امام جمعه شهرستان تالش:

جهاد کشاورزی مشخص کند کدام سمت ایستاده است، کشاورز زحمتکش یا مافیای برنج؟!!! دپوی ۴ تن چای سنواتی در سوله ۵ هزار تنی جوکندان مصداقی از تضییع انفال و بیت المال

دکتر مجتبی نورزاد با اشاره به واردات بی رویه برنج توسط مافیای برنج گفت : چرا کشاورز زحمتکش باید برای فروش محصولش گدایی بکند؟مگر نگفتید تا یک کیلو برنج دست کشاورز هست برنج وارد نمی شود، انجام شد؟ توانستید؟ وزیر میگوید واردات نمی شود بعد طی نامه ای حرفش را نقض میکند و کمی آن طرف تر کشتی اقیانوس پیما هزاران تن برنج وارد میکند؛ جهاد کشاورزی مشخص کند کدام سمت است، آیا سمت کشاورز زحمتکش است و یا مافیای بزنج؟!!!

به گزارش تالشان نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین دکترنورزاد در خطبه های نماز جمعه تالش ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر با اشاره به دغدغه‌های کشاورزان اظهار کرد : مافیای برنج کمر کشاورزان را شکسته و دیگر انگیزه‌ای برای کاشت و برداشت محصول برای این عزیزان باقی نمانده است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی اگر نمی‌پسندد که یک کشاورز، زمین خود را بفروشد، لطفاً این را هم بگوید که او جهیزیه دخترش و هزینه درمان طفلش و هزینه‌های سرصام آور زندگی خانواده خود را چگونه تأمین کند؟!

امام جمعه تالش خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت : راضی نشوید تا آن مادر باغیرتی که مردانه درون آب و گِلِ سرد شالیزار به دنبال دوایی برای طفل بیمار خود است، با چشمانی اشکبار گذران زندگی کند؛ آن مادری که چادرش و سارقش را دو سه لایه کرده و برای تحمّل و کم کردن درد نشاء برنج، بر کمر خود بسته است و شاید هم طفل شیرخوارش را هم به دوش می کشد و در زیر باران و حرارت گرما و در دل آب و گِل دنبال یک لقمه ی حلال می گردد؛

نورزاد با انتقاد از وزیر جهاد کشاورزی که به وعده خود به کشاورزان عمل نکرده است، خاطر نشان کرد : آیا در جریان هستند که گمرکات ما پر شده از برنج خارجی، شما به وارد کنندگان گفتید که برنج کشاورزان را بخرید و ما دو سه برابر بیشتر از آنچه که از مردم خریده‌اید، ارز ترجیحی برای واردات برنج خارجی اختصاص می‌دهیم، آنها هم از مردم، برنج‌های درجه یک را بیست سی هزار تومان زیر قیمت بازار گرفتند و سپس از دولت هم طبق وعده وزارتخانه، ارز ترجیحی گرفتند، یعنی از دو جهت سود کردند و این کشاورز مظلوم بود که زحمت کشید و اما دیگران بهره بردند آیا این انصاف است؟!

امام جمعه تالش با بیان اینکه مستنداتی هست که مافیای برنج خون کشاورز را می‌مکد اظهار داشت : امروز به مسئولان توصیه میکنم شاید بار دیگر با مردم با صراحت بیشتر صحبت کنم نمایندگان مجلس در کمیسیون کشاورزی، نمایندگان استان‌های شمالی، وزیر جهاد کشاورزی، جلوی واردات بی رویه را بگیرند چرا که مستنداتی وجود دارد که مافیای برنج خون کشاورز را می‌مکد و کمر کشاورز شکسته و برای ادامه کار انگیزه‌ای ندارند.

مجتبی نورزاد با اشاره به واردات بی رویه توسط مافیای برنج افزود : چرا کشاورز زحمتکش باید برای فروش محصولش گدایی بکند؟مگر نگفتید تا یک کیلو برنج دست کشاورز هست برنج وارد نمی شود، انجام شد؟ توانستید؟ وزیر میگوید واردات نمی شود بعد طی نامه ای حرفش را نقض میکند و کمی آن طرف تر کشتی اقیانوس پیما هزاران تن برنج وارد میکند؛ جهاد کشاورزی مشخص کند کدام سمت است، آیا سمت کشاورز زحمتکش است و یا مافیای بزنج؟!!!

خطیب جمعه تالش در ادامه خواستار نظارت دقیق دستگاه های نظارتی بر نحوه ی تخصیص ارز و میزان واردات برنج شد و اضافه کرد : ما نمی گوییم که واردات نباشد، چون ممکن است تا یک اندازه ای لازم باشد، اما پیشنهاد می کنم که واردات در وقت مناسب، به اندازه مناسب و همراه با حمایت واقعی از کشاورز باشد، با دادن یارانه برای کود و بیمه و کاشت و داشت و برداشتِ برنج؛ و همچنین باید بر مکانیزم تخصیص ارز در این حوزه بررسی و نظارت دقیق گردد؛ اینکه ارز را به چه کسانی می دهید و آیا در واقع هم وارد می کنند و یا فقط روی کاغذ عملیاتی انجام می دهد.

امام جمعه شهرستان تالش در بخش دیگری از خطبه های خود به دپوی چای سنواتی در تالش اشاره کرد و گفت : دپوی حدود ۴ تن چای خشک در انبار تعاون روستایی در سوله ۵ هزار تنی جوکندان، که در سال های ۸۵، ۸۶ و ۸۷ تحت عنوان «چای سنواتی» از کشاورزان خریداری و دپو شده است و تا امروز در همان فضای بیت المال باقی مانده است مصداق دیگری از تضییع انفال و بیت المال در تالش محسوب میشود .

دکتر نورزاد با بیان اینکه از دادستان محترم بعنوان مدعی العموم و همچنین سازمان بازرسی، انتطار داریم تا درباره این تضییع علنی بیت المال و انفال ورود جدّی کنند؛ افزود : البته در آن سال در کل استان حدود ۲۳ هزار تن چای سنواتی از کشاورزان خریداری شد و در نقاطی از استان دپو شد و اما چون در مقطعی بخشی از این حجم چای خارج شده است، الآن حدود ۱۶ هزار تن در کل استان باقی مانده است؛

اولاً چرا باید این حجم چای خریداری شده با پول دولتی این همه سال انبار گردد که طبق اذعان و گزارش برخی از مرابطین قضیه در سال ۹۵ و نامه مرکز بهداشت و استاندارد، از حیّز انتفاع خارج شده و به اصطلاح قابلیت شرب ندارد و فقط بصورت تبدیل به کمپوست و یا مواد رنگی و غیره آن هم با ضوابط خاص خودش می شود بهره برداری کرد و نه بعنوان چای خشک؛

و همچنین چرا باید یک فضای دولتی و مردمی که بیت المال و حق الناس است، این همه سال اِشغال باشد و این موجب شود که متولیان امر نتوانند از این فضای مناسب، به نفع سهامداران و اعضای شرکت و مردم منطقه بهره برداری کنند.