تولید خوراک دام ارزان قیمت توسط محققان گیلانی

  تالشان نیوز : واضح است که تغذیه و چگونگی دام نقش بسزا و‌مهمی  در سلامت دام دارد و این امر نه تنها از جنبه کمیت و کیفیت ترکیب آن بلکه اجزا و پیش سازهای آن نیز بسیار حایز اهمیت و توجه است.

استان گیلان یکی از استان‌های مهم در حوزه پرورش دام و طیور بوده و دامداری به ویژه در مناطق روستایی و کوهستانی یکی از شغل‌های اساسی و به نوعی مهم‌ترین راه امرار معاش برخی از مناطق گیلان به ویژه مناطق غربی استان است.

ولی در چند وقت گذشته قیمت برخی از اقلام خوراکی و گوشتی به مانند گوشت با افزایش چند برابری مواجه شده است که یکی از دلایل اصلی این گرانی‌ها بیشتر مربوط به افزایش قیمت خوراک دام می باشد اما همچنان عوامل دیگری مانند هزینه نگهداری دام، دلال بازی و البته بالا رفتن هزینه های حمل و نقل تاثیر به سزایی در افزایش قیمت خوراک دام دارد.

از طرفی دیگر قیمت های جدید و کمبود خوراک دام در بازار سبب شده است تا دامداران علاوه بر نداشتن قدرت خرید با کمبود نیاز خود در بازارهای فروش خوراک دام مواجه باشند که همین مسئله می‌تواند ضررهای بی شماری را به تولید کنندگان دام وارد نماید. به این دلیل است که دامدار در جهت تأمین هزینه‌های صرف شده در خصوص حمل و نقل و همچنین نگهداری از دام‌های خود به ناچار مجبور به فروش بالای گوشت نیازمند می‌باشند و این در صورتی است که سود دام‌های زنده را تنها دلالان به جیب می‌زنند و همچنان دامداران از سود بسیار کمی بهره می‌برند.

حال محققان گیلانی در مرکز اصلاح نژاد گاو بومی گیلان موفق شدند خوراک دامی جدیدی را تولید کنند که به نسبت خوراک دامی موجود در بازار بسیار به صرفه‌تر و ارزان‌تر است.

به گفته مدیر مرکز اصلاح نژاد گاوی بومی گیلان، افزایش قیمت خوراک و نهاده‌های دامی یکی از معضلات و مشکلات مهم برای دامداران به شمار می‌رود به این منظور در این مرکز موفق شدیم با استفاده از کاه، کلش برنج و مواد موجود در گیلان، خوراک جدید دامی ارزان قیمت را تولید کنیم.

آنطور که محمد حاتمی می‌گوید این خوراک به لحاظ کیفیت در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و اگر در ۲۰ الی ۲۵ روز آینده بازدهی لازم را داشته باشد به دیگر دامداران منطقه در سریعترین زمان ممکن تحویل داده خواهد شد.

طبق گفته‌های مدیر مرکز اصلاح نژاد گاو بومی گیلان،  در این طرح از ظرفیت بسیج مهندسین کشاورزی استان گیلان و مربیان طرح همگام با کشاورز استفاده شده است تا بتوانیم مراحل تولید را علمی دنبال کنیم.