رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور عنوان کرد

پیش بینی برداشت ۱۷۵۰ تنی پیله تر ابریشم در کشور/ خودکفایی صنعت فرش تا پنج سال آینده

به گزارش تالشان نیوزعدیل سروی، ابریشم و منسوجات ابریشمی و فعالیت نوغانداری را از حرفه های کهن دنیا دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ کشور به این فعالیت مبادرت دارند و کشورهای آسیایی به ویژه چین و هند و ازبکستان تولیدکننده ۹۰ درصد ابریشم دنیا هستند.

وی با اشاره به رتبه هشتم ایران در تولید ابریشم، افزود: طی سه سال اخیر میزان تولید ابریشم کشور رشد قابل توجهی داشته و از ۹۸۰ تن پیله تر به ۱۷۰۰ تن رسیده است که طی ۱۳ سال گذشته رکورد محسوب می شود.

رئیس مرکز توسعه صنعت نوغانداری کشور در گفت وگوی ویژه خبری باران، از تولید ۲۸۰ تن نخ ابریشم خبر داد و تصریح کرد: این میزان تولید ۵۲ درصد نیاز صنعت ابریشم و فرش کشور را تامین می کند و ۴۲ درصد دیگر از طریق واردات تامین می شود.

سروی، با بیان اینکه طی سه سال اخیر از تامین نیاز ۲۹ درصدی به ۵۲ درصد رسیدیم، گفت: همچنین شاهد افزایش ۷۰ درصدی تولید پیله تر ابریشم هستیم.

وی ایران را از کشورهای مهم تولیدکننده ابریشم دنیا دانست و ادامه داد: ایران یکی از ایستگاه های مهم جاده ابریشم بوده و صنعت فرش یکی از مزیت های مهم اقتصادی کشور است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری، با بیان اینکه تخم نوغان مورد نیاز کشور از قبل از سال ۱۴۰۱ تامین شده است، عنوان کرد: شاهد توزیع سهل و مناسب تخم نوغان در کشور بودیم و لذا توزیع تخم نوغان در مناطق گرمسیری را از نخستین روزهای بهار آغاز کردیم و در استان گیلان از هفتم اردیبهشت لغایت هفتم خرداد این توزیع انجام شد.

وی از افزایش استان های دریافت کننده تخم نوغان از ۲۲ استان به ۳۱ استان طی سال های اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد: ۴۵ هزار و ۵۲۳ جعبه تخم نوغان در سطح کشور توزیع کردیم که یک سوم آن متعلق به گیلان است، زیرا گیلان قطب تولید پیله محسوب می شود.

سروی، با بیان اینکه امسال ۱۵ هزار و ۲۳۰ جعبه تخم نوغان برای پرورش بهاره در گیلان توزیع شده است، افزود: برداشت پیله نیز طی روزهای اخیر شروع شده و امیدواریم امسال بتوانیم ۱۷۵۰ تن برداشت در سطح کشور داشته باشیم که سهم گیلان ۵۸۰ تن است و نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش دارد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری، با اشاره به فعال شدن پرورش پاییزه کرم ابریشم در شش استان مستعد از جمله گیلان، یادآور شد: پرورش پاییزه این امکان را برای نوغانداران فراهم می کند که دو بار برداشت داشته باشند و لذا از لحاظ اقتصادی جذاب تر است.

وی مصوبه شورای قیمتگذاری محصولات کشاورزی را ۱۵ هزار تومان به ازای هر جعبه تخم نوغان دانست و گفت: حق بیمه به ازای هر جعبه نیز ۲۱۳ هزار تومان است که ۸۰ درصد آن توسط دولت پرداخت می شود.

سروی، از افزایش راندمان تولید ابریشم به واسطه شرایط مناسب اقلیمی و آموزش و مدیریت پرورش و… خبر داد و بیان کرد: تلاش کشاورز در زمان فروش محصول نمایان می شود و لذا نوغانداران خیلی سریع شاهد کسب درآمد هستند. در این راستا نخستین برداشت پیله از ۱۴ خرداد در خراسان جنوبی آغاز شده و به ازای هر کیلو پیله تر ابریشم بین ۲۱۰ هزار تومان تا ۲۳۰ هزار تومان(تا ۲۶۰ هزار تومان توافقی) پرداخت شده است.

رئیس مرکز توسه نوغانداری، با اشاره به آغاز برداشت پیله از غرب گیلان طی هفته گذشته، اضافه کرد: برگشت سریع سرمایه، اشتغالزایی و سازگاری با محیط زیست از جمله مزیت های خوب نوغانداری است؛ همچنین شاهد عدم تداخل این محصول با سایر محصولات کشاورزی هستیم که در نهایت به پایداری کشاورزی کمک می کند.

سروی، با بیان اینکه طی سال های گذشته شاهد افزایش اشتغال روستایی در حوزه ابریشم از ۱۵ هزار و ۷۰۰ خانوار به ۲۷ هزار خانوار بودیم، خاطرنشان کرد: نوغانداری یک زنجیره اقتصادی از پرورش کرم ابریشم تا تولید پیله تر و ابریشم کشی و صنایع دستی و فرش و تابلوفرش است.

وی ۶۵ درصد اشتغال خانوارها در حوزه نوغان را مربوط به بانوان دانست و ادامه داد: سال گذشته با مشارکت کمیته امداد اقدام به توزیع ۶۰۰۰ جعبه تخم نوغان در بین خانوارهای تحت پوشش ۱۴ استان کردیم و در نهایت منجر به تولید ۲۱۵ تن پیله تر شد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری، با تاکید بر لزوم احیای باغات تولید به عنوان تنها غذای کرم ابریشم، عنوان کرد: سال ۷۹ بعد از انقلاب اسلامی اوج نوغانداری کشور بوده و ۵۲۰۰ تن پیله تولید کردیم، اما در فاصله سال های ۸۹-۷۹ به پایین ترین میزان تولید رسیدیم و توتستان ها از بین رفتند و یا تغییر کاربری دادند؛ همچنین کاهش تعرفه واردات نخ ابریشم از ۲۰۰ درصد به ۱۰ درصد حمایت از نوغاندار محسوب نمی شد.

وی با اشاره به اقبال نوغانداران در سال های اخیر و امیدواری صنعت فرش و منسوجات ابریشمی کشور به تولید داخل، خاطرنشان کرد: باغات توت ما فرسوده شده بودند، زیرا عمر اقتصادی خود را که ۲۵ سال است از دست داده و یا دچار تغییر کاربری شده بودند لذا یکی از برنامه های مهم ما تامین نهال توت اصلاح شده است و ظرفیت تولید قلمه توت اصلاح شده را از ۱۷۰ هزار نهال به دو میلیون و ۳۰۰ هزار نهال رساندیم که بین شش استان توزیع می شود.

سروی، با بیان اینکه دو باغ مادری توت در فومن گیلان و آهنگرکلاه مازندران را بهسازی کردیم، گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۱۵۰ هزار نهال توت در حال تولید است و برنامه ریزی شده طی پنج سال آینده به تولید ۱۰ میلیون نهال برسیم که ظرفیت پرورش کرم ابریشم را تا ۵۰ هزار جعبه افزایش می دهد.

وی متذکر شد: خودکفایی در صنعت فرش با تولید ۳۳۰۰ تن پیله تر به دست می آید که از محل پرورش ۸۵ هزار جعبه تخم نوغان است و همچنین برای ۴۵ هزار خانوار نوغاندار ایجاد اشتغال می کند.