعریق سبب افزایش رطوبت نسبی و کاهش دما و تلطیف هوا شوند، به نحویکه یک درخت به تنهایی به اندازه ۱۰ کولر هوا را مطبوع و خنک می‌کند و از خشکی هوا جلوگیری می‌کند.

۱۲- بصورت کلی درختان شهری باعث سلامت روحی و روانی و افزایش کیفیت زندگی و بهبود توسعه‌ی روابط اجتماعی و حتی تردد شهروندان و گردشگران در خیابان و رونق تجاری و اقتصادی خیابان‌ها می‌شوند.

در پایان امید است که شهرداریها و اعضای شورای شهرها با درنظر گرفتن همه این موارد و ارزش اکولوژیکی و زیست محیطی درختان و هزینه‌های فراوانی که برای رشد یک درخت تنومند در طی دهها سال صورت گرفته، از هرگونه قطع و یا سربرداری درختان در سطح شهر خودداری نموده .

و درصورت لزوم با هرس کردن شاخه ‌ها آنهم با دقت و دلسوزی لازم، به حقوق بدیهی و ابتدایی شهروندان احترام بگذارند و همچنین از قطع درختان شهری توسط مالکان پروژه‌های عمرانی که در طی سال  بسیار هم اتفاق می‌افتد جلوگیری بعمل آورند!