طی نشستی در پژوهشکده گیلان شناسی؛

نقش گیلان در تحولات آینده قفقاز بررسی شد | ارمنستان هیچگاه تهدید امنیتی برای ایران نبود

به گزارش تالشان نیوز ، نشست تخصصی گیلان و نقش آن در تحولات آتی قفقاز در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان عصر روز گذشته برگزار گردید.

این همایش، با هدف «بررسی و نقش و جایگاه گیلان در تحولات قفقاز» با توجه به جایگاه گیلان در آینده این منطقه برگزار شد و اساتید دانشگاه پیرامون تحولات منطقه، دخالت قدرت های بزرگ در قفقاز و جایگاه گیلان و اهمیت آن در تجارت قفقاز سخن گفتند.

«عباس پناهی» عضو هیات علمی پژوهشکده گیلان شناسی، پیرامون «نقش قفقاز در تحولات سیاسی و اقتصادی منطقه» سخنرانی نمود.

این استاد تاریخ، تحولات تاریخی قفقاز و جغرافیای سیاسی و ژئوپولتیک قفقاز را بررسی نمود و اشاره کرد که پیش از تسلط روس ها در سده ۱۹ چه دولت و ملت هایی و یا اقوامی در این پهنه حضور داشند.

پناهی همچنین، تغییرات جغرافیای سیاسی قفقاز در سده ۱۹، ۲۰ دوره تسلط شوروی و در دوران پسا شوروی را توضیح داد.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان همچنین نقش روسیه، ترکیه و قدرت های بزرگ را در امور قفقاز بررسی نمود و تصریح کرد: پیشینه تاریخی دخالت قدرت های منطقه در امور قفقاز باید بررسی شود و باید دید دولت های بزرگ در قفقاز به دنبال چه می گردند؟

پناهی همچنین تاکید کرد: قفقاز همواره برای توسعه مناسبات بین المللی خود اتکای ویژه ای به گیلان داشته و دارد زیرا گیلان به دلیل برخورداری از بنادر مناسب و ارزشمند و اتصال به شبکه ریلی ایران به آب های بین المللی می تواند نقش ترانزیتی مهمی در منطقه قفقاز ایفا کند از این رو استان گیلان در حوزه انرژی و به طور کلی حوزه اقتصاد و تحولات سیاسی منطقه می تواند نقش تاثیر گذاری داشته باشد.

«عظیم کریمی» پژوهشگر حوزه قفقاز، نیز در این همایش، جایگاه استان گیلان در تحولات ژئوپولتیک‌‌ گیلان را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: دخالت ها و نقش دولت های بزرگ در قفقاز می تواند خطرات احتمالی به همراه داشته باشد و امنیت منطقه را مورد چالش قرار دهد.

این استاد دانشگاه افزود: گیلان از گذشته های دور، دیروز و امروز و فردا، محور مهم سیاسی و اقتصادی قفقاز و ماوراءقفقاز بوده است و این نکته مهمی است که سیاستگذاران ایرانی باید به آن توجه داشته باشند.

«آرتیوم تونیان» از دپارتمان ایران شناسی دانشگاه ایران، نیز دورنمای روابط ایران و ارمنستان بعد از جنگ ۴۴روزه سال ۲۰۲۰ را تحلیل نمود و تاکید کرد: ارمنستان هیچگاه تهدید امنیتی برای ایران نبوده و همواره در کنار ایران قرار داشته است.

آخرین سخنران این نشست، «یاسر کرم زاده» از دپارتمان دولتی ایران بودند که سخنرانی وی پیرامون قوم بزرگ تالش بود که پراکنش آن در منطقه قفقاز و گیلان غربی است.

وی درباره گستره زبانی و فرهنگی تالش سخن گفت و بر موضوع نقش تالش ها به عنوان یکی از اقوام ایرانی مهم در قفقاز تاکید نمود که این قوم بزرگ علاوه بر این که خود را ایرانی دانسته همواره به سرزمین مادری عشق می ورزند.