جشنواره جعلی آب کلیه لنبر در ییلاق تول تالش

خلخالی ها بعد از تعرض به مراتع و مناطق گردشگری تالش اینبار آب کلیه تول تالش را نیز مصادره کردند !

دستگاه های نظارتی و امنیتی شهرستان و شورای تامین استان گیلان ضمن لغو جشنواره جعلی آب کلیه لنبر توسط مسئولین بی تدبیر خلخال در مناطق ییلاقی تالش ، به تعرض خلخالی ها به مناطق جغرافیایی تالش پایان دهند قبل انکه همچون حوادث تاریخی خود مردم تالش دست به کار شوند .

به گزارش تالشان نیوز از روز گذشته بنری در فضای مجازی منتشر شد که در مدت کوتاهی واکنش های زیادی را در برداشت .

بنری که در آن یکی از مناطق گردشگری و باستانی ییلاقات تالش با پسوند نام یکی از مناطق شهرستان خلخال به کار برده شده است .

طبق اطلاعیه این بنر که در آن از دهیاری و شوراهای اسلامی کورد خلخال نام برده شده است قرار است جشنواره ای بومی محلی در منطقه آب کلیه ییلاق تول تالش توسط مسئولین شهرستان خلخال برگزار شود .

نکته قابل توجه دیگر در این اطلاعیه اقدام متعرضانه نسبت به مصادره آب کلیه با پسوند آب کلیه لنبر میباشد.اقدامات متعرضانه این دست از سوی مسئولین شهرستان خلخال مسبوق به سابقه بوده یک بار گردنه الماس یک بار ییلاقات ناو اسالم یک بار دشت شقایق و منطقه کرمون بار دیگر منطقه اسبه هونی را در گزارش ها و حتی در مکاتبات رسمی و غیر رسمی خود به نام شهرستان خلخال مصادره میکنند.

مصادره و تعرض به حدود جغرافیایی تالش تنها محدود به اماکن گردشگری نبوده و نیست بلکه تعرض به چشمه ها و مراتع محل اصلی درگیری های دهه های گذشته بوده تا حتی سالها منجر به درگیری های خونین طایفه ای میان اقوام مرزی دو شهرستان بوده است .

یکی از درگیری های مرزی اشاره شده از قضا مربوط به منطقه تول تالش برمیگردد که در پی تعرض به مراتع دامداران تالش در نهایت پس از درگیری های فراوان و مرگ یک نفر از دامداران تول تالش ، مراتعی که مورد تعرض قرار گرفته بود پس گرفته شد .

خط مرزی ارتفاعات بغرو تالش و ییلاقات آترامار شیرآباد و حتی دریاچه نئور از دیگر محل مناقشات مرزی میان اقوام مرزی دو شهرستان میباشد که طرف خلخالی مدعی حدود مرزی بیش از آنچیزی است که در نقشه های جغرافیایی به ثبت رسیده است.

البته یکی از دلایل این اتفاقات و اقدامات متعرضانه ناکارامدی مدیران شهرستان و استان گیلان در طول سالهای دور میباشد چرا که به دلیل دوری نقاط مرزی مسئولین شهرستان تالش و استان گیلان حفاظت و حراست بسیاری از مناطق تحت نظر خود را به ادارات شهرستان خلخال سپرده اند .

به طور مثال مسئولیت راهداری مناطق برف گیر ییلاقات تالش از جمله پونل به خلخال و اسالم به خلخال برعهده اداره کل راهداری استان اردبیل میباشد.

یا به طور مثال حفاظت از دریاچه نئور سالها تحت حفاظت محیط بانی شهرستان تالش بوده اما امروزه به دلیل عدم امکانات به اداره محیط زیست استان اردبیل واگذار شد.

به همین سبب ، کوتاهی و عدم امکانات اولیه دستگاه های اجرایی دولتی ، زمینه تعرض و مصادره را برای طرف خلخالی در طول سالهای گذشته ایجاد کرده است تا حتی گزارشات دریافتی از برخی منابع از تغییر و تعرض حدود مرزی به سر حدات شهرستان تالش حکایت دارد.

به هر ترتیب ضرورت دارد شورای تامین استان گیلان ضمن لغو جشنواره جعلی مسئولین خلخال در مناطق باستانی ییلاقات تالش با نام آب کلیه لنبر به تعرض خلخالی ها به مناطق جغرافیایی تالش پایان دهد قبل انکه همچون حوادث تاریخی خود مردم دست به کار شوند .

مسئولین محلی شهرستان خلخال نیز بهتر است با این دست اقدامات متعرضانه ، حسن همجواری و زندگی مسالمت آمیز مهاجرین خلخالی که در سرتاسر منطقه قومی تالش سالها توسط مردم تالش به گرمی از انان میزبانی شده است تحت تاثیر قرار ندهند.

سالهاست مردم تالش فارغ از مذهب و قومیت های مختلف پذیرای مهاجرین از شهرستان خلخال بوده و هستند و در طی دهه های قبل علی رغم تفرقه افکنی برخی عناصر مهاجر در شهرستان به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کردند .

اما به طور قطع چنین اقداماتی حتی از نگاه مهاجرین خلخالی ساکن منطفه قومی تالش محکوم میباشد و مردم تالش نیز باید همچون گذشته هشیار بوده تا مبادا اجازه دهند چنین اقداماتی درهم امیختگی اقوام و مذاهب مختلف را تحت تاثیر قرار دهد.

تصویر تزیینی مربوط به جشنواره سالهای قبل در محل آب کلیه ییلاق تول تالش میباشد.