۶۰ هکتار از تالاب انزلی طعمه حریق شد

به گزارش تالشان نیوز ؛ معاون امور عمرانی فرمانداری انزلی به خبرنگار ایرنا گفت : طبق شواهد محلی حریق از بخش شیجان شهرستان خمام آغاز شده و به جهت وزش باد گرم که از سمت تالاب به سوی دریاست دامنه آتش سوزی به روستاهای اطراف انزلی شانگهای پرده ، لیجارکی و طالب آباد و شهرک صنعتی حسن رود کشیده شده است .

بابک شکوهی راد ادامه داد : حریق علی رغم تلاش های آتش نشانان شهرداری انزلی ، منطقه آزاد و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش همچنان ادامه دارد و آتش نشانان و نیروهای بومی منطقه تلاش دارند جلوی گسترش آتش را به سمت مناطق مسکونی و شهرک مسکونی بگیرند .

وی با بیان اینکه علت حادثه در دست بررسی است احتمال عمدی بودن این حادثه را مردود ندانست و افزود : منطقه ای که دچار آتش سوزی شده ۶۰ هکتار نیزار و از اراضی ملی چسبیده به تالاب بین المللی انزلی است که به نظر می رسد با فروکش کردن باد در ساعات پایانی روز آتش خود به خود خاموش شود .   

اولین آتش سوزی تالاب انزلی سوم شهریورماه امسال در پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی اتفاق افتاد و شواهد حاکی از عمدی بودن این آتش سوزی با هدف زمین خواری  بود.

آتش سوزی بزرگ بعدی تالاب هشتم شهریور ماه امسال صورت گرفت که ۱۲ هکتار از نیزارهای منطقه چراغ پشتان انزلی در آتش سوخت و این آتش که با تلاش شبانه روزی آتش نشانان ، محیط بانان ، نیروهای هلال احمر ، ستاد بحران از شدت آن کاسته شده بود سرانجام با کمک هواپیمای آتش نشان و با باراش باران به طور کامل خاموش شد.

 در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزار های تالاب بین المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد .

تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و  از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر  و سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.