هند کیوی ایران را تایید نکرد/ ایرانیان مستحق خوردن نیترات نیستند/ روسیه بارهای آلوده را بجای مرجوع، معدوم می‌کند

تالشان نیوز : مصطفی دارایی‌نژاد در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با تایید خبر تایید نشدن استاندراد کیوی تولید شده ایران از سوی هند، گفت: از سال جاری برخی از کشورهایی که هدف صادراتی محصولات کشاورز ایران هستند به اخذ تاییده سازمان حفظ نباتات ایران برای ورود محصولات کشاورزی کفایت نمی‌کنند ، و محصولات کشاورزی ایران باید بنا به کیفیت و استانداردهای آنها باشد.

به گفته وی؛ از خرداد سال جاری بخشنامه‌ای از کشورهای صادراتی بدست ما رسیده است مبنی بر آنکه میزان سم و کود در محصولات کشاورزی در آن مشخص شده است لذا کشورهای عمان، قطر، هند، روسیه، امارات متحده عربی و پاکستان بنا به دستورالعمل‌های جدید خواهان محصولات کشاورزی ما خواهند بود.

بنا بر این اگر وزارت جهاد کشاورزی به خصوص سازمان حفظ نباتات در این زمینه با جدیت ورود نکند تردید نداشته باشید که بازارهای صادراتی خود را از دست می دهیم و بر همگان مشخص است که چه آسیبی بدنه اقتصادی کشور خواهد خورد.

برخی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه منتظر این است که ما بازارهای خود را از دست بدهیم و آنها این بازارها را تصاحب کند این هشدار جدی است و باید بیشتر به آن توجه شود.

بنا به اظهارات این فعال اقتصادی، روسیه دیگر بارها آلوده را مرجوع نخواهد کرد و آنها را معدوم می‌کند.

دارایی نژاد در ادامه تصریح کرد: عدم نظارت بر مصرف سموم در محصولات کشائرزی نباید محدود به محصولات صادراتی باشد این دقت باید در کیفیت محصولاتی که در داخل کشور نیز استفاده شده لحاظ گردد چراکه ایرانیان نیز مستحق خوردن نیترات و دیگر سموم باقی مانده در محصولات کشاورزی نیستند.

دارایی نژاد اضافه کرد: اگر تلاشی برای حذف ، و باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی انجام ندهیم بدون تردید کیوی دوقلو ایران که از سوی پاکستان و افغانستان خریداری میشد نیز بازار خود را از دست خواهد داد.

وی در پایان بابیان اینکه در ایران در هر ۴ فصل ، میوه تولید می شود، افزود: اگر وزارت‌ جهادکشاورزی به خصوص سازمان حفظ نباتات در این زمینه با بخش خصوصی و کشاورزان همکاری بیشتری داشته باشد ما این توان و ظرفیت را داریم که از محل صادرات میوه ارزآوری بیشتری از نفت برای کشور ایجاد کنیم.
/ایلنا