معاون وزارت بهداشت طی نامه‌ای خطاب به وزیر

احتمال رسیدن به ۸۰۰ مرگ کرونایی در روز | پیشنهاد منع تجمع دسته‌های عزاداری و اجرای کلیه مصوبات قبلی ستاد ملی کرونا

به گزارش تالشان نیوز ، دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات وزارت بهداشت در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت ضمن طرح پیشنهاداتی به منظور کاهش شیوع سویه دلتای ویروس کووید_۱۹ خواستار منع تجمع دسته‌های عزاداری شد. وی همچنین پیشنهاد تشکیل شورای معین علمی در کنار ستاد ملی کرونا با حضور متخصصان برجسته رشته‌های مختلف را مطرح کرد.

در بخشی از این نامه امده است :

افزایش قابل توجه موارد مرگ گزارش شده در کشور که بر اساس مدل‌های پیش‌بینی موجود و با فرض ادامه روند فعلی (و نه بدتر شدن وضعیت در روزهای آینده که البته بسیار محتمل به نظر می‌رسد)، می‌تواند به حدود روزانه ۸۰۰ مورد در روز نیز برسد.

به نظر می‌رسد در چنین شرایطی باید بعضی از تصمیمات ستاد ملی کرونا مورد بازنگری قرار گیرد و تصمیمات با توحه به همه شواهد قوی علمی به روزرسانی شود. براین اساس موارد زیر پیشنهاد می‌گردد:

ضمن احترام فراوان به همه آحاد مردم ایران که عاشق و دلباخته سرور و سالار شهیدان و آزادگان جهان هستند و با سپاس از سازمان‌های مرتبط که در سال گذشته برای ایجاد شیوه‌های نوین عزاداری و ترغیب مردم به عزاداری‌های سالم‌تر تلاش فراوانی کردند، پیشنهاد می‌شود که تجمع دسته‌های عزاداری در فضاهای بسته تحت هر عنوانی، در وضعیت کنونی منع شود، حتی رعایت کامل پروتکل‌ها در فضاهای سربسته نیز نمی‌تواند عملا ما را ازعدم انتقال بیماری مطمئن کند.

واقعیت آن است که سویه جدید به راحتی می‌تواند حتی در فضای باز هم منتقل شود و از طرفی چنین به نظر می‌رسد که روح حاکم بر شیوه عزاداری سالار شهیدان به خاطر اوج تالمات روحی عزاداران، با رعایت پروتکل‌هایی از قبیل حفظ فاصله فیزیکی، عدم تماس فیزیکی افراد با هم، استفاده از ماسک و غیره سازگار نبوده و عملا رعایت این قبیل پروتکل‌ها قابل انتظار نخواهد بود. لذا مناسب است حتی المقدور شرایطی فراهم گردد تا بیشترین استفاده را از فضای مجازی برای استفاده معنوی مردم از عزاداری‌های ارزشمند ماه‌های محرم و صفر فراهم گردد.

در کنار اقدامات فوق، اجرای دقیق مصوبات قبلی ستاد ملی کرونا در منع سفرها و نظارت بر رعایت کامل پروتکل‌ها در زندگی روزمره مردم و نظارت بر سایر مراسم ملی و خانوادگی می‌تواند شائبه نادرست تاکید یکجانبه ستاد بر تعلیق انتخابی تجمعات را از بین برده و در این خصوص وفاق ملی بیشتری ایجاد کند.