۱۶۵ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی گیلان در نوروز شناسایی شد

فرمانده یگان حفاظت امور اراضی کشاورزی گیلان گفت: در اجرای فعالیت گشت‌های ویژه حفظ کاربری اراضی کشاورزی در نوروز امسال ۱۶۵ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در استان شناسایی شده‌است.

به گزارش تالشان نیوز ، سرهنگ رضا وارسته روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شناسایی این تعداد تغییر کاربری به واسطه ۱۱۸ مورد گزارش واحدهای گشت و ۴۷ مورد هم بر اساس اعلام‌ مردمی بوده‌ است.

وی با بیان اینکه بیشترین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی شناسایی شده در نوروز مربوط به حوزه شهرستان‌های رضوانشهر و فومن بوده است، اضافه کرد: از این میان تاکنون در پنج مورد آنها تبصره ۲ و یک مورد تبصره یک ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی در این ایام اجرا شده است و در موارد دیگر اخطار صادر شده و سایر اقدامات لازم در دست انجام است.

تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی مبتنی بر اقدام علی الراس جهاد کشاورزی در تخریب ساخت و سازهای اراضی واقع شده در محدوده حاکم توسط قانون حفظ کاربری و اراضی زراعی و باغ‌ها است که با هماهنگی قضایی و اعزام نماینده مرجع قضایی و نیروی انتظامی و پس از استعلام لازم اجرا می‌شود، در اجرای تبصره یک ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها؛ جلوی اقدام “تغییر کاربری” گرفته می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت امور اراضی کشاورزی استان گیلان ضمن قدردانی از همکاری مردم برای ارائه گزارش های مربوط به تغییر کاربری امور اراضی اضافه کرد: در طرح نوروزی امسال ۱۱۹ گزارش مبنی بر تغییر کاربری اخذ شد که از این تعداد ۱۰۶ مورد از طریق سامانه ۱۳۱ و ۱۳ گزارش نیز به صورت حضوری دریافت شده‌ است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۷ گشت حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی در نوروز خاطر نشان کرد: این گشت‌ها در قالب تیم‌های سه نفره در راستای قانون حفظ اراضی زراعی و باغی و با هدف حفاظت و صیانت از اراضی کشاورزی طی این ایام در سطح استان فعالیت داشتند.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. گیلان همچنین یکی از تولیدکنندگان مهم طیور در کشور است.

این خطه بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند./ایرنا