مسئولین یا راه ییلاقات را ببندند، یا چاره ای برای این جاده افتضاح بیاندیشند!

یادداشتی از اُویس ماسالی

تالشان نیوز : هرکدام از شهرهای استان گیلان به یک ویژگی خاص شهره شده‌اند که حاصل برنامه ریزی و تلاش مسولین آن دیار هستند. مثلاً لاهیجان را به شیطان کوه، بام سبزش و تلکابین یا فومن را به قلعه رودخان و ماسوله ، انزلی را به اسکله زیبایش و تالش را به سورتمه سواری و … می‌شناسیم.

اما ماسال را اگر بخواهید به کسی معرفی کنید از کدام جاذبه اش نام می برید که حاصل تلاش مسولین این شهرستان از بدو انقلاب تا کنون بوده است؟

آیا به غیر از این طبیعت خدادادی و ییلاقات که آنهم حاصل هنر نمایی حضرت پروردگار است سهم مسولین به غیر از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی چیزی هست؟نمونه اش همین بام سبز و خالکایی!!!

کاش ماجرا به همین عدم توانایی در ایجاد جاذبه بود! ما ماسالی ها علاوه بر اینکه نتوانسته ایم جاذبه ای خلق نماییم حتی عرضه بهره‌برداری از ثروت خدادادی طبیعت خارق‌العاده این منطقه زیبا رو هم نداریم.

وضعیت فعلی جاده ییلاق به عنوان تنها منبع درآمدی مردم ضعیف منطقه چیزی در حد فاجعه و باعث تأسف است. حالا خودمان که هیچ!!! با مشکلات این شهر عادت کرده ایم اما آدم آبرویش میرود ییلاقات را به کسی معرفی کند؟ جاده اش مایه خجالت مردم شده است.

مسیر ییلاقات ماسال میتواند بعنوان یک اَبَر پروژه، درمان درد بیکاری و معیشت مردم باشد اگر حقیقتا برنامه و طرحی برای آن وجود داشته باشد. وگرنه اگر به همین منوال در امان خدا رها شود چه فرصت هایی که سوخت میشود و نسلی که رو به نابودی میرود.

پر واضح است و تاریخ ثابت کرده که هرگز مسولین ماسال توانایی جذب سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، کشاورزی و دامداری را برای ایجاد اشتغال و تولید ثروت ندارند. پس تنها و تنها همین جاده ییلاق میماند و بس!!!

اگر واقعا برای همین چند کیلومتر هم برنامه‌ ای ندارید که دیگر باید فاتحه آینده جوانان مان را بخوانیم. مراد از طرح و برنامه، آسفالت و خط کشی جاده و پر کردن چاله چوله ها نیست. هرچند همان هم فعلا نعمت است.

اگر این جاده از شالما تا اولسبلنگاه تعریض و با ایجاد امکانات مناسب صدها شغل اعم از نانوایی ، قصابی ، رستوران ، غذاخوری، فروشگاه محصولات محلی و صنایع دستی، فضاهای تفریحی و … به دست توده مردم و مشارکت حقیقی آنها ایجاد شود ارزش افزوده حاصل از آن ماسال را زیر و رو میکند.

همه چیز را خدا برای مردم ماسال آماده کرده فقط مَردی در ماسال نیست که از آن برای مردم ماسال ثروت و رفاه بیافریند./ماسال سیتی