بلاتکلیفی بیمارستان قدیمی تالش / از مرکز سرطان شناسی تا مرکز آموزشی

خیز بنیاد مستضعفان برای تملک و باز پس گیری بیمارستان قدیم تالش

به گزارش تالشان نیوز اواخر سال ۹۸ بود که نوستالژی بیمارستان ۱۰۶ تخت خوابه شهرستان تالش ، طی بیش از پنج دهه فعالیت به پایان عمر خود رسید و مرکز درمانی این شهرستان به بیمارستان ۲۳۱ تخت خوابه جدید در حومه شهر منتقل شد.

در حالی که بخش دیالیز بیمارستان جدید الاحداث تالش به دلیل مشکلات فنی تاکنون راه اندازی نشده است و این بخش با خدمه و پرسنل و کادر درمانی خود همچنان به کار خود در بیمارستان قدیم ادامه میدهد.

البته این اتفاق تاکنون بهانه ای خوبی بوده تا در بلاتکلیفی و عدم عاقبت اندیشی مسئولین امر دانشگاه علوم پزشکی در خصوص ادامه حیات و ممات بیمارستان قدیمی تالش ، چراغی به نشانه ی بقای این بنای کهنه و خسته روشن بماند!

در این بین اما متولیان وقت بهداشت و درمان پیش از افتتاح بیمارستان جدید ، در خصوص این بنای قدیمی که با ظرفیت محدود خود بار بزرگ درمان منطقه را طی پنج دهه به دوش میکشید از احداث مرکز آموزشی درمانی تا مرکز سرطان شناسی در این بنای میتوان گفت تاریخی وعده دادند.

اما اتفاقی که امروز در برخی محافل به گوش میرسد نه افتتاح کامل بیمارستان جدید است و نه خبر افتتاح مرکز درمانی جدید در محل بیمارستان قدیم بلکه شنیده ها از تلاش بنیاد مستضعفان برای باز پس گیری بیمارستان قدیم به عنوان مالک اراضی مصادره شده از خانواده هلاکو رامبد نماینده ادوار مجلس شورای ملی حوزه انتخابیه تالش پس از تخلیه بیمارستان قدیم حکایت دارد!

ماجرا از این قرار است که اراضی بیمارستان قدیم تالش عرصه ی هبه شده توسط خاندان هلاکو رامبد به سازمان شیر خورشید سابق میباشد که این سازمان ذیل ماموریت خود به احداث بیمارستان شیر خورشید سابق و نورانی فعلی اقدام مینماید که پس از انقلاب مالکیت عرصه های متعلق به خانواده های نزدیک به دربار به بنیاد مستضعفان واگذار و حتی در بسیاری سند ثبتی صادر گردید.

حال بنیاد مستضعفان به عنوان مالک عرصه و ساختمان پس از ۴۰ سال از عمر انقلاب مکاتباتی با دانشگاه علوم پزشکی داشته تا در این خصوص تعیین تکلیف نماید. بیشتر از اینکه اقدام بنیاد مستضعفان تعجب بر انگیز باشد ترک فعل مدیران سابق و اسبق بهداشت و درمان شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی گیلان است

که نسبت به تعیین تکلیف این موضوع بسیار مهم منفعلانه عمل کردند در این بین اما دلیل این هشیاری بنیاد مستضعفان که به یکباره بعد از ۴۰ سال به فکر یکی از املاک خود در شهر تالش افتاده است هم جای سوال اساسیست!؟

به نظر میرسد پای مافیای پزشکی گیلان از هراس تبدیل این عرصه به مرکز درمانی جدید در تالش در میان باشد همان گروهی که مسئولین شهرستان در لفافه بیان داشتند که عده ای با استقرار مرکز فوق تخصصی قلب در تالش مخالف بودند !

اما هر آنچه که هست متولیان امر باید بدانند این محوطه و عرصه هبه سلامت و درمان مردم منطقست نه تغییر کاربری ان توسط مردم پذیرفتنیست و نه تعطیلی و بلاتکلیفی آن .

انتظار میرود حوزه ی سیاسی شهرستان به جای منازعات و دخالت های سیاسی در مدیریت بهداشت و درمان و نگاه بنگاه تولید اشتغال نیرو های خدماتی کت شلواری !

به فکر توسعه و استفاده از ظرفیت این مکان بهداشتی درمانی باشند و احیانا مقاصد غلط و باطل را هم از پشت صحنه ی ان بزدایند…