سرپرست منابع طبیعی گیلان خبر داد؛

کاداستر ۹۸ درصدی اراضی ملی گیلان/ اجرای ۲۸۰ هزار هکتاری عملیات آبخیزداری

سرپرست منابع طبیعی گیلان، از اتمام کاداستر ۹۸ درصد اراضی ملی استان و صدور سند تک برگ خبر داد و گفت: هدف از اجرای کاداستر مشخص کردن محدوده اراضی ملی است.

به گزارش تالشان نیوز ، سید مازیار رضوی در گفت وگو با ایسنا، وسعت جنگل‌های گیلان را ۵۶۴ هزار و ۷۱۲ هکتار دانست و اظهار کرد: جنگل‌های گیلان به عنوان میراث ارزشمند هیرکانی ثبت جهانی شده که نشان دهنده اهمیت حفاظت از این جنگل‌هاست.

وی حفظ، احیا و توسعه جنگل‌های هیرکانی را نیازمند مشارکت مردم و همکاری همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها دانست و افزود: متاسفانه به دلایل مختلف از جمله تغییر اقلیم با شیوع آفات و امراض گیاهی در جنگل‌های هیرکانی مواجه هستیم که از جمله آن بیماری بلایت شمشاد است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان آفت شب‌پره شمشاد را از دیگر مشکلات این گونه جنگلی مختص هیرکانی دانست و یادآور شد: ۷۰ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی گونه شمشاد در استان گرفتار این آفت بوده که تاکنون توانستیم ۷۰۰۰ هکتار آن را حفظ کنیم؛ همچنین بذر گونه شمشاد جهت تکثیر و احیا در مرکز بذر آمل نگهداری می‌شود.

رضوی مقابله با حریق در عرصه‌های جنگلی را یکی از شاخص‌های حفاظت از جنگل‌های هیرکانی دانست و بیان کرد: آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی عمدتا در فصل نامساعد رخ می‌دهد که شاهد وزش بادهای گرم موسمی و خشکی کف جنگل و کاهش رطوبت هوا هستیم؛ البته بی‌احتیاطی گردشگران و جنگل‌نشینان و ساکنان حاشیه جنگل نیز در افزایش حریق‌ها نقش مهمی دارد.

وی از کاهش ۱۰ درصدی وقوع حریق در عرصه‌های جنگلی گیلان نسبت به سال گذشته خبر داد و بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۷۴ فقره آتش‌سوزی داشتیم.

سرپرست منابع طبیعی گیلان اجرای پروژه‌های عمرانی در داخل جنگل را یک شاخص منفی دانست و تاکید کرد: در راستای ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و با همکاری بنیاد مسکن استان، اراضی ملی را از طرح‌های هادی جدا کردیم که کمک خوبی برای روستاییان است.

وی در ادامه به اهمیت آبخیزداری در حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش اشاره کرد و متذکر شد: در استان گیلان ۹۵۰ هزار هکتار حوضه آبخیز داریم که در ۴۸۰ هزار هکتار آن مطالعه انجام شده و برای ۲۸۰ هزار هکتار آن عملیات آبخیزداری را انجام داده‌ایم.

رضوی، خاک را بستر پوشش گیاهی دانست و اضافه کرد: هرچقدر عملیات‌های آبخیزداری اعم از بیولوژیکی، مکانیکی و بیومکانیکی را بیشتر انجام دهیم، از خاک حفاظت کرده‌ایم و جلوی فرسایش و رسوب و نهایتا سیلاب را گرفته‌ایم.

وی همچنین از اتمام کاداستر ۹۸ درصد اراضی ملی استان و صدور سند تک برگ خبر داد و گفت: هدف از اجرای کاداستر مشخص کردن محدوده اراضی ملی است و لذا با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک و دادگستری استان، به زودی برای دو درصد باقی مانده سند کاداستری صادر می شود.

سرپرست منابع طبیعی گیلان در پایان به تعهد ۳۲ میلیون اصله نهال استان در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی بازه زمانی چهار ساله اشاره کرد و متذکر شد: سالانه باید هشت میلیون اصله نهال در گیلان کاشت و داشت شود.

رضوی هدف از اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت را توسعه فضای سبز شهری و صیانت و توسعه جنگل‌ها دانست و بیان کرد: استان گیلان رتبه اول زراعت چوب در حجم تولیدی و رتبه سوم در سطح زیر کشت را دارد و لذا با مشارکت مردم در توسعه زراعت چوب در اراضی مستثنیات به ویژه گونه صنوبر، می‌توانیم علاوه بر تحقق طرح کاشت یک میلیارد درخت، مواد اولیه کارخانجات سلولزی را تامین کنیم.