کشاورزان بی نصیب از پول گرانی برنج 

به گزارش تالشان نیوز به نقل از ایسنا مهرداد محمدی با بیان اینکه شهرستان آستانه برندی معتبر برای برنج گیلان است و در این شهرستان باکیفیت ترین برنج کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: باکیفیت ترین برنج آستانه برنج دمسیاه است که به دلیل نیاز بیشتری که به آب دارد،  امسال رقم هاشمی جای این رقم را گرفته است. برنج دمسیاه در برخی از روستاهای آستانه نظیر چهارده و کیسم کشت شده است.

وی افزود: در حال حاضر وجین اول در ۴۸ درصد از کل شالیزارهای آستانه انجام شده است و وجین دوم نیز در پنج درصد از شالیزارهای این شهرستان به اتمام رسیده است.

محمدی ادامه داد: در شهرستان آستانه اشرفیه به طور میانیگن ۶۲ تا ۶۵ هزار تن برنج سفید تولید می شود که از نظر عطر و طعم از بی نظیر ترین برنج های جهان است.

مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه خاطرنشان کرد: در حال حاضر نوبت بندی آب موجب شده است که تا به امروز مشکلی برای تامین آب شالیزارهای شهرستان نداشته باشیم.

محمدی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اتفاقات خوبی که امسال در حمایت از شالیکاران رقم خورد اجرای کشت قراردادی است. اجرای این امر موجب می شود که سایه دلالان و واسطه ها بر تولید و فروش برنج کمتر شود.

وی افزود: در حال حاضر برنج آستانه در بازار کلیویی ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان هم به فروش می رسد این در حالیست که کشاورزان این برنج را ۴۰ هزار تومان به واسطه ها فروخته اند و از قیمت گران فروش برنج چیزی به جیب کشاورز نرفته است.

مدیر جها کشاورزی آستانه گفت: با برنامه‌ریزی‌ها و سیاست های وزارت کشاورزی هر ساله سیاهی سایه دلالان کمرنگ تر خواهد شد و ارزش افزوده تولید برنج به کشاورزان خواهد رسید که رنج زیادی از تولید این محصول می‌ برند.