کلنگ تصفیه خانه مرکزی فاضلاب شهر صنعتی رشت به زمین زده شد

به گزارش تالشان نیوز به نقل از ایسنا شمس الدین مهدوی امروز در مراسم کلنگ زنی تصفیه خانه مرکزی فاضلاب انسانی و پساب شهر صنعتی رشت، اظهار کرد: امروز از روزهای خوب برای واحدهای شهر صنعتی رشت است.

وی افزود: ایجاد این زیرساخت وضعیت دشواری داشت و خوشبختانه با صبوری صاحبان واحدهای صنعتی شهر صنعتی رشت به نتیجه رسید.

مهدوی خاطرنشان کرد: شهر صنعتی رشت در گذشته با تعداد واحد محدودی مشغول به کار بود و در حال حاضر ۳۵۰ واحد صنعتی در آن مستقر است.

مدیرعامل شهر صنعتی رشت یادآور شد: شهر رشت در گذشته از زیرساخت های صنعتی عقب مانده بود و در حال حاضر نیز نیاز به زیرساخت های جدید دارد تا روند رو به رشد را سریعتر طی کند.

مهدوی به اشتغالزایی ۸۰۰۰ نفر در گذشته در شهر صنعتی رشت اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار نفر در این شهرک مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به طراحی مسیر جدید جاده ای و برطرف کردن ترافیک سنگین جاده شهر صنعتی رشت، ادامه داد: شهر صنعتی رشت جزء شهر صنعتی های فعال کشور است.

مهدوی بر برخوداری این شهر صنعتی از آسفالت و روشنایی معابر تاکید کرد و گفت: از دستگاه مربوطه انتظار داریم برای بهبود و ایجاد روشنایی راه و جاده این شهر صنعتی اقدمات لازم را انجام دهد تا شهر صنعتی رشت در وضعیت بهتری قرار گیرد.

مدیرعامل شهر صنعتی رشت خاطرنشان کرد: فاضلاب های صنعتی به دلیل تنوع و دارا بودن کیفیت و کمیت کاملا متغیر و متفاوت با فاضلاب های شهری نیاز به توجه خاصی دارند که در صورت دفع بی رویه این پساب های آلوده در محیط زیست خطرات جبران ناپذیری بوجود خواهد آمد.

مهدوی خاطرنشان کرد: پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهر صنعتی رشت توسط شرکت شهر صنعتی رشت تعریف و با مشارکت و سرمایه گذاری شرکت زلال ایران آغاز شده و در دست اجرا است.

وی اضافه کرد: این تصفیه خانه با ظرفیت متوسط ۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز طراحی شده است. تصفیه خانه شامل دو فاز، ۴ مدول و هشت جریان خط است که در فاز اول دو مدول، و چهار جریان خط احداث می شود.

مهدوی گفت: ظرفیت اول ۱۵ هزار متر مکعب در شبانه روز است. ساختمان های تاسیسات جانبی و واحد ایستگاه پمپاژ فاضلاب خام ورودی و مخزن ذخیره برای پساب خروجی با ظرفیت ۵۰۰۰ متر مکعب برای دو فاز است که در این مرحله احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سرمایه گذاری، انجام خدمات مهندسی و طراح، تدارک، احداث ابنیه و سایر عملیات اجرایی در حال انجام است و انتظار می رود در کوتاه مدت برای شهر صنعتی رشت محق شود.

مدیرعامل شهر صنعتی رشت از اهداف مهم پروژه را جمع آوری و تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانجات شهر صنعتی رشت و مشکلات بهداشتی ناشی از آن عنوان کرد.

وی گفت: کاهش مشکل بهداشتی و محیط زیستی آب های سطحی شهر صنعتی و مجاورت آن شامل رودخانه ها و نهرها و رفع مشکلات بهداشتی و تبعات اجتماعی ناشی از رهاسازی فاضلاب ها در مسیر آبروها، نهرها و رودخانه ها از دیگر اهداف احداث تصفیه خانه فاضلاب انسان و پساب شهر صنعتی رشت است.