نیست بالاتر از سیاهی رنگ!

منصور یوسفی دیگه سرا

تالشان نیوز : عاقبت تعدادی از شهرستان‌های استان سرسبزِ گیلان سیاه شد، نه بدان معنی که رنگ آسمانش، یا طبیعت و آب‌های رودخانه‌ها و دریایش، و یا رنگ خوشه‌های طلاییِ شالیزارهایش؛ بلکه رنگ همت و مسوولیت‌پذیریِ مسوولین و شهروندانش سیاه گشت!


قریب ۱۷ ماه جولان ویروس کرونا در کشور و باالطبع در استان، نه توانست همت مسوولین، و عزم‌شان را برای مدیریت بحران چه به لحاظ خرید، تهیه، و تزریق واکسن، و یا کنترل و مدیریت تجمعات، تفرجگاهها و راههای کشور جزم کند، و نه مسوولیت شهروندان و مردم را در ایفای نقش شهروندی و انسانی‌شان برانگیزد.


حساب مسوولین و مردم تا یک جایی در ارتباط با کنترل اپیدمی کرونا از هم جدا بود اما امروز هر دو متاسفانه مسوول‌اند و مقصر!


مرگ چند‌صدنفری هموطنان در هر روز، نبود تخت خالی در بیمارستان‌ها، ابتلای خانوادگی به بیماری و افزایش بی‌رویه مراجعان به مراکز درمانی، و اما فراتر از همه‌ی اینها فرسودگی جسمی و روانی کادر درمان هیچکدام‌شان نتوانست حتی مانع برگزاری جشن‌ها و عروسی‌ها گردد!


آنانکه برای امرار معاش و گذران امورات زندگی ناچارند تن به هر فلاکتی بدهند حساب‌شان جداست اما چه ضرورتی در برگزاری مراسم‌هایی که می‌توانند برگزار نشوند، وجود دارد؟


اغلب بیماران بستری در شرح حال چند روز گذشته‌شان شرکت در یکی از مراسم‌های غیر ضروری را ذکر می‌کنند!


حدود ۳۴ بیمار بستری در بخش‌های کرونای بیمارستان شهید نورانی و بیش از ۱۰۰ بیمار با پرونده سرپایی در اورژانس همین مرکز، در کنار هزاران موردی که در منزل تحت درمان هستند، زنگ خطری است که اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، مهار آن اگر غیرممکن نباشد به سادگی هم ممکن نخواهد شد.

منصور یوسفی دیگه سرایی
بخش آی‌سی‌یو بیمارستان شهید نورانی تالش