ضربه هایی بدتر از ویلاسازی به شالیزارهای گیلان

بنگاه داری دهیاران و خرید و فروش زمین های کشاورزی

تالشان نیوز : محمد کریمی مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل در گفت و گو با ایسنا گفت: برداشت محصول در شالیزارهای این شهرستان پایان یافته است و در حال حاضر کشاورزان برای پرورش راتون آماده می شوند.

وی افزود: پرورش راتون موجب ارتقای درآمد کشاورزان و میزان تولید برنج سفید شهرستان می شود.

کریمی با بیان اینکه همه تلاش ما این است که در جهت حفظ شالیزارها تولید برنج را در این اراضی اقتصادی تر کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت فروش برنج اخیرا افراد بیشتری برای پرورش راتون رغبت هستند و این امر منجر به بهبود معاش خانوارهای روستایی می شود.

وی تصریح کرد: در سالهای گذشته کشاورزان پس از برداشت برنج معمولا مرحله به مرحله برنج را برای فروش به شالکوبی ها می بردند، اما اخیرا روند فروش تغییر پیدا کرده است و محصولات بلافاصله پس از برداشت برنج برای فروش به واسطه ها عرضه می شود.

وضعیت اقتصادی برخی از کشاورزان ضعیف است

کریمی گفت: به دلیل ضعیف بودن وضعیت اقتصادی برخی از کشاورزان شاهد هستیم که برنج ها بلافاصله پس از برداشت فروخته می شوند، چون برنجکار بدهکار است و باید قرضش را ادا کند.

وی ابراز امیدواری کرد: در دولت جدید تدابیر ویژه ای برای حمایت از برنج کاران اندیشیده شود تا کسی به فکر فروش زمین نباشد.

مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل گفت: ساخت و ساز در شالیزارها ممنوع است و با متخلفین در این حوزه برخورد می شود و خوشبختانه شاهد هستیم که ساخت خانه های دوم یا ویلاها در شالیزارها بسیار کم و حتی در مناطقی به صفر هم رسیده است اما متاسفانه خرید و فروش ها همچنان انجام می شود و افرادی هم هستند که زمین می خرند و آن را به صورت نکاشت نگه می دارند.

وی گفت: نکاشتن برنج در شالیزار موجب می شود که به تدریج زمین حالت حاصلخیزی خود را از دست بدهد و اگر چند سال بگذرد دیگر نمی توان در آن برنج کاشت و سود جویان با استفاده از این موضوع در حال ضربه زدن های پنهان و حتی مخرب تر زا ویلاسازی به شالیزارها هستند.

برخی دهیاران در کم شدن سطوح شالیزارها همکاری می کنند

کریمی تصریح کرد: برخی از دهیاران نسبت به حفظ شالیزارها برای تامین امنیت غذایی کشور آگاهند و در این خصوص حساسیت به خرج می دهند و با متخلفین همکاری نمی کنند اما متاسفانه دهیارانی هم داریم که خود بنگاه معاملاتی دارند و خرید و فروش زمین را به افراد غیر بومی انجام می دهند.

وی تاکید کرد: ضروری است برای حفاظت از شالیزارها و اراضی ارزشمند باغی عزم ملی داشته باشیم زیرا این خاک ارزشمند برای تولید محصولات کشاورزی از جمله برنج که محصولی استراتزیک است،باید برای آیندگان حفظ شود.