پیگیری نوسازی ناوگان تاکسی رشت و بررسی مشکلات رانندگان در جلسه کمیسیون حمل و نقل، ترافیک وعمران

به گزارش تالشان نیوز ؛ هشتاد و هشتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر رشت با محوریت بحث و بررسی در خصوص رفع مشکلات ناوگان عمومی و معتمدین خطوط تاکسیرانی، ظهر امروز به ریاست محسن سماکچی و با حضور مسعود عباس نژاد نایب رئیس کمیسیون و علیرضا زارع رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر و معتمدین خطوط در ساختمان شورا برگزار شد.

در ابتدای جلسه محسن سماکچی رئیس کمیسیون، حمل و نقل عمومی و مشکلات رانندگان تاکسی را موضوعی حائز اهمیت برای اعضای شورا دانست و تصریح کرد: به همین منظور جلسه امروز را با حضور رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و معتمدین خطوط تاکسیرانی برگزار کرده ایم تا این موضوعات را پیگیری کنیم.

مسعود عباس نژاد نیز با اشاره به اینکه امروز قصد شنیدن مشکلات و موضوعات تاکسی داران را داریم، افزود: با تورم موجود و افزایش هزینه ها، مدیریت شرایط بسیار مشکل است و ضعف های بسیاری وجود دارد. برای اولین بار در تاریخ شورا و شهرداری رشت سعی کردیم به جای سالی یکبار، هر شش ماه نرخ تاکسی را افزایش دهیم.

نایب رئیس کمیسیون با اعلام اینکه هنوز نتوانسته ایم بحث مسافربرهای شخصی را حل کنیم، اظهار داشت: در ایام پیک حضور مسافر، کمبود تاکسی داریم. اگر به نقطه ای برسیم که حتی در این ایام، تاکسی ها جوابگوی تردد مسافران و شهروندان باشند می توانیم به سمت جلوگیری از فعالیت مسافربرهای شخصی برویم.

عباس نژاد در رابطه با خدماتی که برای تاکسی داران در نظر گرفته شده است، افزود: وامی را در نظر گرفته ایم که نوسازی مخازن سی ان جی تاکسی ها را انجام دهیم. جلساتی با نمایندگان داشته ایم تا از ظرفیت منطقه آزاد نیز برای نوسازی ناوگان استفاده کنیم. اگر این موضوع به نتیجه برسد اولویت باید با افرادی باشد که بیشترین سابقه کار و فعالیت در شهر رشت را داشته اند. امیدواریم بتوانیم خاطرات خوبی را از دوران حضورمان در شورا به یادگار بگذاریم.

علیرضا زارع در ادامه جلسه با اشاره به مشکلات فراوان رانندگان تاکسی، بیان داشت: برای رفع مشکلات نیاز به کمک شورا داریم. سعی کرده ایم لاین خطوط را در مبدا و مقصد به منظور جانمایی ایستگاه ها ایجاد کنیم و باید در آینده تکمیل شوند اما هنوز نتوانسته ایم به طور کامل امنیت ایستگاه ها را تامین کنیم و ممکن است خودرویی شخصی در ایستگاه پارک کند. رفع این مشکل نیاز به نصب دوربین در ایستگاه ها دارد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت افزود: جلساتی برگزار شده است تا قطعات پرمصرف تاکسیداران به نرخ دولتی در اختیارشان قرار گیرد و پیگیر این موضوع هستیم.

زارع از اقدامات صورت گرفته در راستای نوسازی ناوگان با بهترین شرایط برای رانندگان خبر داد و عنوان کرد: با کمک یکی از نمایندگان رشت، جلساتی با معاون وزیر نیز در این رابطه برگزار شده است. بحث ورود خودروهای جدید و همچنین خودروهای برقی به ناوگان نیز مطرح است.
در ادامه، معتمدین خطوط تاکسیرانی به بیان دغدغه های رانندگان تاکسی و مطالباتشان پرداختند.

امنیت شغلی، مشکلات ترافیکی به ویژه در نواحی مرکزی شهر، حضور گاری کبابی ها، پارک خودروهای شخصی در ایستگاه ها، تامین قطعات، عدم اجرای طرح زوج و فرد، همیار پلیس، حضور مسافربرهای شخصی و غیر بومی و نبودن سرویس بهداشتی در برخی خطوط از جمله مهم ترین موارد مدنظر و یا دغدغه های رانندگان تاکسی بود. نوسازی ناوگان تاکسی، وضعیت دپوی تاکسی ها، عدم وجود ردیف بودجه حمایتی برای رانندگان تاکسی و عدم حضور پلیس در برخی نقاط، از دیگر موارد مطرح شده از سوی معتمدین خطوط تاکسیرانی بود.

محسن سماکچی با تایید مشکلات رانندگان تاکسی و تاکید بر ضرورت رفع مشکلات، بیان داشت: بسیاری از مشکلات رانندگان، با حضور پلیس راهور در کنار ما رفع خواهد شد. حتی مشکلات ترافیکی و مساله مسافربرهای شخصی غیربومی نیز با حضور پلیس به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورا با تاکید بر ضرورت پویایی تعاونی برای رفع دغدغه های رانندگان در زمینه تامین قطعات، لاستیک، روغن و نظایر آن، گفت: رانندگی تاکسی از سخت ترین مشاغل است و رانندگان در سرما و گرما مشغول فعالیت هستند. می دانیم کرایه تاکسی همچنان ناچیز است اما حساسیت هایی نیز در این زمینه وجود دارد. بسیاری از افرادی که از خدمات تاکسی استفاده می کنند از قشر ضعیف جامعه هستند و توان پرداخت کرایه های سنگین ندارند؛ هرچند می دانیم قطعات از سال گذشته چقدر گران شده است.

سماکچی با بیان اینکه متاسفانه برخی مشکلات تاکسی داران در کوتاه مدت رفع شدنی نیست، تصریح کرد: دوست داریم وعده ای دهیم که عملی شود. ناوگان تاکسی و خیابان ها در رشت وضعیت مناسبی ندارند. دغدغه های بسیاری وجود دارد. ما وامدار برنامه ریزی های مدون و غلط بلند مدتیم. نمی توان شخص خاصی را مقصر دانست اما امروز مشکلات فراوانی به جا مانده است و نوسازی ناوگان مورد تاکید شورا است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران در پایان خاطر نشان کرد: باید مشکلات رانندگان را به مرور رفع کنیم تا بتوانیم در آینده به نقطه مطلوب نزدیک شویم.

مسعود عباس نژاد نیز از پیگیری های صورت گرفته جهت همکاری بیشتر با پلیس خبر داد و افزود: در مرحله عقد قرارداد این موضوع هستیم تا شهرداری بتواند این مساله را پیش ببرد اما نیروی انتظامی نیز مساله تامین منابع انسانی برای این موضوع را دارد و ما سعی کردیم با تامین منابع مالی این موضوع را حل کنیم.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورا در بخش پایانی جلسه همچنین به پیگیری های صورت گرفته جهت نصب دوربین در ایستگاه ها و رفع برخی دیگر از دغدغه های رانندگان پرداخت.