آیا شهرستان تالش شرایط فرمانداری ویژه را دارد؟

یادداشتی از مصطفی راضی

فرمانداری ویژه چیست؟

فرمانداری ویژه از نظر سلسله‌ مراتب اداری بالاتر از فرمانداری و پایین تر از استانداری می‌باشد و بخش عمده‌ای از اختیارات استانداری را دارد. سمت فرماندار در فرمانداری ویژه، معاون استاندار و فرماندار می‌باشد که در کلیه جلسات معاونین استان حضور دارد. همچنین سطح برخی از مدیران شهرستان به معاون مدیرکل ارتقا می‌یابد.

هدف از ارتقای شهرستان‌ها به فرمانداری ویژه چیست؟

برخی از شهرستان‌های واجد شرایط به منظور ارائه خدمات مناسب و عدم تمرکز اداری و کاهش مراجعات مردم به مراکز استان ها و نیز محرومیت زدایی و توزیع عادلانه منابع و بودجه به فرمانداری ویژه ارتقاء می‌یابند.

کدام شهرستان‌ها قابلیت فرمانداری ویژه را دارند؟

این مرکز در شهرستان‌هایی که دو شاخص از میان شاخص‌های پنجگانهٔ زیر را دارا باشند، تأسیس می‌شود:
۱- جمعیت شهرستان بیش از ۲۵۰٬۰۰۰ نفر باشد.
۲- جمعیت مرکز شهرستان بیش از ۱۲۵٬۰۰۰ نفر باشد.
۳- مسافت بین مرکز شهرستان و مرکز استان بیش از ۱۲۵ کیلومتر باشد.
۴- سابقه تاسیس فرمانداری بیش از ۵۰ سال باشد.
۵- مساحت شهرستان بیش از ۵ هزار کیلومتر مربع باشد.

آیا شهرستان تالش می‌تواند به فرمانداری ویژه تبدیل شود؟

جمعیت فعلی و تقریبی شهرستان تالش طبق اعلام فرمانداری حدود ۲۶۰ هزار نفر و جمعیت شهر تالش بیش از ۵۴ هزار نفر می‌باشد. مسافت مرکز تالش تا مرکز استان ۱۰۹ کیلومتر بوده و مساحت شهرستان تالش نیز ۲۱۶٠ کیلومتر مربع می‌باشد. همچنین فرمانداری تالش در سال ۱۳۲۶ تاسیس شده است. با این اوصاف شهرستان تالش ۲ شاخصه از ۵ شاخصه‌ی بالا را دارد و می‌تواند با پیگیری نماینده و مسئولین شهرستان به فرمانداری ویژه تبدیل شود.

کدام شهرستان‌ها فرمانداری ویژه دارند؟

مرند، میانه، مراغه، خوی، مهاباد، میاند‌وآب، کاشان، نجف آباد، نایین، دهلران، ری، شهریار، ورامین، طبس، تربت حیدریه، سبزوار، نیشابور، آبادان، خرمشهر، دزفول، شاهرود، چابهار، ایرانشهر، زابل، جهرم، داراب، فسا، کازر‌ون، لارستان، مرودشت، آباده، سقز، رفسنجان، سیرجان، گنبدکاووس، بروجرد، الیگودرز، آمل، بابل، تنکابن، ساوه، میناب، ملایر، اردکان و میبد که همگی از شهرستان‌های بزرگ، مهم و پرجمعیت کشور محسوب می‌شوند دارای فرمانداری ویژه هستند.