دکتر شیخان در جمع پر شور مردم شاندرمن:

پروژه های عمرانی منطقه ۲۰ سال است خاک می خورند/ پل و جاده با بازدید و عکس یادگاری ساخته نمی شود / شاندرمن بعد از  ۲۶ سال یک اداره  برق  و  آموزش و پرورش ندارد/ خانه های شاندرمن کدپستی ندارند/ عده ای می خواهند شاندرمن برای دولت  ناشناس باقی بماند/مدال آوران شاندرمن از یک سکو و رختکن معمولی محرومند/ چوکا بدون افزایش ظرفیت تولید و اشتغال نابود می شود

تالشان نیوز : دکتر محمد شیخان فعال سیاسی عصر روز (چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ماه) در خیل پر شور مردم شاندرمن اظهار داشت: امروز انقلاب اسلامی در مسیر تکامل، رشد و  بالندگی قرار دارد و  یک نمونه بارز آن، انتخابات و مشارکت مردم است.

وی افزود: دشمنان قسم خورده میهن اسلامی به دنبال آنند تا مردم را از حضور در  پای صندوق های رای مایوس کنند اما مردم ایران اسلامی و تالش قهرمان با صندوق های رای عهدی ناگسستنی دارند و در ۱۱ اسفندماه حماسه ای پرافتخار می‌آفرینند.

شیخان با بیان این که همه را به مشارکت سیاسی برای انتخابی بزرگ و تأثیر گذار در  آینده ایران و تالش دعوت می کنم، گفت:  اطمینان دارم که اراده و اخلاص شما نوید پیروزی های بزرگ را می دهد؛ هر چند که  معدودی از افراد که منافع خود را در توقف تالش و حفظ وضع موجود می بینند، از حضور شما خوشحال نباشند.

این فعال سیاسی، نوع دوستی، غیرتمندی، ایثارگری و گذشت را از خصایص مردم منطقه شاندرمن عنوان و تصریح کرد: سال ۱۳۷۶ فرمانداری ما در ماسال پایه گذاری و ۲ ماه پس از آن بخشداری شاندرمن تاسیس شد ؛ اما تا  امروز هیچ کدام از اداراتی که باید در این بخش مستقر می شدند، ایجاد نشدند .حتی اداره برق که یک اداره کاملا  خدماتی است در شاندرمن شکل نگرفته است. اجازه ندادند یک اداره آموزش و پرورش در شاندرمن تأسیس شود. چه اتفاقی در منطقه ما افتاده و چرا  اداراتی که به موجب قانون باید در منطقه شاندرمن شکل می گرفتند،  هرگز ایجاد نشدند ؛ زیرا عده ای می خواهند شاندرمن گمنام و  ناشناس باقی بماند

وی با تاکید بر اینکه اگر جماعت و ملتی اراده کنند می توانند به پیشرفت و تکامل دست پیدا کنند، اظهار امیدواری کرد:  به فضل الهی  اگر مردم شاندرمن اراده کنند، همه این ادارات  در شاندرمن شکل خواهند گرفت و به مردم خدمت رسانی خواهند کرد.

شیخان با اشاره به جاده اسه سر  به النزه گفت: این جاده یک قرن قدمت دارد؛  اما  عده ای متاسفانه می گویند این راه نه عشایری است و نه روستایی؟! چطور ممکن است؟ باید این جاده برای دامداران و عشایرنشینان به سرعت و  با مسیر استاندارد ایجاد شود ؛ چرا که با شعار و عکس یادگاری یک سانتیمتر راه هم ساخته نخواهد شد.

این فعال سیاسی تاکید دارد: باید مسیرهای مواصلاتی را در سطح پروژه های کلان ملی به دولت معرفی و در ذهن وزیر راه تثبیت کنیم تا این راه ها به سرعت احداث و بازسازی شوند.

وی با تاکید بر اینکه ما مسیر را اشتباه رفته  و نتوانسته ایم  مسائل قانونی خود را حل و حقوق مسلم خود را تأمین کنیم، افزود: امروز  همه مراکز ییلاقی و روستایی شناسنامه دار شده و کدپستی گرفته اند. ما  چرا این ظرفیت قانونی را برای مردم خود ایجاد نکنیم؟

شیخان تاکید کرد: مسائل ییلاقات منطقه تالش را می توان از مسیر قانونی و با ظرفیت های حقوقی که در سه سازمان امور اراضی کشور، سازمان ملی زمین و سازمان منابع طبیعی و آبخیز داری کشور وجود دارد، حل  کرد.

این فعال سیاسی گفت: منطقه تالش قهرمان پرور است و جوانان زیادی  از تالش برای کشور مدال آور  و افتخارآفرین بودند؛ اما در شاندرمن یک زمین و سالن ورزشی مناسب نداریم و باعث تاسف است که بگوییم ورزشگاه شاندرمن حتی یک رختکن و سکوی معمولی ندارند.

شیخان خاطرنشان کرد: امروز چوکای تالش با روش های سنتی منسوخ  اداره می شود. نمی توان حوزه تولید را با این روش های تاریخ مصرف گذشته اداره کرد و انتظار کار بزرگ داشت. راه توسعه چوکای ما از انتقال فناوری  و افزایش خط تولید و ظرفیت اشتغال می گذرد.

شیخان می‌گوید: چوکای ما یک صنعت سلولزی دارای اکوسیستم و فرآیند تخصصی خاص خود است و در این زنجیره می تواند کسب و کارهای متفاوتی تعریف کرد.چوکا زمانی بزرگترین کارخانه چوب و کاغذ خاورمیانه بود و امروز هم با دانش و بهره وری می تواند به جایگاه  شایسته خود دست یابد.

وی گفت: پروژه های عمرانی تالش، رضوانشهر و ماسال بیش از دو دهه روی زمین مانده و آنچه مسلم است، با سرکشی و عکس یادگاری انداختن پل، راه و جاده درست نمی شود.