دستاورد جدید میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان

کاخ سردار امجد آماده ی پذیرای مهمانان نوروزی !

در حالی که تابستان سال ۱۴۰۱ آیین رونمایی از پروژه گردشگری سلامت در محوطه کاخ سردار امجد برگزار شد اما وضعیت تاسف بار بنای تاریخی کاخ سردار امجد در تعطیلات نوروزی نشان از بی برنامگی سرتاذیل وزارت تا اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی دارد

به گزارش تالشان نیوز کاخ ییلاقی سردار امجد در ییلاقات مریان و نوئه دی یا آق اولر بیش از انکه برای شهروندان تالشی از نظر قدمت و زیبایی کم نظیر بنا و موقعیت جغرافیایی ان جذابیت داشته باشد بلکه تاریخ و سرنوشت و وقایع عجیب آن دارای جذابیت بیشتری است .

در طی سالهای گذشته با ترویج گردشگری در کشور و معرفی و شناسایی مناطق و ییلاقات تالش همواره این مکان یکی از اهداف و مقصد گردشگری برای مسافرین و حتی بومیان منطقه بوده است .

کاخ ییلاقی سردار امجد یا همان نصرت اله خان حاکم کرگانرود تالش در دوران ناصرالدین شاه تا جنبش مشروطه خواهی محل رخداد و شورش ها و نزاع های بسیار دهقانی بر علیه حاکم وقت بوده و در دل خود روایت های ناگفته ی بسیاری را در سینه خود دارد.

بعد از انقلاب اسلامی بنا و محوطه این کاخ به نفع دولت مصادره شد و در سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسید و میراث فرهنگی با احداث پایگاه حفاظت میراث فرهنگی در این بنا مستقر شد .

میراث فرهنگی در طول این سال ها ضمن انجام پژوهش های تاریخی نسبت به مرمت بخشی از قسمت های این کاخ مبادرت نمود.

اما در نهایت در دهه ۹۰ با حکم دادگاه در پی شکایت نوادگان سرادر امجد این ملک به وراث و شاکیان واگذار شد

این بنای تاریخی توسط وزارت میراث فرهنگی مطابق قانون با هدف بهره برداری از اماکن تاریخی جهت واگذاری به بخش خصوصی به مناقصه گذاشته شد و این ملک با مبلغی در حدود ۱۵ میلیارد تومان با شرایط و ضوابطی چون عدم تغییر کاربری عدم فروش و اسیب به سازه و مرمت مطابق طرح مورد تایید وزارت میراث به بخش خصوصی واگذار شد.

تابستان سال ۱۴۰۱ بود که خبر ورود و برنده شدن یک سرمایه گذار خوش نام بخش خصوصی بومی منطقه در این مناقصه منتشر شد و بارقه های امید را به وجود اورد .

و بلافاصله با حضور مسئولین وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و نمایندگان مجلس آیین رونمایی از پروژه ی گردشگری سلامت در محل این بنا کلید خورد.

اما پیام یکی از مخاطبان تالشان نیوز و ارسال تصاویری از محوطه این کاخ حکایت از ان دارد که کلیه برنامه های پیش بینی شده در این کاخ به حالت تعلیق درامده و این کاخ به حال خود رها شده است .

این مخاطب در پیام خود مینویسد :

وضعیت تاسف بار کاخ سردار امجد

سلام عکس مال هفتم فروردین چهارصد و دو هیچ کس نیست فقط مهمان نوروزی و گردشگر حضور داشتن کلی مسئولین تالش مسخره کردن کلی عکس گرفتن ازاحشام داخل کاخ رفتن واقعا جای تاسف داره …

بررسی های تالشان نیوز نشان میدهد در ماجرای برگزاری مناقصه فرد دیگری به صورت قانونی برنده مناقصه شده است و سرمایه گذار گردشگری سلامت پول خود را در اختیار شرکت کننده و برنده مناقصه با هدف واگذاری طرح به وی قرار داده است که اکنون دچار اختلاف گشته و پرونده به مراجع قضایی کشیده شده است .

به هر ترتیب هر چه که هست از بی سرو سامانی حوزه ی گردشگری شهرستان و به خصوص اداره کل استان حکایت دارد و محلی که باید برای نوروز و خیل مسافرین ویترینی از آداب و رسوم و فرهنگ و هنر تالش برای گردشگران میشد محلی برای چرا و ولگردی احشام تبدیل شده است.