از مزارع گندم اوکراین تا نانوایی های تالش!!!!!

یادداشتی از شهروز پروایی

تالشان نیوز : جنگ اوکراین اگر بخواهد برای کل جهان اثراتش را به مرور آشکار سازد برای شهروندان تالش از همان صبحگاه حمله ارتش سرخ ثمراتش پدیدار گشت.

عدم فروش محصولات باغداران کیوی در تالش و مشکلات ترانزیت این محصول از همان شب حمله باعث شد قیمت محصول کیوی از ۱۸ هزار تومان به ناگاه به زیر ده هزار تومان سقوط کند.

هر چند اکثر باغداران با تحمل ضرر و زیان فراوان و درک مصائب زندگی در دهکده جهانی این درد جانسوز را به سان دردهای دیگر از جمله افزایش بی ضابطه قیمت کودهای کشاورزی تحمل کردند اما در بخش دیگری از شهر تالش همه مردم اعم از باغدار و کشاورز و دامدار و کارمند و بازاریان روزانه مجبور هستند تبعات جنگ اوکراین را به جان بخرند.

این روزها که روسها فارغ از تصرف قسمتهای شرقی اوکراین مشغول پایکوبی و جشن می باشند اما صفهای طولانی نانوایان در تالش نه تنها رمقی برای شرکت در جشن همسایه عزیزتر از جان را برای ما نمی گذارد بلکه غمی جانکاه بر دلمان می نشاند.

علما و فضلا و اهل تحلیل و تفسیر و مسئولان هریک دلایل مختلفی را برای کمبود نان در تالش مطرح می کنند که به نظر صحیح می باشد اما خروجی این تحلیل ها تا به امروز اگر برای مسئولان و مفسران آب داشته است برای مردم در صف مانده تالش نان نداشته است.

اوضاع به گونه ای شده است که اولیای امور و متصدیان امر تهیه و توزیع آرد و نان تالش بیشتر از مصرف کنندگان از شرایط فعلی شاکی و نالان شده اند.

در میان این تفاسیر دو نوع تصور از چرایی نان در تالش جالب توجه می باشد: یک عده ای عدم رعایت الگوی مصرف استاندارد توسط تالشان را موجب کمبود نان برمیشمارند عده ای دیگر تبعیض بین تالشان و دیگر شهرهای استان را علت العلل این مصیبت قلمداد می کنند.

نکته جالب توجه آنکه هر یک از متخصصان و مسئولان امر برای مدعای خود دلایل آماری و عدد رقم مستند نیز دارند و به استناد همین عدد و رقم تخصیص آرد در اثبات سخن خود اصرار می ورزند.

ناگفته نماند که عده ای نیز موارد کم رنگ تری همچون فروش آرد توسط نانوایان،عدم پخت تعدادی از نانوایی ها، اختصاص آرد بیشتر به یک عده نانوایی خاص؛ خرید نان توسط روستاییان در شهر و موارد دیگر را نیز جزو دلایل کمبود نان در تالش برمیشمارند.

اگر منصف باشیم همه دلایل در کمبود نان دخیل و سهیم می باشند و همه مردم هم به خوبی به این دلایل و ایرادات آشنا هستند اما صرف دانستن دلایل می تواند موجب حل مساله گردد؟؟

اگر فرض بگیریم که همه دلایل همچون گویی بلورین در پیش چشم مسئولان عیان و‌هویداست چرا تاکنون حل مساله ای به این مهمی رخ نداده است؟؟

آیا اراده ای برای حل مشکل کمبود عرضه نان در تالش وجود ندارد؟؟

یا کسی این مساله را اساسا مساله حاد و بحرانی قلمداد نمی کند که بخواهد برای حل آن وقت صرف کند؟؟

شهروز پروایی