فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان خبر داد

افزایش ۳۷ درصدی حریق در جنگل های گیلان/ آماده باش نیروها برای اطفاء در لحظه

به گزارش تالشان نیوز ، سرهنگ محمد قربانی لرد در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه طی هشت ماهه امسال شاهد وقوع ۵۹ فقره حریق به مساحت ۸۹ هکتار در سطح عرصه های جنگلی و مرتعی استان گیلان بودیم، اظهار کرد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۴۳ فقره حریق داشتیم که افزایش ۳۷ درصدی را نشان می دهد.

وی با اشاره به وقوع ۱۷ فقره حریق در اراضی جنگلی استان تنها طی آذر امسال، افزود: خوشبختانه کلیه این آتش سوزی ها سطحی بوده و خسارتی به تنه و تاج درختان وارد نشده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از جمله عوامل افزایش حریق ها طی سال جاری را وضعیت آب و هوایی و کاهش بارندگی ها و افزایش ورود گردشگر به مناطق جنگلی دانست و خاطرنشان کرد: عمده آتش سوزی های جنگلی عامل انسانی دارد.

قربانی لرد، در ادامه از احتمال وقوع حریق در سطح جنگل ها و مراتع طی هفته جاری به دنبال وزش باد گرم خبر داد و عنوان کرد: کلیه نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی آماده اطفای هرگونه آتش در لحظه هستند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی جنگل های گیلان و تراکم درختان استفاده از تجهیزات اطفاء حریق انفرادی بسیار موثرتر و اثرگذارتر است، زیرا اغلب حریق ها در فصل پاییز و زمستان به دلیل وجود لاش برگ ها و کنده های پوسیده سطحی بوده و در کف جنگل است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، کوله آبپاش، آتشکوب، آتش بر و دمنده را از جمله تجهیزات انفرادی اطفاء حریق دانست و افزود: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان با در اختیار داشتن این تجهیزات اقدام به اطفاء آتش در لحظه می کنند تا شاهد گسترش حریق و آسیب به تنه و تاج درختان نباشیم.

وی با بیان اینکه از حدود یک ماه پیش کواد کوپتر پایشی را در سطح جنگل های استان فعال کردیم، گفت: این ابزار امکان رصد و پایش هوایی را به یگان حفاظت منابع طبیعی می دهد.

قربانی لرد، همچنین از مانیتورینگ یک سوم از عرصه های جنگلی استان خبر داد و بیان کرد: با توجه به هزینه بردار بودن تجهیزات مانیتورینگ، در فاز نخست پایگاه های اطفاء و پاسگاه های یگان حفاظت منابع طبیعی را مجهز به مانیتورینگ کردیم؛ البته به دلیل توپوگرافی و تراکم جنگل های گیلان و وجود دره های فراوان نظارت تصویری کارایی کافی را ندارند و حتما باید شاهد حضور نیروها در عرصه ها باشیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه خوشبختانه اطلاع رسانی های سریع و حضور نیروهای یگان حفاظت در عرصه ها موجب شده جنگل های گیلان آسیب جدی نبیند، خاطرنشان کرد: به دلیل تراکم شاخ و برگ درختان در اطفای هوایی گاهی آب به قسمت های پایینی نمی رسد و حتما باید نیروی انسانی داشته باشیم.

وی یکی از تجهیزات مورد نیاز اطفاء حریق در جنگل های گیلان را خودروهای آتش نشانی کمک دار و کوهستانی دانست و بیان کرد: در حال حاضر خودروهای آتش نشانی ویژه داریم که مجهز به تجهیزات اطفاء حریق جنگلی هستند، اما حداقل به ۱۰ خودروی آتش نشانی کوهستانی نیاز داریم تا دسترسی به مناطق صعب العبور را بیشتر کند.

قربانی لرد، با تاکید بر لزوم تجهیز پایگاه های اطفاء حریق منابع طبیعی استان به تجهیزات خودرویی و انفرادی به ویژه دمنده، یادآور شد: دمنده ها کار ۱۵ نیروی انسانی را در اطفاء حریق انجام می دهند و به راحتی آتش بر ایجاد می کنند.

وی از بلوک بندی عرصه های جنگلی جهت پایش حریق خبر داد و اضافه کرد: ۳۲۲ بلوک داریم که در هر بلوک حداقل یک نیروی حفاظتی قرار دارد و در صورت مشاهده دود و حریق بلافاصله اطلاع رسانی های لازم را انجام می دهند.