کیوی با اقتصاد مردم غرب گیلان عجین شده است |محدودیت صادرات بزرگترین دغدغه صنعت کیوی

در جلسه بررسی مشکلات باغداران کیوی و رفع موانع تولید و صادرات این محصول مطرح شد : پاسخ به چالش های پیش روی صنعت کیوی نیازمند بررسی علمی توسط یک مجموعه تحقیقاتیست | ضرورت استاندارد سازی خدمات سردخانه های صنعتی و شفافیت در قیمت تعرفه های نگهداری

به گزارش تالشان نیوز : صبح روز پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت با حضور سرپرست فرمانداری تالش رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان و نماینده تالش در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین جهاد کشاورزی استان و وزارت جهاد کشاورزی و همچنین جمعی از باغداران و سردخانه داران جلسه ی بررسی مشکلات باغداران و رفع موانع تولید و صادرات این محصول کشاورزی در محل فرمانداری تالش برگزار شد.

فرامرز مرجانی سرپرست فرمانداری تالش با برشمردن اهمیت و نقش کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور گفت : صنعت کیوی به بخش قابل توجه ای از زندگی مردم تالش تبدیل شده است.

وی افزود : بخش قابل توجهی از بار اشتغال و اقتصاد منطقه بر دوش صنعت کیوی قرار دارد و این نیاز برنامه ریزی و ضرورت توجه به صنعت کیوی را دو چندان میکند و در این راستا برگزاری جشنواره ها و همایش هایی چون جشنواره شکوفه های کیوی میتواند به رونق این صنعت کمک شایانی داشته باشد.

سرپرست فرمانداری تالش با اشاره به اینکه موضوع کیوی در حوزه برنامه ریزی شهرستان در اولویت قرار دارد اظهار داشت : انتظار میرود متولیان امر جهت توسعه حوزه ی صنعت کیوی تدابیری بیاندیشند تا کشاورزان و باغداران فعال در این حوزه بتوانند بعد از چندسال صبر و زحمت به بهره برداری مناسب برسند.

در ادامه جلسه تعدادی از کشاورزان و باغداران کیوی به بیان دیدگاه های خود پرداختند .

صفرزاده به عنوان نماینده کشاورزان محدودیت زمانی برای صادرات کیوی را بزرگترین دغدغه باغداران کیوی برشمرد و گفت : اعمال محدودیت صادرات مغایر با تجارت آزاد مبتنی بر عرضه و تقاضا است و با توجه به اقلیم آب و هوایی منطقه و شروع بارندگی عملا کشاورزان منطقه فرصت بسیار محدودی در برداشت محصول دارند.

وی افزود : بنابراین طبیعیست با توجه به زمان محدود برداشت محصول تا صادرات و عرضه ی حجم وسیعی از محصولات به بازار ، عملا تقاضا با عرضه همخوانی نداشته باشد و موجب کاهش و افت شدید قیمت شود.

این کشاورز و باغدار کیوی در انتقاد از خدمات نامطلوب برخی سردخانه ها بیان داشت : متاسفانه به دلیل پایین بودن کیفیت خدمات در برخی سردخانه ها کشاورزان و باغداران با مشکل عدم نگه داری مناسب محصول کیوی مواجه هستتد.

او ادامه داد : نرخ های چند گانه سردخانه ها یکی از دیگر مشکلات باغداران منطقه میباشد و نظارت و تصمیم واحد از سوی متولیان امر را میطلبد.

صفرزاده با اشاره به برگزاری جشنواره شکوفه های کیوی گفت : کیوی که باغدار به قیمت ۷ هزار تومان فروخته است و امروز محصولش در بازار ۴۰ هزار تومان معامله میشود به جشنواره نیازی ندارد بلکه این یک غمباره برای کشاورزان است.

در ادامه جلسه سراج نصرتی و علیرضا غفاری به عنوان نماینده سردخانه داران به بیان مطالب خود پرداختند.

نصرتی با بیان اینکه در خصوص مشکلات صنعت کیوی صحبت ها و رایزنی های بسیاری در سطوح مختلف انجام شده گفت : در سالهای گذشته عدم اعمال محدودیت صادرات مشکلات زیادی را برای بازرگانان و تجار صادرات کیوی ایجاد کرده است و تجربه نشان داده بسیاری از تجار نتوانستند مطالبات خود را وصول کنند.

نصرتی همچنین عنوان داشت : هورمون ها برای صادرات کیوی مشکلات زیادی ایجاد کرده است و امروزه یکی از چالش های پیش روی باغداران است که باید بررسی گردد.

علی رضا غفاری در ادامه با بیان اینکه جشنواره شکوفه های کیوی میتواند مسبب شکوفایی اقتصاد شهرستان باشد عنوان داشت : باغداران و سردخانه داران با یکدیگر در تعارض منافع قرار ندارند و باید زنجیره ی تولید تا توزیع و صادرات کیوی را تسهیل کنیم.

وی افزود با اشاره به اینکه کیوی کالای استراتژیک در حوزه ی ارز اوری است گفت :سردخانه داران شهرستان آمادگی ارائه خدمات برحسب استاندارد های تعیین شده از سمت مراجع ذیربط و آموزش تکنسین های شاغل در سردخانه ها را دارند.

غفاری در پایان اظهار کرد : صدور مجوز برای سردخانه ها باید متناسب با ظرفیت تولید باشد و در نهایت باید تصمیم نهایی در حوزه صنعت کیوی به کارشناسان امر سپرده شود .

مشیری از اساتید دانشگاه از دیگر افراد حاضر در جلسه بود که به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت و گفت : رشد صنعت کیوی متناسب با بستر های موجود کشور نبوده است و از اونجایی که کیوی در اولویت وزارت جهاد کشاورزی نبود با عقب ماندگی های مواجه است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کیوی با چنگ و دندان دوام اورده است گفت : تولید ما سنتی است اما بازار ما جهانی . سه عامل توجه و برنامه ریزی و تحقیقات میتواند مشکلات کیوی را حل کند.

مشیری با اشاره به اینکه همه مشکلات کیوی احصا شده است بر برداشتن زمان محدودیت صادرات تاکید داشت و اظهار کرد : بیش از ۳۰ پایان نامه در حوزه کیوی کار شده و انتظار میرود از این ظرفیت استفاده شود.

وی افزود : با توجه به تجارب گذشته ، هر چالشی به طور قطع دارای یک چاره ی علمی است . پاسخ به چالش های پیش روی صنعت کیوی نیازمند یک بررسی علمی توسط یک مجموعه تحقیقاتیست.

صالح محمدی رییس جهاد کشاورزی استان رفع دغدغه های مطروحه از سوی تولید کنندگان و تجار را از برنامه های جهاد کشاورزی خواند و گفت : مجموعه جهاد کشاورزی مبتنی بر رویکرد دولت مردمی خود را در کنار کشاورزان میبیند و جلسه امروز با این سطح از حضور مسئولان مختلف نشان از امادگی جهاد کشاورزی جهت این امر دارد.

صالح محمدی با اشاره به برگزاری جشنواره شکوفه های کیوی تاکید داشت : بناست این جشنواره، همه ساله به عنوان یک رویداد ملی جهت شناسایی صنعت کیوی برگزار گردد .

وی افزود : توسعه کیوی و پایداری در بازارهای بین المللی، نیازمند پژوهش ها و تحقیقات علمی است و این امر مستلزم ایجاد نگاه علمی همچون تشکیل میز کیوی است که قطعا در برنامه های جهاد کشاورزی قرار خواهد داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد : محدودیت زمانی صادرات ، در زمانی اتخاذ شده است که شرایط صنعت کیوی به شکل امروزی نبود . و این نیازمند بازنگری بر اساس اطلاعات و امار و پژوهش های علمیست .

صالح محمدی در پایان عنوان داشت : کشاورزان در احداث باغات جدید حتما از نهال های استاندارد زیر نظر مراکز تحقیقاتی و دانشگاه گیلان اقدام کنند.

محمدیاری نماینده تالش اخرین سخنران این جلسه بود و گفت : احداث مرکز تحقیقات کیوی، تاکنون عملیاتی نشده است. هر چند که زمین عرصه تهیه شده است. اما از دولت اقای رییسی که یک دولت انقلابی است، انتظار میرود اقدامات جهادی صورت پذیرد.