برکناری امام جمعه لواسان ؛ هزینه سنگین افشاگری یا اختلاف درونی؟

تالشان نیوز : با اینکه در چند سال گذشته و بعد از مسئولیت گرفتن محمدجواد حاج علی اکبری به ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، چند امام جمعه با سابقه در کلانشهر‌ها تغییر کردند، اما تعییر هیچکدام به اندازه تغییر امام جمعه لواسان خبرساز نبوده است. حتی وقتی امام جمعه سابق زاهدان به صراحت رفتار علی اکبری را نقد کرد، این انتقاد او بازتاب رسانه‌ای نداشت.

هفته گذشته خبر رسید که سعید لواسانی امام جمعه لواسان تغییر می‌کند. موضوع در ابتدا خبر مهمی به نظر نمی‌رسید، اما بعد مشخص شد سیدسعید لواسانی همان فردی است که طی سال‌های گذشته، گروه اصولگرای موسوم به عدالتخواهان را در لواسان همراهی می‌کرده و احتمالا اطلاعاتی درباره ساکنان ویلا‌های بزرگ این منطقه در اختیار آن‌ها قرار می‌داده است.

در سال‌های گذشته اسامی برخی از سیاستمداران ایران به خاطر ویلا‌های مجلل در لواسان در رسانه‌های اصولگرا منتشر شد. سرلشکر فیروزآبادی یکی از این افراد بود که بعد از افشاگری، از ریاست ستاد کل کنار رفت و چند هفته پیش در انزوا درگذشت. دختر نعمت زاده وزیر صنایع روحانی دیگر چهره‌ای بود که ویلاسازی او در لواسان مورد توجه قرار گرفت و به تخریب قسمتی از ویلای او منتهی شد. ویلای داماد شمخانی و از همه مهمتر ماجرا‌های مربوط به پرونده اکبر طبری درباره رفقایی که لواسان را به نام او می‌زنند، موجب شد ویلاسازی رانتی در این منطقه مورد توجه افکار عمومی قرار بگیرد؛ هرچند تنها گزارش‌هایی که از این منطقه منتشر می‌شد، در اختیار گروه عدالتخواه بود.

اکثر این افراد هم بعد از این افشاگری‌ها، از مسئولیت‌هایی که داشتند عزل می‌شدند و عموما منزوی می‌شدند. مسیری که ناطق نوری در انتها و آملی لاریجانی در ابتدای آن قرار دارند. حالا اما عدالتخواه‌ها، گروهی هستند که بیشترین نگرانی را از عزل امام جمعه لواسان دارد.

خود لواسانی هفته گذشته در صفحه اینستاگرام خود نوشته «راه انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام عزیز ما با مشارکت مردم، تحقق عدالت اجتماعی، مبارزه بی‌ملاحظه با فساد به نتیجه می‌رسد و این مهم در درجه اول وظیفه روحانیت انقلابی است.» او بعد از برکناری هم در صفحه توییتر خود نوشته بود «به بنده ایراد می‌گرفتند که تو امام جمعه متعارفی نیستی. گفتم: خودم انتخاب کردم که از این کلیشه‌ها بیرون باشم. من انقلابی وفادار به اهداف امام هستم، به این دلیل باید سد محافظه‌کاری خیال‌پردازانه و مصلحت‌اندیشی خانمان‌سوز را می‌شکستم.»

بیشتر بخوانید: چالش امامان جمعه؛ از سفر انگستان تا شنیدن مشکلات مردم با لباس مبدل

امام جمعه لوسان البته از دایره نیرو‌های انقلابی خارج نشده است چنانچه هنوز شبکه افق به صورت زنده صحبت‌های او را پوشش می‌دهد یا رادیو مستقیما مسئولان را به خاطر برکناری امام جمعه بازخواست می‌کند و با او درباره دلایل برکناری‌اش گفت‌وگو می‌کند البته حتما به نحوی برنامه ساخته می‌شود که حق با لواسانی است.

با توجه به حمایت‌های جانبی از لواسانی، به نظر می‌رسد این برکناری، یکی از شکاف‌های ایجاد شده بین جریان‌های مختلف قدرت باشد؛ چنانچه اعتراضات حامیان این امام جمعه بازتاب زیادی در خبرگزاری‌های رسمی اصولگرا دارد.

خبرگزاری‌های اصولگرا خبر داده‌اند که همزمان با اقامه آخرین نماز جمعه توسط حجت الاسلام سیدسعید لواسانی امام جمعه سابق لواسان، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در اعتراض به تصمیم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور برای برکناری امام جمعه لواسان در مصلی این شهر حضور یافتند.

فارس نوشته «جمعی از دانشجویان و روحانیون عدالت‌طلب که بیش از ۱۰۰ نفر بودند و به گفته مردم لواسان از اهالی این شهر هم نبودند، با به دست گرفتن پلاکارد‌هایی با محتوای (نماز جمعه یک عبادت سر تا پا سیاسی است)، (لواسان را حیات خلوت زمین‌خواران نکنید)، (از رحیم‌پور ازغدی تا سید سعید لواسانی حذف صدای عدالت خواهان)، (حذف صدای عدالت از لواسان)، (راه زمین خواران را هموار نکنید)، (نماز جمعه جایگاه امر به معروف و نهی از منکر است نه تقویم‌خوانی) و (محافظه‌کاری قتلگاه انقلاب است) اعتراض خود را نسبت به تصمیم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اعلام کردند.

بعد از این حواشی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در بیانیه‌ای، درباره حواشی مربوط به «تغییر امام جمعه لواسان» توضیحاتی منتشر کرد و نوشت «انتقادات از مرز نقد منصفانه عبور کرده و به قضاوت بدون پشتوانه اخبار و اطلاعات کشیده شده است.»

در این بیانیه با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی درباره عملکرد ائمه محترم جمعه در فضای عمومی، نه به مصلحت و نه مقدور است، از تعلل امام جمعه لواسان در تشریح دلیل عزل خود گلایه شده و دلایل این جابجایی را اینطور آورده است: «عدم سکونت امام جمعه در منطقه، بی‌توجهی به سایر مسائل به جز ساختمان‌سازی مخصوصا روستا‌های محروم، توجه به مقوله‌هایی مانند تقویت جبهه فرهنگی و رفع آسیب‌های اجتماعی و…»

محمد صدوقی نوشته «این بیانیه البته بیش از اینکه اقناع‌کننده باشد، نماد سلیقه‌گرایی است. بر اساس استدلال‌های مطروحه ۱۰۰ امام جمعه دیگر هم باید برکنار شوند، چرا فقط لواسانی برکنار شد؟»

علی قلهکی از فعالان امنیتی توییتر هم از نحوه برکناری لواسانی انتقاد کرده و نوشته «بیانیه ستاد سیاست گذاری ائمه جمعه آنهم چند روز بعد از خبر برکناری حجت‌الاسلام لواسانی، فضا را مبهم‌تر کرد! ای کاش یک ویدئو خود حجت الاسلام علی اکبری منتشر می‌کردند و صفر تا صد ماجرا توضیح می‌دادند. محافظه‌کاری برد!»

جلال خالقی نیز نوشت: «چندسال قبل که آقای علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه شد، چه ذوقی کرده بودیم که این مجموعه به شدت رخوت‌زده جان تازه‌ای خواهدگرفت و نمازجمعه همچون دهه ۶٠ پاتوق جوان‌هاخواهد شد. گذر ایام، اما نشان داد در عافیت‌طلبی و جانب احتیاط روی اسلاف را سفید کردند.»

نکته جالب بیانیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه این است که تلویحا اینگونه انتقاد شده که چرا امام جمعه فقط به ویلاسازی‌های غیرقانونی انتقاد دارد و اگر انتقادی دارد، باید آن را در بخش‌هایی دیگر انجام دهد! مخاطبان بهتر درک خواهند کرد معنای این جمله چیست و نیازی به توضیح بیشتر ندارد.

لواسانی خودش گفته دلیل برکناری‌اش را نمی‌داند و فقط او به او گفته‌اند امام جمعه نرمالی نیست. او همچنین گفته به او گفته‌اند «زمانی که شما کارمند یک نهاد هستید و به شما می‌گویند، دیگر نباشید، می‌بایست کناره‌گیری کنید.»

از یکسو نمی‌توان تاثیر مسائل اقتصادی را نادیده گرفت و از سوی دیگر باید این تحلیل را افزود که ظاهرا در مبارزه با فساد دست زیاد شده و مدعیان آن روز به روز بیشتر شده‌اند. در سال‌های گذشته برخی اصولگرایان تلاش زیادی داشتند تا پرچم مبارزه با مفاسد اقتصادی را از جریان‌های مستقل بگیرند و خود متولی آن باشند. با این حال، اکنون که تمام ارکان حاکمیت دست جریان اصولگرا قرار دارد، این خواسته حالا مدعیان زیادی پیدا کرده و احتمالا به زودی با چالش‌های جدی‌تری هم مواجه شود./ رویداد۲۴