۶۷۶ میلیون دلار کالا از گیلان صادر شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان از صادرات ۶۷۶ میلیون دلاری کالا در سال ۱۴۰۲ از استان خبر داد و گفت: این صادرات به لحاظ وزن سه درصد و ارزشی ۳.۵ درصد رشد داشت.

به گزارش تالشان نیوز ، تیمور پورحیدری روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در این مدت هزار و ۱۱۹ تن کالا به ارزش ۶۷۶ میلیون دلار صادر شد درحالی که در سال ۱۴۰۱ از این استان هزار و ۹۰ تن کالا به ارزش ۶۵۳ میلیون دلار صادر شد.

وی اضافه کرد: محصولات کشاورزی با ۲۹۷ میلیون دلار، صنعتی با ۲۲۸ میلیون دلار، معدن و صنایع معدنی با ۹۳ میلیون دلار، پتروشیمی و پایه نفتی با ۵۸ میلیون دلار بیشترین گروه های کالایی بودند که از استان گیلان صادر شدند.

وی به افزایش ۳۴ درصدی ارزش کالاهای وارد شده به گیلان نیز اشاره کرد و افزود: ۲ هزار و ۳۳۳ تن کالا به ارزش هزار و ۸۴۷ میلیون دلار وارد شد که نسبت به هزار و ۵۳۸ تن کالای وارداتی سال قبل آن با ارزش هزار و ۳۷۷ میلیون دلار به لحاظ وزنی ۵۲ درصد و از نظر ارزشی ۳۴ درصد رشد داشت.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان یادآور شد : گروه کالایی کشاورزی با ۶۳۸ میلیون دلار، صنعت هزار و ۱۱۶ میلیون دلار و پتروشیمی ۶ میلیون دلار بیشترین حجم از کالاهای وارداتی به گیلان را تشکیل می دهند.

پورحیدری تصریح کرد: استان گیلان با برخورداری از گمرک بندر انزلی، گمرک منطقه آزاد (کاسپین) و گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندری آستارا و پایانه مرزی آستارا با امکانات عملیات صدور، ورود و ترانزیت کالا و همچنین پایانه ریلی در دست احداث آستارا و گمرک فرودگاه رشت سالانه ظرفیت تخلیه و بارگیری ۲۰ میلیون تن کالا را دارد.

وی اظهار کرد: با توجه موقعیت ممتاز جغرافیایی و همجواری با کشورهای مستقل مشترک المنافع و ساحلی دریای خزر و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای شمال – جنوب و انعقاد موافقتنامه تجارت کالایی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تبدیل موافقتنامه مذکور به موافقتنامه تجارت آزاد با این اتحادیه، گیلان در آینده ای نزدیک فرصت مناسبی برای توسعه تجارت بویژه صادرات کالا و توسعه ترانزیت خواهد بود.

وی تاکید کرد: با سرمایه گذاری مناسب در ساختارهای لجستیکی، گمرکی و نیز اصلاح و پایدار کردن قوانین و مقررات تجارت خارجی، آموزش فعالان تجارت خارجی و فعال تر نمودن دیپلماسی خارجی می توانیم شاهد توسعه تجارت کالا و خدمات، ترانزیت و در نتیجه تولید ناخالص ملی استانی و کشور و نیز افزایش درآمد و اشتغال باشیم.

وی گفت: وجود جاذبه های بکر طبیعی و گردشگری استان را نیز می توان یکی از زمینه های مساعد برای جذب گردشگر و سرمایه گذاری، افزایش درآمد و اشتغال محسوب کرد.