شيخان در گردهمایی بزرگ وشمه سرای ماسال:

یک پروژه بزرگ نام ببرید که در تالش به اتمام رسیده باشد

یک پروژه بزرگ نام ببرید که در تالش به اتمام رسیده باشد/ سدهای لاستیکی و شفا رود سالهاست بلاتکلیفند/ چوکا زیان‌ده و با ۶۰۰ کارگر در آستانه تعطیلی است/ سیرجان خشک و بی آب و علف بیکاری اش را به صفر رسانده و تالش سرسبز هزاران جوان بیکار دارد/ اگر نماینده ای گفت من برایتان راه ساخته ام، از او سند بخواهید/ هنر نماینده باید افزایش بودجه تالش باشد، نه تغییر آبدارچی ادارات/ همه برای پیروزی بزرگ به صحنه بیاییم

به گزارش تالشان نیوز ، دکتر محمد شیخان گردهمایی بزرگ مردمی روستای وشمه سرای ماسال که با استقبال پرشور مردم این منطقه همراه بود، گفت: سلام و درود می فرستیم به روح بلند بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام روح الله و گرامی می داریم نام و یاد شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را؛ فرزندان غیرتمند ملت ایران که با ایثارگری های خود امروز برای ما نعمت امنیت و آرامش را به ارمغان آورده اند.

وی با اشاره به ایام الله دهه مبارک فجر گفت: انقلاب اسلامی ایران ودیعه ای الهی بود. انقلاب ما سرشار از تعالی و نعمت بود و در انقلاب ما مردم در صحنه بودند. مردم عزیز ایران در همه صحنه های انقلاب نقش آفرینی کردند و به لطف خدا انقلاب اسلامی برکات فراوانی برای ملت ما داشت.

این فعال سیاسی تصریح کرد: دلیل اینکه بنده امروز علاقه دارم در جمع شما مردم از امام ، شهدا، ولایت و انقلاب سخن بگویم ، این است که اگر ما قدر میراث ارزشی و گذشته ارزشمند خود را ندانیم آیندگان هم از ما به نیکی یاد نخواهند کرد.

شیخان با تاکید بر اینکه در همین ایام دهه فجر شما شاهد بودید که در تمام ایران اسلامی پروژه های مختلفی به بهره برداری رسید، افزود: بنده به عنوان فرزند این منطقه میزبان رئیس جمهور محترم، در استان بندرعباس و بوشهر – که در آن خطه به خدمت مشغول – ، بودم و به همراه یکی از نمایندگان رئیس جمهور ۱۷ پروژه را افتتاح کردیم.

وی گفت: در آنجا بنده سخنرانی کردم و یک جمله در سخنرانی خود گفتم و آن این بود که قبل از انقلاب ما در کشور خود هفت شرکت پتروشیمی داشتیم اما امروز به برکت انقلاب اسلامی ۷۵ شرکت پتروشیمی داریم و قطب صادرات محصولات پتروشیمی در منطقه و دنیا هستیم.

این فعال سیاسی با بیان این که در حال حاضر، سوال مهم و اساسی این است که آیا همین اتفاقات مبارک نمی‌تواند در استان و منطقه ما به وقوع بپیوندد؟، افزود: والله می شود و ما می‌توانیم؛ مشروط به اینکه به انسان هایی میدان دهیم که متخصص، کارآمد و متعهد باشند؛ نه اینکه عده ای قلیل را دور خودمان جمع کنیم و هر جا یک صندلی خالی شد، آنها مدعی و طلبکارش باشند.

شیخان انتصابات خانوادگی و لابی گری را توهین به توانمندی فرزندان و نخبگان منطقه دانست و افزود: امیرکبیر سه سال زمامدار امور بود امروز در همه جا نام امیر کبیر را می شنویم و به آن می بالیم. در نظام ما رئیس جمهور حداکثر هشت سال رئیس جمهور است؛ اما در این منطقه یک خانواده ۱۶ سال زمام امور را در دست گرفته اند.

وی با طرح این سوال که آورده آنها برای منطقه ما چه بوده است؟ گفت: آیا می توانند یک پروژه افتخارآفرین نام ببرند که در تالش به اتمام رسیده باشد؟ والله نمی‌توانند.

این فعال سیاسی با اشاره به آغاز عملیات احداث سد لاستیکی در سال ۹۵ گفت: قرار بود این سد ۲ ساله به بهره‌برداری برسد یعنی در سال ۹۷ اما درحال حاضر ما در انتهای سال ۱۴۰۲ به سر می بریم و هنوز تکلیف این سد مشخص نیست. علمیات ساخت سد شفا رود هم بیش از چند دهه است که بر زمین مانده است.

شیخان با بیان اینکه در دنیا زمان استاندارد برای احداث یک سد بین سه تا پنچ سال است، خاطرنشان کرد: چه اتفاقی در منطقه ما رخ داده که تمام پروژه های عمرانی آن زمین گیر شده اند؟

وی با بیان اینکه امروز می خواهیم یک تصمیم بزرگ بگیریم؛ آن هم نه فقط برای خودمان بلکه برای فرزندانمان و آینده تالش، افزود: اگر نماینده ای آمد و ادعا کرد من برای شما مدرسه و راه می سازم بدانید دروغگوست. اما اگر آمد به شما گفت لایحه دولت به مجلس فرستاده شد و در این لایحه، اعتبار تالش ۸۰۰ میلیارد تومان بود و من در کمیسیون دفاع و استدلال کردم و این رقم را به ۲ هزار میلیارد رساندم و سند آن را هم نشان داد، بدانید راستگوست و می‌تواند خدمتگزار صادقی برای مردم باشد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه مردم از دروغ خسته شده اند، افزود: این مردم سالیان زبادی در خانه های خودشان شما را جا دادند و از شما حمایت کردند و با شما همراه بودند. خجالت نمی کشید به چنین مردمی دروغ می گویید؟

شیخان با بیان اینکه مردم فریبی تا چه اندازه ؟ افزود: اگر کاری برای مردم منطقه انجام داده اید، سند ارائه دهید. اگر تلاش کرده بودید؛ امروز پروژه های عمرانی منطقه به نتیجه می رسید. پس تلاش نکرده اید.

وی با طرح این سوال که مگر ما از شهر های اطراف چه کم داریم، افزود: بنده در جمع مردم تالش گفتم سال ۱۳۷۲ اردبیل که همسایه ماست، یک شهرستان بود و در حال حاضر استان شده است.

اردبیل هیچ امکاناتی نداشت اما امروز فرودگاه، راه آهن، هفت شهرک صنعتی ، اتوبان و زیر گذر دارد. وضعیت اقتصاد و اشتغال آن نیز خوب است؛ اما ما در تالش ۱۵ هزار جوان بیکار داریم که همه از نخبگان منطقه اند .

این فعال سیاسی با بیان این که بیمارستان را که یک بخش درمانی و تخصصی است سیاسی کرده اند، افزود:این یک مسیر اشتباه است. تا کی قرار است به این راه ادامه دهید و آینده جوانان را تباه کنید.

شیخان با تاکید بر اینکه مردم از وضع موجود خسته شده اند و کاملا حق دارند، گفت: این تن رنجور و زخمی، امروز می‌خواهد یک بار دیگر قد علم کند و نه فقط برای خود که برای آینده تالش و فرزندانش حرکتی جهادی انجام دهد .

وی با بیان این که در ایام انتخابات برخی به هر کاری دست می‌زنند، افزود: من نمی‌دانم این پول ها را از کجا می آورند. تخریب می‌کنند، توهین می‌کنند و به دنبال آن هستند که از ظرفیت های اجرایی به نفع خود استفاده کنند.

این فعال سیاسی با بیان این که دولت سیزدهم یک دولت انقلابی و عدالت محور است و با کسی تعارف ندارد، افزود: کسانی که می خواهند با موقعیت شغلی خود برای عده ای خاص که خدمت هم نمی‌کنند، رانت ایجاد کنند؛ بدانند که با آنها برخورد می شود و مردم با کسی تعارف ندارند .

شیخان عنوان کرد: شما قدرتتان را از مردم گرفته اید ، چه کاره هستید که برای مردم تعیین تکلیف می کنید و با عوام فریبی ، دروغ و وعده های دروغین می خواهید مردم را فریب دهید .

وی به وضعیت نامناسب راه های روستایی منطقه اشاره کرد و افزود: راههای این منطقه در وضعیت بدی قراردارند و سامان نیافته اند. جای تعجب است که در همین روستای وشمه سرا تلفن همراه آنتن نمی دهد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه متاسفانه حداقل نیازهای شهروندی برای مردم فراهم نشده است، گفت: آب که قطع می‌شود، و وضعیت برق مناسب نیست، در حالی که می شود همه این مشکلات را برطرف کرد.

شیخان گفت: کویر سیرجان منطقه ای است در کرمان، یک کویر است که نه آب دارد ، نه جنگل ، نه مرتع اما بیکاری در آن به صفر رسیده است. چرا؟ چون در این منطقه کار را به متخصصان سپرده اند.

وی افزود: تالش سرشار از طبیعت ، نعمت و منابع آبی است اما در فصل کشاورزی ، کشاورزان مشکل آب دارند. دلیل این اتفاقات چیست و این مسائل را به چه کسی باید گفت ؟

این فعال سیاسی با بیان این که هر جایی را که نگاه می‌کنید بی نظمی، ناکارآمدی و ضعف وجود دارد، افزود: بعد هم یک عده ای را دور خودشان جمع می‌کنند و می گویند ۳۰ سال پیش اینجا آب و برق نداشت، مگر آب و برق را تو آوردی؟ من از شما سوال میپرسم اگر یک نماینده در یک منطقه فوت کند، آیا پروژه های عمرانی جلو نمی روند؟

شیخان گفت: شما بروید آنجایی که باید کار کنید ، کارهایتان را درست انجام دهید.

وی افزود: قانون ظرفیت های زیادی دارد و اختیارات هم در کشور ما فراوان است و نعمت نیز به وفور وجود دارد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد صنایع منطقه تالش بر اثر ضعف و ناکارآمدی نابود شده اند، افزود: نمونه اش همین کارخانه چوکا است که زمانی برای کارگران در همه شهرستان ها سرویس داشت؛ اما امروز از آن تنها حدود ۶۰۰ کارگر باقی مانده و یک زیان انباشته وحشتناک و هر روز وضعیت بدتری را تجربه می کند.

شیخان گفت: وقتی دانش و تخصص وجود نداشته باشد، وضعیت همین می‌شودکه می بینید. تمام صنایع ما را از بین بردند و اجازه ندادند هیچ صنعت جدیدی شکل بگیرد. در صورتی که به لطف انقلاب در جای جای کشور مدیران توانمندی هستند که افتخارات زیادی در بخش صنعت و تولید بوجود آورده اند و این مسئله هم در منطقه ما نیز می تواند اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ کیلومتر ساحل در این منطقه داریم ، افزود: این یعنی ما می‌توانیم برای اقتصاد دریا محور برنامه و مطالعه داشته باشیم. یک نفر آمد اسکله بسازد، او را هم فراری دادند. گفتند یا سهم ما را می دهید یا اجازه نمی‌دهیم اسکله بسازی. آیا این تفکر می تواند تالش را آباد کند ،والله که نمی‌تواند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: ذهنی که به دنبال ،رانت و سوءاستفاده از موقعیت شغلی باشد، تحول آفرین نیست. آرمان خواهی ندارد. پیشرفت و توسعه نمی آورد و مهم تر از همه عدالت را ذبح می کند.

شیخان گفت: اگر دلسوز هستید، ایمان دارید و خواستار پیشرفت تالشید ، اجازه دهید مردم خودشان تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه هدف از انقلاب اسلامی این بود که از همه ظرفیت ها ، استعداد ها و توانمندی ها در میدان عمل استفاده شود، افزود: اگر مشی شما مشی انقلاب و مردم نیست، حداقل شعار و وعده دروغ به مردم ندهید .

این فعال سیاسی گفت: این نکته را بخاطر بسپارید که با زور و تهدید هیچ کسی را نمی‌توانید از صحنه خارج کنید ، چرا که مردم چنین اجازه ای را به شما نمی دهند.

شیخان اضافه کرد: مردم به شما میدان دادند تا خادم آنها باشید نه اینکه چهار نفر از اعضای خانواده تان را دور خود جمع کنید و برای تمام تالش تصمیم بگیرید. من نمی دانم این چهار نفر چه تخصصی دارند که در همه مسائل تالش اظهار نظر می‌کنند.

وی تصریح کرد: نخبگان ما را از شهرمان فراری داده اند.بیمارستان های ما خالی از پزشک متخصص است و فضا را برای نخبگان ما فراهم نکرده اند تا بیایند و در شهر خودشان خدمت کنند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: نماینده ای که همه فکرش عوض کردن آبدارچی ها و رؤسای ادارات است، نمی تواند نماینده واقعی مردم باشد؛ بلکه دکانی برای خودش ایجاد کرده تا در آن یک کلونی فساد و قدرت به وجود بیاورد.

شیخان با بیان این که ما با این تفکر مخالفیم، افزود: آمده ایم تا از ظرفیت کشور، دولت و سرمایه های مادی که در ایران وجود دارد، برای منطقه خودمان استفاده کنیم ؛ به نحوی که برای اشتغال، عمران و توسعه و آبادانی تالش آورده داشته باشد.

وی خطاب با حاضران در این مراسم گفت: اگر عشق به این خاک دارید، که دارید و اگر دلتان برای آینده تالش می سوزد که مطمئن هستم می سوزد، همه به صحنه بیایید برای پیروزی بزرگ. برای پیروزی مردم عزیزی که حق برخورداری از نعمت را دارند.

این فعال سیاسی در پایان این مراسم هم اندیشی از همه مردم حاضر در این گردهمایی و برگزار کنندگان مراسم قدردانی و تشکر کرد.

در ابتدای این مراسم جمعی از مردم این روستا به بیان مشکلات منطقه پرداخته و خواستار خدمت رسانی از سوی مسوولین شدند.