ورود قالیباف به مسئله عدم پرداخت حقوق کارگران سد شفارود

به گزارش تالشان نیوز از رضوانشهر، سد شفارود به‌عنوان یکی از پر سروصداترین پروژه‌های اجرایی چالش‌های متعددی همچون مشکلات محیط زیستی و خطر نابودی میراث طبیعی، چندین میلیون یوروی سرگردان در مراحل اجرا و حقوق‌های همیشه معوق کارگرانش دست‌وپنجه نرم می‌کند. 

خبرگزاری فارس در دی ماه سال گذشته در گزارشی مبسوط به برخی تخلفات انجام شده در پروژه سدشفارود اشاره کرده بود که از جمله آن پرداخت حدود ۳۹ میلیون یورو بیشتر از حجم اولیه قرارداد به پیمانکار بوده است

در بخشی از آن گزارش در خصوص مبلغ قرارداد آمده بود که باوجود تمامی مشکلات زیست‌محیطی و با توجه به اینکه قیمت تمام‌شده قرارداد احداث ساختمان سد و نیروگاه شفارود بر اساس برآورد سال ۱۳۸۶ مبلغ ۱۴۴ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۷۶۰ یورو برآورد و منعقد شد و به استناد دو مجوز سازمان محیط‌زیست کشور در آذرماه ۱۳۸۷ و تیرماه ۱۳۹۴ ارتفاع سد به ۱۰۳ متر کاهش پیداکرده ولی هزینه اجرای طرح کاهش نیافته و با این تفسیر حدود ۳۹ میلیون یورو بیشتر از حجم اولیه قرارداد به پیمانکار پرداخت‌شده و یا باید پرداخت شود.

ساخت سد مخزنی شفارود از نیمه دوم سال ۹۲ و با استفاده از تسهیلات بین‌المللی فاینانس خارجی در غرب گیلان منطقه پونل رضوانشهر بر روی رودخانه شفارود و در فاصله ۲.۵ کیلومتری شهرستان رضوانشهر و ۶۵ کیلومتری کلان‌شهر رشت آغاز شد. 

پروژه‌ای که قرار بود آرزوهای دیرینه مردم و کشاورزان شالی‌کار غرب گیلان و شرایط لازم جهت تأمین آب مطمئن برای بخش‌های کشاورزی، شرب، صنعت و محیط‌زیست را فراهم کند امروز تبدیل به یکی از چالش‌های مهم منطقه شده است. 

این پروژه در طول سال‌های گذشته بارها و در ادوار مختلف با کمبود منابع اعتباری، عدم تخصیص به‌موقع آن، اعتراضات حامیان محیط زیست و همچنین معوقات حقوق و دستمزد کارگران روبرو شده که تاکنون ادامه دارد. 

در سال گذشته نیز کارگران سدشفارود به دلیل تعویق چندماهه در پرداخت حقوق آنان اعتراض و تجمعاتی داشتند که با ورود مقطعی مسؤولان شهرستانی همراه بود که اعتراض اخیر آنان نشان دهنده‌عدم توجه تاثیر مسؤولان در حمایت از کارگران است که گزاش‌های قبلی را می‌توانید از طریق لینک‌های روبرو مطالعه کنید.

سال گذشته بود که نواب کمیسیون‌های برنامه و بودجه و تلفیق مجلس شورای اسلامی با حضور در شهرستان رضوانشهر از پروژه سد شفارود بازدید کردند، در جریان این بازدید، محمود قاسمی، فرماندار رضوانشهر عمده‌ترین مشکل این پروژه مطالبات کارگران و احیاء دوباره این پروژه ملی عنوان کرد. 

نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بازدید سال گذشته از پروژه ملی سد شفارود گفته بود با رایزنی‌هایی که با وزارت نیرو انجام شد ان‌شاءالله ظرف یک ماه آینده مبلغ ۲۰ میلیارد تومان در خصوص مطالبات و معوقات هشت ماهه کارگران سد شفارود پرداخت خواهد شد. 

محمد خدابخشی با بیان اینکه برای احیاء این پروژه ملی در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان از محل تهاتر نفت در نظر گرفته شده است، قول مساعد جهت اختصاص مبلغ قابل توجهی در بودجه ۱۴۰۱ را می‌دهد. 

نماینده الیگودرز لرستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این پروژه جزء پیوست قانون بودجه بوده و اعتبارات ریالی این پروژه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حال بررسی در کمیسیون تلفیق می‌باشد، اظهار امیدورای می‌کند که با تقویت اعتبارات بتوان گام موثری در جهت پیشرفت این پروژه ملی برداشته شود. 

طی ماه‌های گذشته کارگران سد شفارود به دلیل بدعهدی مسؤولان شرکت پیمانکار در پرداخت حقوق و مطالبات باقی‌مانده (۵ماه حقوق به همراه عیدی و سنوات و بیمه خدمات تامین اجتماعی) در ورودی کارگاه سد تجمعاتی داشته‌اند. 

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به مشکلات و عدم پرداخت حقوق کارگران سد شفارود چندین بار در صحن علنی مجلس به مسؤولان مربوطه تذکر داده است. 

حسن محمدیاری بارها نسبت به بی‌تفاوتی پیمانکار پروژه سد شفارود انتقاده کرده و اعتقاد دارد پیمانکار این پروژه بیشتر در فکر زندگی مفرح بوده و اهلیت لازم را ندارد زیرا نمی‌تواند به درد مردم و کارگران که از وجود خود مایه می‌گذارند توجه کنند. 

وی همچنین طی نامه‌ای به رئیس جمهور و وزیر نیرو درخواست رسیدگی به وضعیت کارگران سد شفارود را داشته و اخیرا نیز در در جلسه مجلس با انتقاد از بلاتکلیفی تعداد ۸۰۰ نفر از کارگران سد شفارود، خواستار تعیین تکلیف حقوق و وضعیت آنان شده بود. 

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره لزوم تسهیل در پرداخت حقوق کارگران و ثبیت امنیت شغلی آنان، از وزیر نیرو خواسته است تا پاسخگوی وضعیت ۸۰۰ نفر از کارگران سد شفارود باشد.

محمدیاری از رئیس مجلس نیز خواسته بود تا با استفاده از اختیارات قانونی خود از وزیر نیرو توضیح بخواهد که چرا با گذشت ۶ ماه، هنوز تکلیف حقوق و وضعیت کارگران سد شفارود مشخص نیست.

وی همچنین در جمع خبرنگاران نیز در پاسخ به دلایل‌عدم پرداخت حقوق کارگران سد شفارود اظهار کرد: اخیرا از رئیس مجلس درخواست پیگیری مشکلات کارگران زحمتکش سد شفارود را داشته‌ام و درصورت‌ عدم حل مشکلات مربوطه، طبق اختیارات قانونی خود، طرح سوال از وزیر نیرو را پیگیری خواهم کرد. 

به گزارش فارس، متاسفانه پروژه‌ای که قرار بود سال ۱۳۹۷ به اتمام برسد، اکنون در سال ۱۴۰۱ با مشکلات متعددی از جمله تجمعات کارگری در پی‌عدم پرداخت حقوق کارگران مواجه است، بطوریکه نماینده تالش در مجلس، طرح سوال از وزیر نیرو را در صورت‌عدم تحقق وعده‌های مسؤولین مربوطه مطرح می‌کند.