با وجود تامین اعتبار و تاکید مدیران وقت برق منطقه ای گیلان

پروژه ملی احداث پست برق ۲۳۰/۶۰ کیلو ولت در تالش برگشت خورد!


به گزارش تالشان نیوز اردیبهشت سال ۹۸ خبری از سوی مدیرعامل وقت برق منطقه ای گیلان مبنی بر احداث پست برق ۲۳۰/۶۳ کیلو ولت در شهر تالش و ۶۳/۲۰  کیلو ولت در بخش کرگانرود به منظور تقویت و ارائه برق پایدار و افزایش ظرفیت شبکه انتقال توزیع نیروی برق شهرستان تالش مطرح شد که موجب گردید بخشی از نگرانی مردم از بابت قطعی برق مکرر و ضعف شدید برق در جای جای منطقه در اینده نه چندان دور بر طرف گردد.

بازگشت پروژه از تالش

بررسی های تالشان نیوز نشان میدهد با وجود پیگیری های مکرر و انجام مطالعات فنی از سوی کارشناسان وزارت نیرو و حتی تعیین محل احداث پروژه و انجام استعلامات آن از ادارات مربوطه ، اجرای هر دو پروژه علی رغم وعده های مدیران وقت برق منطقه ای گیلان با وجود لحاظ اعتبارات لازم ، به محاق فراموشی رفته و اعتبارات آن بازگشت خورده و به پروژه های دیگری در استان منتقل شده است.

گفتنیست اجرای عملیات این پروژه در حالی به یکباره از طرف شرکت برق منطقه ای گیلان به طور کلی از دستور کار پیگیری خارج شده است که مدیران وقت این شرکت دلیل توقف پروژه را عدم همکاری مالکین اراضی مورد نظر در فروش و واگذاری آن عنوان داشتند .

ضرغام شیخی نماینده وراث اراضی مورد نظر برق منطقه ای گیلان در گفتگو با تالشان نیوز در خصوص حواشی احداث پست برق ۲۳۰/۶۳ میگوید :  آغاز مطالعات جدی برق منطقه ای در خصوص احداث پست برق ۲۳۰/۶۳ به سال  ۸۹  و به زمان آقای مهندس آزادگان مدیرعامل وقت شرکت برق منطقه ای گیلان بر میگردد

که به موجب آن نمایندگانی از برق منطقه ای استان در جهت احداث این پست ، اراضی مربوط به وراث خانواده شیخی را متناسب با اصول فنی اجرای این پروژه تشخیص دادند ، در حالی که اراضی ما همه ساله زیر کشت برنج قرار داشت و ما هیچ اطلاعی از نحوه ی اجرا و اهداف این پروژه نداشتیم.

شیخی ادامه داد : در مرحله اول به دلیل برخی مسائل ، پیشنهاد واگذاری زمین از سوی خانواده ما مورد قبول واقع نشد ولی با گذشت چندین سال ، در سال ۹۴ کارشناسان برق منطقه ای پس از آن که نتوانستند زمین جایگزینی را بیابند ،

مجدد با تاکید بر عام المنفعه بودن پروژه و همچنین موقعیت همجواری این اراضی با مسیر برق فشار قوی کمربندی تالش ، بر خرید ۱۵ هزار مترمربع به جهت اجرای پروژه اصرار ورزیدند و توافقات اولیه صورت گرفت.

تا حتی کارشناسان وزارت نیرو نسبت به استعلامات و نقشه برداری اراضی مورد نظر همچنین مطالعات فنی پروژه اقدام نمودند که مستندات آن موجود است.

تا رضایت من جلب نشود پروژه اجرایی نخواهد شد !

نماینده وراث خانواده شیخی اضافه کرد : در حالی که واحد حقوقی برق منطقه ای گیلان پیگیر تملک و واگذاری اراضی بود شخصی در تالش که کارمند جز یکی از ارگانهای دولتی شهرستان هست با مراجعه به ما خود را نماینده تام الاختیار برق منطقه ای گیلان در خصوص واگذاری زمین معرفی کرده و در کمال تعجب رسما اعلام داشت تا رضایت من در معامله زمین جلب نشود و ده درصد از سهم المعامله ی خرید و فروش زمین به من پرداخت نگردد این پروژه اجرایی نخواهد شد !

با گذشت زمان در حالی که ما نسبت به اظهارات این شخص بی اعتنا بودیم ، دیری نگذشت که مسئولان برق منطقه ای گیلان به طور کلی روند پیگیری پروژه ی بزرگ احداث پست برق ۲۶۰/۶۳ که قرار بود ضعف برق منطقه را تا سال ۱۴۰۰ برطرف کند ، به بهانه ی عدم واگذاری اراضی از طرف مالکین متوقف کردند.

با توجه به این شرایط و کارشکنی های مکرر این شخص که خود را مافیای زمین در تالش معرفی میکرد و رسما بابت اجرای این پروژه مطالبات کاملا شخضی و غیر اخلاقی داشت ، مراجعات زیادی به دستگاه های نظارتی و امنیتی داشتیم

که باید بگم متاستفانه در راستای مراجعات به دستگاه های نظارتی با وجود مشخص و شفاف بودن کارشکنی این شخص ، نه تنها ترتیب اثری داده نشد بلکه صراحتا متوجه شدیم برخی از مسئولین رده بالای وقت شهرستان با این اشخاص همدست بودند و باعث شدند این پروژه ی بزرگ و عام المنفعه از تالش بازگردانده شود.

همانطور که پیشتر اشاره شد اراضی مذکور اراضی کشاورزی ما محسوب میگردد و ما هیچ اصراری بر فروش این زمین نداریم و اتفاقا خوشحال خواهیم شد تا برق منطقه ای در نقطه ای دیگری با احداث این پست مشکلات بی شمار ضعف برق تالش را حل کند اما جای تاسف دارد که یک کامند جز با وجود این همه دستگاه های نظارتی و امنیتی در شهرستان این چنین چندین سال است که مانع اجرای این پروژه بزرگ در تالش شده است .

نکته جالب توجه آنجاست در طی روزهای اخیر این شخص بار دیگر به ما مراجعه کرده و مدعی شده در صورت توافق با بنده ، من میتوانم بار دیگر روند پیگیری پروژه را به راه بیاندازم.

ورود دادستان به روابط مشکوک در تالش

این اتفاقات نشان دهده ی روابط پیچیده حاکم در شهرستان دارد که درخواست داریم دادستانی محترم شهرستان و مسئولین امنیتی استان و کشور ورود کنند تا به این تخلف و هرج و مرج آشکار در شهرستان تالش پایان دهند

 وظیفه خود دانستم تا به مردم در خصوص این ماجرا توضیحاتی داشته باشم تا مردم نسبت به برخی اتفاقات جاری در سطح شهرستان و سکوت برخی مسئولین وقت اگاهی لازم را پیدا کنند.

ما حاضریم توضیحات تکمیلی را در اختیار هر مرجع ذی صلاح قرار دهیم (۰۹۱۱۳۸۲۳۰۹۰) چرا که باید این ارتباط مشکوک و در هم تنیده برخی افراد با برخی ارگان ها مشخص شود که اینان چه اهدافی را در شهرستان دنبال میکنند.