تجهیز و نوسازی بیش از ۵۰ مکان ورزشی هدیه دولت سیزدهم به ورزش گیلان

تعمیر، مرمت، تجهیز و نوسازی ۵۴ مکان ورزشی یکی از اقدامات موثر و ماندگار دولت سیزدهم برای ورزش گیلان است که باعث شد تا اماکن ورزشی فرسوده استان دوباره بازسازی و واحدهای نیمه تمام برجا مانده تکمیل و ورزش رونقی دوباره یابد

با توجه به آمار فضاهای موجود و نیز تکمیل و تجهیز اماکن و پروژه‌های ورزشی که افتتاح شده است، سرانه ورزشی گیلان به بیش از ۶۳ سانتیمتر مربع رسیده که امیدواریم با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی بتوانیم این میزان را توسعه بیشتری دهیم…

به گزارش تالشان نیوز گیلان یکی از استانهایی در کشور است که از دیرباز ورزش در آن رونق و ترویج داشت و چون بسیاری از اولین ها، حتی قدیمی ترین هیات ورزشی کشور (کوهنوردی) متعلق به این خطه است و همیشه در ورزش کشور به خصوص در رشته های فوتبال، قایقرانی، ورزشهای رزمی و شطرنج یکی از قطب های برتر بشمار رفته و می رود.

هم اینک نیز طبق آمار ارائه شده از سوی اداره ورزش و جوانان گیلان، ۷۴۳ هیات ورزشی در سراسر گیلان فعالیت دارند و حدود ۱۳۰ هزار ورزشکار سازمان یافته نیز در رشته های ورزشی مختلف به امر ورزش می پردازند.

با این وجود کمبود امکانات ورزشی از یک سو و فرسودگی اماکن ورزشی این استان و ورزش آن را رنج می‌دهد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مسئولان ارشد گیلان و نیز استان تلاش کردند تا در زیرساخت‌های ورزشی این خطه تحولی ایجاد کنند.

استاندار گیلاندر این رابطه گفت: در شروع کار دولت سیزدهم هیچ‌یک از ورزشگاه‌های این استان استاندارد نبود و تیمها برای انجام مسابقات با مشکل مواجه بودند اما هم اینک از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری همه ورزشگاه های مهم این استان رفع نقص، تکمیل و استانداردسازی شده اند.

اسدالله عباسی با اشاره به اینکه زمانی که استان را تحویل گرفتم ورزشگاه‌های بندرانزلی، آستارا، تالش و رشت نواقص زیادی برای برگزاری مسابقات داشتند، افزود: حتی تیم فوتبال ملوان بندرانزلی که به لیگ برتر صعود کرده بود، باید بازی‌های خانگی خود را در استان دیگری انجام می‌داد.

وی ادامه داد: این امر بسیار ناراحت کننده بود و با توجه به اینکه تیم‌ها برای نشاط جامعه تلاش می‌کنند، باید زمین ورزشی استاندارد داشته باشند و به همین دلیل از اعتبارت سفر رئیس جمهور به گیلان استفاده و ورزشگاه زنده یاد سیروس قایقران بندرانزلی استانداردسازی شد.

عباسی خاطرنشان کرد: ورزشگاه‌های پوریای ولی تالش و وحدت بندرآستارا نیز استانداردسازی شدند و هم اینک تیمهای چوکا و شهرداری بندرآستارا در ورزشگاه خانگی خود برابر حریفان قرار می‌گیرند اما یکی از ورزشگاه‌هایی که بسیار مهم بود، عضدی رشت است که این ورزشگاه نیز هم اینک آماده برگزاری مسابقه است و همچنین چمن طبیعی در این ورزشگاه با مرغوبیت بسیار بالا کاشت شده تا تیمهای سپیدورد و داماش بتوانند بازیهای خانگی خود را در عضدی انجام دهند.

استاندار گیلان گفت: نگاه دولت سیزدهم حمایت از ورزشکاران و زیرساخت‌های ورزشی است که در این راستا تمام تلاش خود را بکار خواهیم بست تا سرانه ورزشی در گیلان افزایش یابد و این استان جزو ۱۰ استان برتر در زیرساختها و سرانه ورزشی قرار گیرد.

مرمت و تجهیز ۵۴ مکان ورزشی در گیلان

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان به اماکن ورزشی موجود و همچنین مرمت و بازساری این اماکن اشاره و اظهار کرد: هم‌اینک در استان گیلان ۴۹۹ مکان ورزشی متعلق به اداره ورزش و جوانان گیلان وجود دارد که از این تعداد ۱۸۹ مجموعه ورزشی روباز و ۳۱۰ مورد نیز سرپوشیده است.

جهانبخش آرمان بیان کرد: حال آنکه پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، فقط ۲۰ مجموعه ورزشی در استان وجود داشت که از این تعداد ۱۳ مکان روباز و هفت مورد هم سالنهای سرپوشیده بود.

وی گفت: با توجه به آمار فضاهای موجود و نیز تکمیل و تجهیز اماکن و پروژه‌های ورزشی که افتتاح شده است، سرانه ورزشی گیلان به بیش از ۶۳ سانتیمتر مربع رسیده که امیدواریم با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی بتوانیم این میزان را توسعه بیشتری دهیم.

این مسئول ورزشی تصریح کرد: طی ۲ سال اخیر و با روی کار آمدن دولت سیزدهم ۵۴ مکان ورزشی در استان گیلان با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال مرمت، بازسازی و تجهیز شد که این امر برای توسعه و ترویج ورزش تاثیر بسیار مثبتی دارد.

وی افزود: البته این اماکن فقط شامل سالن های ورزشی است و بازسازی و مرمت ورزشگاههای فوتبال در این آمار نیست چون فقط برای احداث چمن طبیعی و نصب هفت هزار صندلی در ورزشگاه شهید عضدی رشت حدود ۵۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد: البته توجه ویژه استاندار گیلان و همچنین مجمع نمایندگان باعث شد تا همه ورزشگاه‌های استان را بازسازی و مرمت کنیم چون پیش از این همه تیم های گیلانی در ورزشگاه سردارجنگل رشت بازی می‌کردند اما هم‌اینک با اقدامات انجام شده در ورزشگاه‌های وحدت بندرآستارا، پوریای ولی تالش، زنده یاد سیروس قایقران بندرانزلی و ورزشگاه فومن مسابقه برگزار می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان گفت: همچنین بسیاری از پروژه‌های ورزشی راکد در نقاط مختلف این استان با کمک مسئولان محلی در دوره خدمت دولت سیزدهم احیا و تکمیل شده است.

افتتاح ۲۵ پروژه ورزشی

مدیرکل ورزش وجوانان گیلان همچنین با اشاره به سرعت بخشی به افتتاح پروژه های ورزشی در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: طی ۲ سال اخیر ۲۲ پروژه با هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال اعتبار افتتاح و بهره برداری شد و در چند روز اخیر همزمان با هفته دولت، سه پروژه ورزشی دیگر در این استان افتتاح شد تا تعداد پروژه های افتتاح شده در گیلان به ۲۵ مورد افزایش یابد.

وی اضافه کرد: افتتاح ۲۵ پروژه ورزشی همچنین مرمت و بازسازی ۵۴ مجموعه دیگر باعث رونق بیشتر ورزش در استان شده و زیرساختهای ورزشی گیلان رشد قابل قبولی داشته و سرانه فضای ورزشی نیز افزایش یافته است.

آرمان افزود: با این وجود تعداد ورزشکاران سازمان یافته گیلان نیز افزایش داشته و هم اینک بیش از یکصد هزار ورزشکار به صورت سازمان یافته در گیلان به امر ورزش می پردازند و با این وجود استان همواره جزو استان‌های برتر در تعداد ورزشکاران سازمان یافته بوده و در رده پنج استان برتر کشور قرار دارد.

وی افزود: اما پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی حدود ۶ هزار و ۵۰۰ ورزشکار به صورت سازمان یافته در گیلان فعالیت داشتند اما امروز شاهد رشد بسیار مناسبی در این بخش هستیم.

احداث ۵۲ خانه‌ ورزش روستایی در دولت سیزدهم

یکی از راه‌های گسترش ورزش در جامعه و همچنین کشف استعدادهای ورزشی، توجه ویژه به روستاهاست که طی چند سال اخیر با احداث خانه‌های ورزش روستایی گام مهمی در این راستا برداشته شده است.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، توجه ویژه‌ای به محرومان و قشر آسیب‌پذیر شده که در این رابطه روستاها نیز مورد توجه مسئولان قرار گرفته و هم‌اینک شاهد توسعه روستاها در بخش‌های مختلف هستیم.

مسئولان نگاه ویژه‌ای نیز به توسعه ورزش در هر دو بخش همگانی و قهرمانی داشته و بدین منظور روستاها از این قاعده مستثنی نبوده و ورزش در این مناطق نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت چون استعدادهای فراوانی در روستاها نهفته است.

طرح خانه ورزش روستایی نیز از حدود چهار سال پیش برای گسترش و توسعه ورزش در کشور آغاز شد تا نوجوانان، جوانان و سایر اقشار روستایی برای پرداختن به امر ورزش مشکل و دغدغه‌ای نداشته باشند و از سوی دیگر ورزش در روستاها نیز توسعه یابد.

خانه‌های ورزش روستایی هم‌اینک در استان‌های مختلف احداث شده و هر روز نیز شاهد گسترش آنیم که در این بین گیلان نیز با احداث ۱۸۷ خانه ورزش روستایی، یکی از پیشگامان توسعه ورزش در این مناطق است.

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۵۲ خانه ورزش روستایی در گیلان احداث شده که این رقم بسیار جالب توجه است و نشان می دهد دولت نگاه ویژه ای به ورزش روستایی دارد.

به گفته وی، این تعداد خانه روستایی با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال تجهیز شدند.

وی در خصوص نحوه فعالیت خانه ورزش روستایی گفت: مکان‌هایی برای انجام فعالیت‌های ورزشی در روستاها شناسایی می‌شود که پس از اعلام به اداره ورزش و جوانان گیلان لوازم مورد نیاز رشته‌های مختلف ورزشی تهیه و در اختیار روستاها قرار می‌گیرد.

وی گفت: از لوازم ورزشی که به خانه‌های ورزش روستایی ارسال می‌شود می‌توان به شطرنج، فوتبال دستی، میز و راکت تنیس روی میز، راکت بدمینتون، انواع توپ و تور، کیسه بوکس و سایر لوازم ورزشی اشاره کرد که فرصتی می شود تا مردم آن منطقه برای پرداختن به امر ورزش با مشکل نبود و کمبود لوازم ورزشی مواجه نباشند.

وی اضافه کرد: تجهیز خانه‌های ورزش روستایی با هدف ایجاد شور و نشاط در بین روستاییان و استفاده از امکانات وتجهیزات به صورت عادلانه در تمامی نقاط گیلان انجام می‌شود که این تجهیزات ورزشی بصورت رایگان در اختیار شوراها، دهیاران، پایگاه‌ها و حوزه‌های بسیج در روستاها قرار می‌گیرد.

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان بیان کرد: اقشار مختلف مردم در روستاها می‌توانند به صورت رایگان از خانه‌های ورزش روستایی استفاده کنند و از سوی دیگر اوقات فراغت نوجوانان و جوانان نیز در روستاها پر خواهد شد.

آرمان خاطرنشان کرد: به طور حتم با گسترش خانه‌های ورزش روستایی، رشته‌های مختلف ورزشی در روستاها گسترش می‌یابد و به طور حتم با این امر استعدادهای خوبی کشف می شود چنانکه طی سالیان اخیر نیز استعدادهای ورزشی خوبی در روستاها کشف شده است.

کسب بیش از ۱۲۰ مدال بین المللی طی ۲ سال

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان به درخشش ورزشکاران این استان نیز اشاره و بیان کرد: طی ۲ سال اخیر ورزشکاران گیلانی در مسابقات مختلف بین المللی بیش از ۱۲۰ مدال کسب کردند و از ۳۵۰ ورزشکار که موفق به کسب مدالهای کشوری و بین المللی شده اند، تجلیل شده است.

وی گفت: در این مدت ۱۹۱ ورزشکار به المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور اعزام شدند که حاصل تلاش آنان کسب هفت مدال طلا، هفت مدال نقره و ۱۴ برنز بود، همچنین طی این مدت پنج دوره مسابقات بین المللی در گیلان برگزار شد.

آرمان در ادامه به سایر فعالیتهای ورزشی گیلان طی ۲ سال اخیر نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ۶۶۹ مجوز برای باشگاههای خصوصی استان صادر شد و ۲ هزار و ۵۰۰ همایش ورزشی در حوزه ورزش همگانی در شهرهای مختلف استان گیلان برگزار شد.

با توجه به آمار ارائه شده توسط مسئولان ورزش گیلان، طی ۲ سال اخیر با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ورزش گیلان جان تازه ای گرفت که یکی از ماندگارترین اقدامات انجام شده در این مدت، تعمیر و تجهیز ۵۴ ماکن ورزشی و همچنین مرمت و بازسازی ورزشگاه‌های فوتبال این استان در شهرهای رشت، بندرآنزلی، بندرآستارا، تالش و فومن بود که باعث شد تا تیمهای فوتبال این شهرستانها بازیهای خانگی خود را در شهر خود میزبانی کنند.