آقای استاندار و رییس کل دادگستری گیلان مشکل نان در تالش را حل کنید

تشدید گرمای تابستان با صف های چندین ساعته خرید نان در تالش

به گزارش تالشان نیوز ماه هاست که نان به عنوان قوت اصلی سفره های مردم در شهرستان تالش‌ به نسبت جمعیت آن کم یاب و نایاب شده و به سختی تهیه میشود.

و در واقع به یکی از اساسی ترین مشکل مردم در این شهرستان تبدیل شده است طوری که در سرتاسر شهرستان میتوان کلافگی مردم را در تراکم صف های چندین ساعته تهیه نان مشاهده کرد.

در کنار انتقادات گسترده عموم جامعه از مسئولین در فضای حقیقی ، کاربران فضای مجازی نیز به شکل های مختلف اعتراض خود را به گوش مسئولین میرسانند

کاربری در اعتراض به انکه نان را در تالش تنها در ساعتی خاص انهم با تحمل صف های طولانی میتوان تهیه کرد نوشت :

مگر میشود ساعت ۸ در شهر نان پیدا نشود مگر این شهر مسئول ندارد !

کاربر دیگری با اشتراک گذاشتن وضعیت نانوایی های شهرستان های همجوار تالش که هم خلوتند و هم از کیفیت خوب نان برخوردارند مینویسد : مدیران و مسئولین که مدام در حال بازرسی از نانوایان هستند وضعیت نان در تالش به این شکل است لطفا مسئولین بازرسی نکنند احتمالا نان از وضعیت فعلی خارج شود !

با این تفاسیر و شواهد موجود ، وضعیت نان در تالش که این روزها به شدت گرما و شرجی تابستان افزوده ، به محل جدال میان واحد های صنفی نانوایان و مسئولین تبدیل شده است که قربانی اش فقط مردم هستند.

مسئولین ، نانوایان را به احتکار و تخلف و کم فروشی متهم میکنند و متقابلا نانوایان ، مسئولین را به عدم حمایت و عدم توزیع عادلانه آرد محکوم میکنند و در این بین انچه که از اهمیت کمتری برخوردار است تحمیل بار روانی سنگین به مردم است که در این فشار مضاعف و غیر قابل تحمل اقتصادی باید بار روانی و کلافگی تحمل صف طولانی و چند ساعته نان را زیر گرمای تابستان تحمل کنند.

با این وجود هیچ دستگاهی در شهرستان مسئولیت وضعیت غیر قابل تحمل نان در تالش را بر عهده نمیگیرد و از فرماندار و بخشداران گرفته تا دادستان و ریاست حوزه های قضایی و بسیج همه در حال بازدید و ارائه گزارش عملکردند اما نه تنها از حصول نتیجه و تسهیل در شرایط تهیه نان در تالش خبری نیست بلکه انتظار میرود در روزهای اتی با ورود مسافران به گیلان و منطقه تالش مشکل نان وخیم تر هم شود.

در این بین مسئولین اعتقاد دارند بیش از سهمیه سرانه ، ارد به شهرستان تعلق میگیرد اما نانوایی ها به علت سود چند صد هزار تومانی در فروش خارج از شبکه یک کیسه ارد سود هنگفتی میکنند.

برخی واحد های صنفی نانوایی در گفتگو با تالشان نیوز میگویند : ” آرد غالبا از مبدا و قبل از اینکه به نانوایان برسد و بعضا در کارخانه قاچاق و خرید و فروش میرسد .

بخشی نیز در محل نانوایی به خوش نشین ها در ییلاقات با قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته میشود در حالی که ارزش افزوده فروش نان منهای کسورات ان چیزی در حدود هر کیسه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است .”

این واحد های صنفی مشترکا معتقدند بازرسی های گزینشی توسط مسئولین و اهمال در برخورد با متخلفین ، عدم توزیع عادلانه و شفاف آرد ، توزیع سلیقه ای و غیر کارشناسی ارد فوق العاده انگیزه ی پخت نان را در آنان سلب کرده است .”

با این وجود که نان به سختی به سفره های مردم میرسد گزارش ها ی میدانی در تالش حکایت از دارد غالب کبابی ها و ساندویچی ها نان را خارج از شبکه به قیمت سه هزار تومان تهیه میکنند و سوپر مارکت های زیادی نیز در سطح شهر نان را به قیمت سه هزار تومان به فروش میرسانند.

به هر ترتیب به نظر میرسد مطالبه ی زیادی نباشد که مسئولان تصمیم گیرنده در حوزه ی آرد و نان خروجی صدها ساعت جلسه و بازرسی از چرخه توزیع آرد و پخت تا فروش نان را به مردم گزارش دهند.

انتظار میرود استاندار گیلان و رییس کل دادگستری گیلان با توجه شرایط وخیم تالش در حوزه ی ارد و نان و از اختیارات فرا شهرستانی خود استفاده کرده تا نان در کنار سایر مشقات خانوار به بحرانی جدید در سفره مردم تبدیل نشود.