هزار و ۵۶۷ تن بذر گواهی شده برنج بین شالیکاران گیلانی توزیع می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: یک هزار و ۵۶۷ تن بذرگواهی شده و مادری برنج امسال در این استان تولید شده و هم اکنون در حال توزیع است.

به گزارش تالشان نیوز ؛ صالح محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه توزیع بذرگواهی شده برنج از ۲ هفته گذشته در گیلان آغاز شده‌است، اظهار کرد: تاکنون ۴۱۵ تن از این بذرها از ارقام مختلف در استان توزیع شده‌است که در مجموع ۴۴ هزار و ۷۰۰ خانوار شالیکار در گیلان از آنها استفاده خواهند کرد.

وی افزود: معاونت زراعت سازمان جهاد کشاورزی قیمت هر کیلو بذرگواهی شده برنج رقم هاشمی را ۴۸۰ هزار ریال، آنام ۴۲۰، گیلانه ۴۰۰، خزر ۳۸۰، رش ۳۵۰ و رقم شیرودی ۲۸۰ هزار ریال برای فروش تعیین کرده که شالیکاران برای خرید آنها می‌توانند به مراکز خدمات کشاورزی گیلان مراجعه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: خلوص و یکنواختی بذر، عاری از هرگونه آفت و امراض در کنار مدیریت مطلوب زراعی همچنین امکان افزایش حدود پنج تا ۱۰ درصدی شلتوک در حدود ۳۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری از ویژگی‌های بذر گواهی شده برنج است.

وی خاطر نشان کرد: تولید بذر گواهی شده از طرح‌های خوداتکایی برنج و برنامه‌های بخش کشاورزی بوده که با برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان و مشارکت شرکت خدمات حمایتی، اتحادیه سازمان تعاون روستایی و پیمانکاران بخش خصوصی با نظارت مراکز تحقیقاتی در استان اجرا شده‌است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و نیز رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، ارقام کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.