مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان:

ارزیابی زیست محیطی پروژه راه‌آهن رشت -آستارا انجام شده است / حل مشکل روستاهایی که در مناطق چهارگانه استان قرار داشتند

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته محیط زیست با اشاره به انجام ارزیابی زیست محیطی پروژه احداث راه آهن رشت – آستارا گفت : روستاهایی که داخل مناطق چهارگانه محیط زیست هستند اگرجزو مستثنیات باشند یعنی منابع طبیعی تایید می‌کند که این عرصه‌ها ملی نیست و مربوط به خود شخص است و می توانند بصورت قانونی بر روی آنها کار کنند.در واقع ما آنها را به کمیسیون مغایرت های بنیاد مسکن ارجاع می دهیم و می توانند بهره برداری لازم را از زمین ها داشته باشند.

تالشان نیوز : حمزه عشوری روز سه‌شنبه در نشست رسانه‌ای به مناسبت آغاز هفته محیط زیست گفت : بسیاری از پروژه ها بدون ارزیابی زیست محیطی انجام می‌شوند اما پروژه راه‌آهن رشت -آستارا دارای ارزیابی زیست محیطی است.

وی افزود : سازمان محیط زیست با کلیات پروژه موافقت خود را اعلام کرده است اما در بعضی موارد خاص بخاطر اینکه تعادل اکوسیستم بهم نخورد نقطه نظراتی داشته که متولیان در رابطه با آنها به جمع‌بندی رسیده و بزودی در پروژه اعمال خواهد شد.

عشوری در بخش دیگری از سخنانش در خصوص حوزه محیط زیست طبیعی استان از مصوب شدن کلیات طرح توجیهی پارک ملی بوجاق خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان همچنین اعلام کرد: بدلیل حساسیت و با تخصیص اعتبارات لازم همه شهرستان‌های گیلان به وسایل بیهوشی و زنده‌گیری در حوزه حیات وحش مجهز شدند.

عشوری همچنین از دریافت مجوز احداث مرکز اطفاء حریق تالاب خبر داد و افزود: در بحث اطفاء حریق در تالاب‌ها همواره با مشکل رو برو بودیم که خوشبختانه با احداث این مرکز بزودی برخی از مشکلات در این خصوص مرتفع می‌شود.

وی در خصوص بهبود وضعیت تالاب انزلی هم تاکید کرد: باید همه چالش‌ها شناسایی و یک به یک موانع از سر راه برداشته شوند.

وی همچنین در خصوص مدیریت ‌پسماند نیز بر ضرورت اجرای تفکیک زباله از مبدا تاکید داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان همچنین اعلام کرد: بر اساس مکاتبات و پیگیری‌های انجام شده مشکل روستاهایی که در مناطق چهارگانه استان قرار داشتند حل شده است و هرکس شرایط حداقلی را در این خصوص دارد یعنی عرصه آنها جزو مستثنیات و طرح هادی است و مستندات لازم را دارند می‌توانند از این مزایا استفاده کنند.

عشوری گفت: روستاهایی داشتیم که دارای طرح بوده و با مناطق چهارگانه محیط زیست تعارض داشتند عملا عرصه ها و مستثنیات‌ در این مناطق درگیر مسائل حقوقی بود و نمی توانستند از زمین های خود استفاده کنند.

وی اضافه کرد: برای حل مشکل مردم در این مناطق تیمی کارشناسی در استان تشکیل شد و در یک جمع‌بندی، پیشنهادی به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شد طی مکاتباتی درنهایت پس از چند دهه این مساله نه تنها استان که برای کل کشور حل شد.

وی با بیان اینکه این موضوع مشکلی بود که چند هزار نفر بویژه در چهار شهر فومن، شفت، رودسر و رودبار با آن درگیر بودند، تصریح کرد: روستاهایی که داخل مناطق چهارگانه محیط زیست هستند جزو مستثنیات هستند یعنی منابع طبیعی تایید می‌کند که این عرصه‌ها ملی نیست و مربوط به خود شخص است و می توانند بصورت قانونی بر روی آنها کار کنند.در واقع ما آنها را به کمیسیون مغایرت های بنیاد مسکن ارجاع می دهیم و می توانند بهره برداری لازم را از زمین ها داشته باشند.

آلودگی هوای گیلان در پوشش سبزش پنهان شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری بیان کرد: متاسفانه پوشش سبز گیلان موجب شده تا آلودگی هوا در گیلان دیده نشود.

عشوری با بیان اینکه گیلان نیز درگیر آلودگی هوا و ریز گردها است، افزود: به تازگی دستگاه اندازه‌گیری آلودگی هوا در کیاشهر نصب شده و رایزنی برای افزایش آنها در حال انجام است.

وی گفت:در سطح کشور نسبت به بحث آلودگی هوا در گیلان توجه و تمرکزی نیست که شاید این موضوع تنها بواسطه پوشش گیاهی استان به چشم نمی‌آید.