حرکت بر مبنای منافع ملی

تالشان نیوز : «منافع ملی» واژه‌ای است که همه کشورها راهبردها و استراتژی‌های خود را در روابط بین‌الملل و همکاری با سایر کشورها براین مبنا قرار می‌دهند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اما بعضا دیده می‌شود که در برخی روابط منافع ملی احصا نشده و صرفا براساس برخی رویکردها فقط فوایدی به کشورهای مقابل رسیده است.

این در حالی است که راه برون‌رفت از این شرایط و ارتباط موثر با کشورهای منطقه تنش‌زدایی، ایجاد پیمان‌‌های منطقه‌ای و کمک به صلح و ثبات در منطقه است.

این امری ثابت شده است که کشورهایی که از فضای تنش دوری می‌کنند، در عمل فضای حیاتی برای خودشان ایجاد می‌کنند و منافع ملی خودشان را گسترش می‌دهند.

لذا ایران باید ضمن پرداختن به همکاری‌های دو یا چند‌جانبه منطقه‌ای مثل آنچه در سازمان همکاری شانگهای رقم زده به دنبال منافع اقتصادی خود نیز از بازارهای کشورهای منطقه باشد.

ایران به‌راحتی می‌تواند بازارهای عراق، سوریه و سایر کشورهای منطقه را در اختیار داشته باشد به این شرط که سیاست خارجی خود را مبتنی بر تنش‌زدایی و صلح و ثبات در منطقه قرار دهد.

هر چند که در این میان نمی‌توان از تاثیر تحریم‌ها نیز به سادگی گذشت، چراکه حتی کشورهای همسایه مثل عراق که روابط نزدیکی با ایران دارند و انتخابات پارلمانی این کشور نیز اخیرا برگزار شده و به نظر می‌رسد جریان‌های حامی و موافق ایران روی کار بیایند نیز با وجود تحریم‌ها نمی‌توانند تبادلات اقتصادی مناسبی با کشورمان داشته باشند .

و همین مساله نیز باعث می‌شود که شاید از توافقات اقتصادی با تهران دست کشیده و به سوی دیگر کشورهای منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای کشیده شوند.

به نظر می‌رسد ایران در راستای سیاست تمرکز با همسایگان خود ابتدا باید مساله تحریم‌ها و برجام را به سرانجامی برساند تا بتواند از ثمرات آن در تعامل با غربی‌ها و کشورهای منطقه بهره ببرد.

لذا اگر مساله برجام و تحریم‌ها حل و فصل و به توافق منجر نشود، سیاست تمرکز بر کشورهای منطقه، احیای روابط با عربستان و روابط دوجانبه با همسایگان نیز آن‌طور که باید، نخواهند توانست که منافع ایران را تامین کنند.