بدون حضور هیچ مسئولی از گیلان و تالش

کلنگ آغاز عملیات اجرایی احداث تونل الماس در جاده اسالم به خلخال به زمین خورد

معاونت ساخت و توسعه راه‌های کشور در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث تونل اسالم به خلخال که با حضور استاندار و نماینده خلخال و سایر مسئولین استان اردبیل برگزار شد گفت: این تونل با هدف حذف گردنه برفگیر و ایمنی تردد با اعتباری بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال احداث میشود و شرکت مجری انجام ساخت تونل جاده اسالم به خلخال مکلف شده است در عرض ۴۸ ماه این تونل را احداث کند

به گزارش تالشان نیوز : مراسم کلنگ زنی عملیات اجرایی احداث تونل حذف گردنه الماس واقع در محور ارتباطی خلخال – اسالم روز پنج شنبه ۲۶ مرداد با حضور استاندار اردبیل و جمعی از مدیران کشوری و استانی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آیین کلنگ‌زنی این پروژه مهم ارتباطی استان اردبیل با استان گیلان گفت: کل پروژه چهار کیلومتر و ۱۰۰ متر است که از این میزان ۲ کیلومتر و ۸۶ متر تونل است و ۲ کیلومتر و ۳۲ متر راه دسترسی برای جاده خلخال – پونل پیش‌بینی شده است.

محمدرضا کدخدازاده اضافه کرد: مجموع اعتبار لازم برای احداث این پروژه ۱۵ هزار میلیارد ریال است که برای احداث تونل ۹ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال و بقیه برای احداث راه دسترسی هزینه خواهد شد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین گفت: با اجرای این پروژه علاوه بر رفع نقاط برف‌گیر و حادثه خیز مسیر، طول جاده اسالم به خلخال از ۶۶ کیلومتر به ۵۸ کیلومتر و جاده خلخال به پونل هم از ۷۶ کیلومتر به ۷۵ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

کدخدازاده همچنین گفت: عملیات اجرایی این پروژه به یکی از شرکت‌های توانمند تونل سازی کشور واگذار شده و شرکت مجری متعهد به اجرا و تکمیل عملیات اجرایی این پروژه در طول ۴۸ ماه شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای کامل پروژه احداث تونل و همچنین راه دسترسی به جاده خلخال – پونل برای استفاده رانندگان خودروها به جاده خلخال به پونل در مجموع ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است که در صورت تامین اعتبار این پروژه در مهلت مقرر به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: با اجرا و بهره‌برداری از این پروژه یکی از مطالبات به حق و خواسته‌های دیرینه مردم منطقه جنوب استان که بهره‌مندی از یک راه ایمن برای عبور از جاده خلخال به اسالم و همچنین خلخال به پونل بویژه در فصول سرد سال است، برآورده می‌شود.

کدخدازاده یادآورشد: اجرای پروژه احداث تونل خلخال به اسالم علاوه بر رفع نیاز مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر، به عنوان یک کریدور عبوری جهت اتصال راه‌های شمال غرب کشور به شمال کشور و استان‌ گیلان بسیار حائز اهمیت است.

سید غنی نظری، نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: اخذ ردیف ۲۳ تونل خلخال به اسالم با سختی‌های تمام انجام شده است و محور خلخال به اسالم یکی از اصلی‌ترین محورهای تردد مردم شهرستان خلخال و کوثر به استان گیلان بوده و یک کریدور برای شمالغرب و شمال کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: برای ساخت این تونل، امسال ۱۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و پیگیری مستمر برای اخذ بودجه برای تداوم ساخت این تونل ادامه خواهد داشت.

نکته ی قابل تامل در مراسم کلنگ زنی این پروژه عدم حضور یا دعوت هیچ از مسئولین شهرستانی تالش و استان گیلان میباشد با وجود اینکه نام این پروژه به نام تونل الماس میباشد و بخش اعظم آن در حوزه جغرافیایی تالش اجرایی خواهد شد .